Læreplan i kroppsøving (KRO1-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Kompetansemål etter 4. årstrinn
Aktivitet i ulike bevegelsesmiljøer
- leke og være med i aktiviteter i varierte miljøer der sanser, motorikk og koordinasjon utfordres
- utføre grunnleggende bevegelser, som å krype, gå, løpe, hinke, satse, lande, vende og rulle, i fri utfolding og organiserte aktiviteter
- leke og utføre grunnleggende øvelser med vanntilvenning, som å dykke, flyte, gli, skape framdrift, hoppe uti og orientere seg i vann
- være svømmedyktig ved å falle uti på dypt vann, svømme 100 meter på magen, og underveis dykke ned og hente en gjenstand med hendene, stoppe og hvile i 3 minutter (imens flyte på magen, orientere seg, rulle over, flyte på ryggen), så svømme 100 meter på ryggen og komme seg opp på land
- ferdes trygt i, ved og på vann og gjøre rede for farene, og tilkalle hjelp
- samhandle med andre i ulike aktiviteter
- anerkjenne kroppslige forutsetninger og forskjeller mellom seg selv og andre
- bruke småredskaper og apparater fra tradisjonelle og alternative bevegelsesaktiviteter
- avlevere, ta imot og leke med ulike balltyper og være med i enkle ballspill
- utforske, leke og uttrykke seg med bevegelser til ulike rytmer og musikk
- være med i sangleker og enkle danser fra ulike kulturer
- bruke ski og skøyter der det ligger til rette for det
- lage og bruke enkle kart til å orientere seg i nærområdet
- bruke klær, utstyr og enkle bruksredskaper for å oppholde seg i naturen på en trygg og funksjonell måte
- samtale om regler som gjelder for opphold i naturen, og kunne praktisere sporløs ferdsel
- sette navn på kroppsdeler og bevegelsesmåter
- forklare hva personlig hygiene betyr for egen og andres helse og trivsel
- følge trafikkregler for fotgjengere og syklister
6 av 12