Læreplan i samisk som førstespråk (SFS1-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Kompetansemål etter Vg3 - påbygging til generell studiekompetanse
Muntlig kommunikasjon
- lytte til, vurdere og gi veiledende tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner
- bruke kunnskap om retoriske appellformer i diskusjoner og presentasjoner
- presentere samiskfaglige emner og drøfte det framlagte stoffet
- formidle faginnhold presist og bruke digitale medier og verktøy i formidlingen
- lytte til, systematisere og sammenholde informasjon i muntlige tekster og reflektere over innholdet
- lytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og formål
- drøfte faglige emner ved hjelp av fagterminologi og helhetlig argumentasjon
- bruke retoriske og digitale ferdigheter til å produsere og fremføre sammensatte tekster
- sette sammen og fremføre et avgrenset litterært program
Skriftlig kommunikasjon
- lese og analysere tekster i ulike sjangere for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp og verdier de representerer
- skrive tekster med klar hensikt, god struktur og sammenheng
- bruke ordavledninger og lånord i egne tekster
- skrive kreative, informative og resonnerende tekster, litterære tolkninger og retoriske analyser med utgangspunkt i samiskfaglige tekster
- orientere seg i tekster av ulik kompleksitet og velge ut, sammenfatte og vurdere relevant informasjon
- lese ulike tekster og bruke dem som utgangspunkt for egen tekstproduksjon
- bruke kunnskap om tekst, sjanger, medium og språklige virkemidler til å planlegge, utforme og bearbeide egne tekster med klar hensikt, god struktur og saklig argumentasjon
- oversette og tilpasse andres tekster fra norsk til samisk
- bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte og beherske digital kildehenvisning
- uttrykke seg med et variert, presist og nyansert ordforråd og mestre språklige formkrav
- mestre morfologi, syntaks og ortografi i egne tekster
Språk, kultur og litteratur
- beskrive ordklassene og diskutere morfologi og syntaks
- bruke begrepsapparatet fra retorikken for å analysere og vurdere ulike typer sakprosatekster
- lytte til enkle tekster og lese tekster på de andre samiske språkene og samtale om likheter og forskjeller
- vurdere de samiske språkenes stilling i samfunnet og sammenligne med språksituasjonen til andre urfolk
- gjøre rede for det samiske skriftspråkets historie
- gjøre rede for Samelovens språkregler og drøft hvordan tilrettelegge en trygg framtid for de samiske språkene
- drøfte hvordan skole, samfunn og arbeidsliv kan støtte opp om tospråklighet
- lese utvalgte tekster fra perioden før 1965, sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng og reflektere over språk og innhold
- lese og tolke et utvalg av tekster, knyttet til perioden 1965 til 1995, og diskutere hvordan periodens samfunnsmessige og kulturelle trekk gjenspeiles i tekstene
- samtale om hovedperiodene i samisk litteraturhistorie gjøre rede for joiketradisjonen og joikens status, verdi og situasjonen før og nå
- analysere innhold og vurdere bruk av virkemidler i tekster hentet fra ulike digitale medier
- gjøre rede for samisk fortellertradisjon og sammenligne med noen andre urfolks fortellertradisjon
- gjennomføre en selvvalgt og kritisk og utforskende fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet samiskfaglig emne, og velge kommunikasjonsverktøy ut fra faglige behov
- referere til og vurdere kilder i aktuelle faglige situasjoner
13 av 14