Læreplan i samisk som førstespråk (SFS1-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Kompetansemål etter Vg3 - studieforberedende utdanningsprogram
Muntlig kommunikasjon
- lytte til, systematisere og sammenholde informasjon i muntlige tekster og reflektere over innholdet
- lytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og formål
- drøfte faglige emner ved hjelp av fagterminologi og helhetlig argumentasjon
- bruke retoriske og digitale ferdigheter til å produsere og fremføre sammensatte tekster
- sette sammen og fremføre et avgrenset litterært program
Skriftlig kommunikasjon
- orientere seg i tekster av ulik kompleksitet og velge ut, sammenfatte og vurdere relevant informasjon
- lese ulike tekster og bruke dem som utgangspunkt for egen tekstproduksjon
- bruke kunnskap om tekst, sjanger, medium og språklige virkemidler til å planlegge, utforme og bearbeide egne tekster med klar hensikt, god struktur og saklig argumentasjon
- skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser med utgangspunkt i samiskfaglige tekster
- oversette og tilpasse andres tekster fra norsk til samisk
- bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte og beherske digital kildehenvisning
- uttrykke seg med et presist og nyansert ordforråd og mestre språklige formkrav
- mestre morfologi, syntaks og ortografi i egne tekster
Språk, kultur og litteratur
- lese tekster på de andre samiske språkene og samtale om likheter og ulikheter
- vurdere de samiske språkenes stilling i samfunnet og sammenligne med språksituasjonen til andre urfolk
- gjøre rede for samisk fortellertradisjon og sammenligne med noen andre urfolks fortellertradisjon
- lese og tolke et utvalg av tekster, knyttet til perioden 1965 til 1995, og diskutere hvordan periodens samfunnsmessige og kulturelle trekk gjenspeiles i tekstene
- bruke begrepsapparatet fra retorikken for å analysere og vurdere ulike typer sakprosatekster
- gjennomføre en selvvalgt og kritisk og utforskende fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet samiskfaglig emne, og velge kommunikasjonsverktøy ut fra faglige behov
12 av 14