Ulike roller i kvalitetssystemet for fag- og yrkesopplæringen
Det er ulike aktører som alle jobber sammen for å utvikle og støtte opp under kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. En oversikt over de ulike ansvarsområder skal gi alle aktører i sektoren et godt grunnlag for å kunne vurdere og utvikle kvaliteten.
Leder er ansvarlig for at skolen har høy kvalitet i opplæringen. Skolen skal jevnlig vurdere hvordan organiseringen, tilretteleggingen og gjennomføringen av opplæringene medvirker til å nå de målene som er fastsatte i Læreplanverket for kunnskapsløftet. Elevene skal involveres i denne vurderingen (§13-3e).
Sammen med skoleeier har leder ansvar for planlegging, involvering og gjennomføring av kompetansetiltak. Dette innebærer også et samarbeid med arbeidslivet lokalt.
Les mer om krav og forventninger til skoleleder (udir.no)
Læreren har ansvar for å planlegge, gjennomføre og vurdere opplæringen i tråd med læreplanverket. Sammen med elevene vurderer læreren regelmessig undervisningen og læringsmiljøet for å sikre god læring. Informasjon fra læreren er nødvendig i skolebasert vurdering.
Alle ansatte i skolen er tett på elevene, og deres bidrag, refleksjoner og engasjement er derfor vesentlig for utviklingsarbeidet og opplæringstilbudet.
Skoleeieren er utdanningsadministrasjon og politikere i kommune, fylkeskommune og styret i private skoler. Skoleeieren har ansvar for å følge opp og forbedre kvaliteten på opplæringen i tett dialog med skoler og lærebedrifter/ opplæringskontor.
Les mer om eierens ansvar og oppgaver i kvalitetsarbeidet på siden 'Eiers oppgaver og ansvar for kvalitet og kompetanse i barnehage, skole og fagopplæring' (udir.no)
PP-tjenesten skal hjelpe skoler med kompetanse- og organisasjonsutvikling, slik at skolene lykkes med å tilrettelegge for barn, elever, lærekandidater, lærlinger, praksisbrevkandidater og voksne med særskilte behov i kortere eller lengre perioder. Les mer om PP-tjenestens ansvar og rolle.
En lærebedrift er en bedrift eller et opplæringskontor som er godkjent til å utdanne nye fagarbeidere gjennom lærlingeordningen. Lærebedriften må godkjennes av fylkeskommunen. Det er mulig å være lærebedrift i flere fag.
Faglig leder er ansvarlig for for opplæringen til lærlingen eller lærekandidaten, mens instruktøren er den som følger opp og hjelper lærlingen i det daglige arbeidet. Det stilles krav til kompetanse for faglige ledere.
Fagskoler kan tilby både etter- og videreutdanning. Fagskoler er praksisrettede og har tette bånd til arbeidslivet, og kan tilby utdanninger på særlig fagspesifikke tema.
Universiteter og høgskoler tilbyr etter- og videreutdanning i fag- og yrkesopplæringen.
Nasjonale myndigheter for barnehage, skole og fagopplæring er Statsforvalteren, Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet.
Statsforvalteren er statens representant i fylket, der en av oppgavene er å se til at lover og forskrifter følges.
Utdanningsdirektoratet (Udir) er Kunnskapsdepartementets utøvende organ for barnehage, skole og fagopplæring og skal sette opplæringspolitikken ut i praksis. Udir bidrar til kvalitetsutvikling i barnehagene ved å gi støtte til regelverksforståelse og regelverksetterlevelse. Støtteressurser og kompetansetiltak som Udir tilbyr skal understøtte lokale behov og planer.
Kunnskapsdepartementet (KD) har ansvar for barnehager, grunnskole, kulturskole, videregående opplæring, fagskoleutdanning, høyere utdanning, voksnes læring og kompetansepolitikk. Departementet har også ansvar for forskning. KD utarbeider et kunnskapsgrunnlag for å sette politiske mål og utvikle tiltak på ulike områder i barnehage- og opplæringssektoren.