Læreplan i samisk som førstespråk (SFS1-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Kompetansemål etter 2. årstrinn
Muntlig kommunikasjon
- lytte, ta ordet etter tur og gi respons til andre i samtaler
- lytte til tekster og samtale om dem
- lytte etter, forstå, gjengi og kombinere informasjon
- leke, improvisere og eksperimentere med rim, rytme, språklyder, stavelser, meningsbærende elementer og ord
- samtale om hvordan valg av ord, stemmebruk og intonasjon skaper ulik mening
- fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer
- uttrykke egne følelser og meninger
- uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tegninger, sang og andre estetiske uttrykk
Skriftlig kommunikasjon
- vise forståelse for sammenhengen mellom språklyd og bokstav og mellom talespråk og skriftspråk
- trekke lyder sammen til ord og dele ord i stavelser
- lese store og små trykte bokstaver
- lese enkle tekster med sammenheng og forståelse på papir og skjerm
- bruke egne kunnskaper og erfaringer for å forstå og kommentere innholdet i leste tekster
- skrive setninger med store og små bokstaver og punktum i egen håndskrift og på tastatur
- skrive enkle og kjente ord feilfritt
- arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing
- skrive etter mønster fra enkle eksempeltekster og ut fra andre kilder for skriving
Språk, kultur og litteratur
- samtale om verb, substantiv og adjektiv
- gjenkjenne og bruke sammensatte ord og bruke noen av de vanligste ordavledninger
- telle og bruke tallene i kommunikasjon
- samtale om noen ord i egen dialekt som er forskjellig fra andre dialekter
- bruke benevninger for nær slekt
- samtale om noen kjente ordtak og faste uttrykk
- samtale om hvordan ord og bilde virker sammen i bildebøker og andre bildemedier
- samtale om personer, dyr og handling i samiske eventyr og fortellinger og gjenkjenne noen dyrejoiker
- finne skjønnlitteratur og faktabøker på biblioteket til egen lesing
6 av 14