Ulike roller i kvalitetssystemet skole og SFO
Det er ulike aktører som alle jobber sammen for å utvikle og støtte opp under kvalitet i skolen. En oversikt over de ulike ansvarsområder skal gi alle aktører i sektoren et godt grunnlag for å kunne vurdere og utvikle kvaliteten.
Leder er ansvarlig for at skolen har høy kvalitet i opplæringen. Skolen skal jevnlig vurdere hvordan organiseringen, tilretteleggingen og gjennomføringen av opplæringene medvirker til å nå de målene som er fastsatte i Læreplanverket for kunnskapsløftet (§ 17-12).
Les mer om krav og forventninger til en rektor (udir.no)
Læreren har ansvar for å planlegge, gjennomføre og vurdere opplæringen i tråd med læreplanverket. Sammen med elevene vurderer læreren regelmessig undervisningen og læringsmiljøet for å sikre god læring. Informasjon fra læreren er nødvendig i skolebasert vurdering.
PP-tjenesten skal hjelpe skoler med kompetanse- og organisasjonsutvikling, slik at skolene lykkes med å tilrettelegge for barn, elever, lærekandidater, lærlinger, praksisbrevkandidater og voksne med særskilte behov i kortere eller lengre perioder.
Alle ansatte i skolen og SFO er tett på barna, og deres bidrag, refleksjoner og engasjement er derfor vesentlig for utviklingsarbeidet og opplæringstilbudet.
Skoleeieren er utdanningsadministrasjon og politikere i kommune, fylkeskommune og styret i private skoler. Skoleeieren har ansvar for å følge opp og forbedre kvaliteten på opplæringen i tett dialog med skoler og lærebedrifter/ opplæringskontor.
Les mer om eierens ansvar og oppgaver i kvalitetsarbeidet på siden 'Eiers oppgaver og ansvar for kvalitet og kompetanse i barnehage, skole og fagopplæring' (udir.no)
Universiteter og høgskoler er en viktig leverandør av etter og videreutdanning. I tilskuddsordningene for lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnopplæring skal tiltakene gjennomføres i partnerskap mellom barnehage- og skoleeiere og universiteter og høgskoler. Eiere og universiteter og høgskoler skal samarbeide om å vurdere kompetansebehov, planlegge og gjennomføre tiltak i barnehager og skoler. Universiteter og høgskoler som bidrar i kompetanseutviklingen skal legge til rette for at erfaringene fra partnerskapet skal styrke lærerutdanningene.
Nasjonale myndigheter for barnehage, skole og fagopplæring er Statsforvalteren, Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet.
Statsforvalteren er statens representant i fylket, der en av oppgavene er å se til at lover og forskrifter følges. Statsforvalteren er dessuten et viktig bindeledd mellom kommunene og sentrale myndigheter. Statsforvalteren har en sentral rolle i de regionale ordningene for kompetanseutvikling og kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis Statsforvalterne har ansvar for forvaltning av tilskuddsordningen i sine fylker, og skal bidra til å formidle nasjonale rammer og føringer for ordningen.
Utdanningsdirektoratet (Udir) er Kunnskapsdepartementets utøvende organ for barnehage, skole og fagopplæring og skal sette opplæringspolitikken ut i praksis. Udir bidrar til kvalitetsutvikling i barnehagene ved å gi støtte til regelverksforståelse og regelverksetterlevelse. Støtteressurser og kompetansetiltak som Udir tilbyr skal understøtte lokale behov og planer.
Kunnskapsdepartementet (KD) har ansvar for barnehager, grunnskole, kulturskole, videregående opplæring, fagskoleutdanning, høyere utdanning, voksnes læring og kompetansepolitikk. Departementet har også ansvar for forskning. KD utarbeider et kunnskapsgrunnlag for å sette politiske mål og utvikle tiltak på ulike områder i barnehage- og opplæringssektoren.