Læreplan i norsk (NOR1-05)
Kompetansemål etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglege utdanningsprogram
Munnleg kommunikasjon
- lytte til, vurdere og gje rettleiande tilbakemelding på munnlege presentasjonar hos andre
- bruke kunnskap om retoriske appellformer i diskusjonar og presentasjonar
- presentere norskfaglege emne og drøfte det framlagde stoffet
- formidle faginnhald presist og bruke digitale medium og verktøy i formidlinga
- lytte til, systematisere og samanfatte informasjonen i munnlege tekstar og reflektere over innhaldet
- lytte til og vurdere argumentasjonen i munnlege tekstar i ulike medium og ta stilling til innhaldet og føremålet
- drøfte norskfaglege og tverrfaglege emne ved hjelp av fagterminologi og heilskapleg argumentasjon
- bruke retoriske og digitale ferdigheiter til å produsere og framføre samansette tekstar
- setje saman og framføre eit avgrensa litterært program
Skriftleg kommunikasjon
- lese og analysere tekstar på nynorsk og bokmål i ulike sjangrar, og ta stilling til spørsmål tekstane tek opp, og verdiar dei representerer
- lese og analysere nokre sentrale tekstar på svensk og dansk
- skrive tekstar med klart føremål og god struktur og samanheng
- uttrykkje seg med eit variert ordforråd og meistre språklege formkrav
- skrive kreative, informative og argumenterande tekstar, utgreiingar, litterære tolkingar, drøftingar og andre resonnerande tekstar på hovudmål og sidemål
- orientere seg i store mengder tekst av ulik kompleksitet og velje ut, samanfatte og vurdere relevant informasjon
- lese eit utval av samtidstekstar på nynorsk og bokmål og drøfte desse tekstane språkleg og tematisk i forhold til vår tid
- bruke kunnskap om tekst, sjanger, medium og språklege verkemiddel til å planleggje, utforme og bearbeide eigne tekstar med klart føremål, god struktur og sakleg argumentasjon
- uttrykkje seg med eit presist og nyansert ordforråd og meistre språklege formkrav
- skrive kreative, informative og resonnerande tekstar, litterære tolkingar og retoriske analysar på hovudmål og sidemål med utgangspunkt i norskfaglege tekstar
- bruke kjelder på ein kritisk og etterprøvbar måte og meistre digital kjeldetilvising
Språk, litteratur og kultur
- gjere greie for nokre sentrale likskapar og skilnader mellom norrønt og moderne norsk språk
- gjere greie for norsk språkdebatt og språkpolitikk på 1800-talet
- forklare argumentasjonen i sakprosatekstar ved å bruke kunnskap om retorikk
- analysere innhaldet og vurdere bruken av verkemiddel i tekstar som er henta frå digitale medium
- samanlikne forteljemåtar og verdiar i eit utval av samtidstekstar med forteljemåtar og verdiar i mytar og folkedikting
- gjere greie for korleis ulike førestellingar om det norske kjem til uttrykk i sentrale tekstar frå slutten av 1700-talet til 1870-åra og i eit utval av samtidstekstar
- lese eit utval av sentrale norske og nokre europeiske tekstar frå mellomalderen til og med romantikken, setje dei inn i ein kulturhistorisk samanheng og kommentere form og innhald
- referere til og vurdere kjelder i aktuelle faglege situasjonar
- gjere greie for særtrekk ved eit utval av norske talemålsvariantar og reflektere over forhold som kan påverke utviklinga av talemål
- gjere greie for norsk språkdebatt og språkpolitikk frå år 1900 til i dag
- gjere greie for trekk ved samisk språk og kultur og konsekvensar av norsk språk- og fornorskingspolitikk
- gjere greie for nokre sentrale likskapar og skilnader mellom dei nordiske språka
- presentere eit utval av omsette og originale nordiske tekstar
- tolke og vurdere komplekse samansette tekstar
- analysere, tolke og samanlikne eit utval av sentrale norske og nokre internasjonale tekstar frå ulike litterære tradisjonar frå romantikken til i dag, og setje dei inn i ein kulturhistorisk samanheng
- bruke omgrep frå retorikken for å analysere og vurdere ulike typar sakprosatekstar
- gjennomføre ei sjølvvald og utforskande fordjupingsoppgåve med språkleg, litterært eller anna norskfagleg emne, og velje kommunikasjonsverktøy ut frå faglege behov
13 av 14