- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4.årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
- Vurdering
Etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
Muntlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- tolke og bruke kunnskap om tolking i praktiske tolkesituasjoner
- samtale om kommunikasjonsmåter i ulike kulturer
- sammenligne og vurdere samiske og andre urfolks fiktive tekster og sakstekster i en kulturell kontekst
Skriftlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjennomføre og presentere en selvvalgt fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet samisk emne
- undersøke ideologier i tekster og vurdere kilder og media
- oversette og tilpasse andres tekster fra norsk til samisk
- skrive fagtekster etter vanlige normer for fagskriving
- skrive klart disponerte tekster med tydelig fokus og saklig argumentasjon
- lese og analysere et representativt utvalg av litteratur og tekster, skjønnlitteratur og sakprosa, knyttet til perioden 1965 - 1995 og diskutere hvordan periodens samfunnsmessige og kulturelle trekk gjenspeiles i tekstene
Tradisjonell kunnskap
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjøre rede for samisk fortellertradisjon
- fortelle eventyr ved å bruke elementer fra samisk fortellertradisjon
- sammenligne samiske eventyr med andre urfolks eventyr og eventyr fra andre kulturer
Språket i bruk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lytte og lese tekster fra de andre samiske språkene og samtale om likheter og ulikheter
- sammenligne hovedlinjene i samisk språkhistorie med de nordiske språkenes historie
- vurdere de samiske språkenes stilling i samfunnet og sammenligne med språksituasjonen til andre urfolk
- diskutere sider ved samisk språkpolitikk og kulturutvikling
- gjøre rede for forholdet mellom muntlig og skriftlig språk
Side 12 Av 14