- Ulbmil
- Fága váldooasit
- Diibmolohku
- Vuođđogálggat
-
Gelbbolašvuođamihttomearit
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4.årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
- Árvvoštallan fágas
Etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
Muntlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke fagkunnskap fra egne programfag i foredrag og diskusjoner om skole, samfunn og arbeidsliv
- vurdere og gi tilbakemelding på egne og andres muntlige presentasjoner
- analysere og gjøre rede for kommunikasjonsmåter og kommunikasjonsstrategier i samiske samfunn før og nå
- samtale om kommunikasjonsmåter i ulike kulturer
- tolke og bruke kunnskap om tolking i praktiske tolkesituasjoner
- samtale om hovedperiodene i samisk litteraturhistorie og sammenligne med nordisk litteraturhistorie
- sammenligne samiske og andre urfolks tekster og vurdere tekstenes betydning for kultur- og identitetsutvikling
- sammenligne og vurdere samiske og andre urfolks fiktive tekster og sakstekster i en kulturell kontekst
Skriftlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke et bredt spekter av språklige virkemidler i egen skriving, både i skjønnlitteratur og sakprosa
- velge passende sjanger, virkemidler og språkbruk ved produksjon av tekst
- lese enkle tekster på de andre samiske språkene
- lese tekster skrevet i eldre ortografi og sammenligne med dagens ortografi
- beskrive og vurdere egne lese-og skrivestrategier
- gjennomføre og presentere en selvvalgt fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet samisk emne
- undersøke ideologier i tekster og vurdere kilder og media
- oversette og tilpasse andres tekster fra norsk til samisk
- skrive fagtekster etter vanlige normer for fagskriving
- skrive klart disponerte tekster med tydelig fokus og saklig argumentasjon
- lese og analysere et representativt utvalg av litteratur og tekster, skjønnlitteratur og sakprosa, knyttet til perioden før 1965
- lese og analysere et representativt utvalg av tekster, skjønnlitteratur og sakprosa, knyttet til perioden 1965 - 1995 og diskutere hvordan periodens samfunnsmessige og kulturelle trekk gjenspeiles i tekstene
- lese og analysere et representativt utvalg av tekster, skjønnlitteratur og sakprosa, knyttet til perioden etter 1995
Tradisjonell kunnskap
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjøre rede for joiketradisjonen og joikens status og situasjon i dagens samfunn
- sammenligne samisk og norsk sang- og salmetradisjon
- gjøre rede for samisk fortellertradisjon
- fortelle eventyr ved å bruke elementer fra samisk fortellertradisjon
- sammenligne samiske eventyr med andre urfolks eventyr og eventyr fra andre kulturer
Språket i bruk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- forklare grammatiske særtrekk ved samisk språk og sammenligne med andre språk og forklare hvilke konsekvenser dette får i oversettingsarbeid
- bruke setningsanalyse og fagtermer i beskrivelse av språk
- gjøre rede for forholdet mellom muntlig og skriftlig språk
- identifisere variasjoner innenfor de samiske språkene
- lytte og lese tekster fra de andre samiske språkene og samtale om likheter og ulikheter
- gjøre rede for samisk språkhistorie og sammenligne hovedlinjene i samisk språkhistorie med de nordiske språkenes historie
- diskutere hvordan språkets status i samfunnet har påvirket samenes språkkunnskaper, tospråklighet og selvfølelse og hvordan skole, samfunn og arbeidsliv kan støtte opp om tospråklighet
- vurdere Samelovens språkregler og Sametingets opprettelse i forhold til språksituasjon og tospråklighet
- diskutere sider ved samisk språkpolitikk og kulturutvikling
- sammenligne samisk språksituasjon med språksituasjonen til andre urfolk
Side 13 Av 14