Læreplan i samisk som førstespråk (SFS1-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Kompetansemål etter 4. årstrinn
Muntlig kommunikasjon
- lytte etter, gjenfortelle, forklare og reflektere over innhold i muntlige tekster
- bruke et tilstrekkelig ordforråd til å uttrykke kunnskap, erfaring, opplevelser, følelser og egne meninger
- samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjoner
- følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
- variere stemmebruk og intonasjon i framføring av tekster
Skriftlig kommunikasjon
- lese ulike typer tekster med flyt, sammenheng og forståelse
- gjenkjenne og bruke språklige virkemidler som gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder
- lese, reflektere over og samtale om egne og andres tekster
- finne informasjon i sammensatte tekster på skjerm og papir
- skrive med sammenhengende og funksjonell håndskrift, og bruke tastatur i egen skriving
- skrive enkle fortellende, beskrivende, reflekterende og argumenterende tekster
- bruke ulike typer notater og eksempeltekster som grunnlag for egen skriving
- strukturere tekster med overskift, innledning, hoveddel og avslutning
- lage tekster som kombinerer ord, lyd og bilde, med og uten digitale verktøy
- variere ordvalg og setningsbygning i egen skriving
- søke etter informasjon, skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy
- bruke bibliotek og internett til å finne stoff til egen lesing og skriving
Språk, kultur og litteratur
- gjenkjenne diftongforenklinger/omlyder og de vanligste stadievekslingstypene der disse finnes
- bøye noen verb og substantiv
- samtale om grunntall, ordenstall og samlingstall
- gjenkjenne enkle former med possessive suffiks
- forklare hvordan man gjennom språkbruk kan være høflig og rose andre
- samtale om språk, språkblanding og flerspråklighet
- lytte til enkle tekster på et av de andre samiske språkene og gjenkjenne enkelte ord og uttrykk
- bruke slektsbenevnelser
- lytte til tradisjonelle fortellinger, snakke om samisk fortellertradisjon og bruke slike fortellinger som inspirasjon til eget arbeid
- samtale om joik, sanger, regler, dikt, fortellinger og eventyr
- samtale om innhold og form i sammensatte tekster
- gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, film, dataspill og TV-programmer
7 av 14