På denne siden får du en oversikt over kompetansepakker for digital kompetanse i skolen.
Digital kompetanse i skolen er et fagområde i stor utvikling. Både lærere, skoleledere og skoleeiere trenger å utvikle sin kompetanse for å kunne støtte elevenes læring best mulig og oppfylle kravene i Kunnskapsløftet 2020.
Kompetansepakken handler om hvordan arbeidet med digital dømmekraft blir en naturlig og systematisk del av arbeidet med læreplanverket gjennom å fremme ferdigheter, forebygge og håndtere uønskede hendelser.
Kompetansepakken et laget i samarbeid med fagmiljø fra OsloMet, og inneholder praksiseksempler fra ulike skoler.
Kompetansepakken skal støtte lærere, skoleledere og skoleeiere i å håndtere fremveksten av kunstig intelligens (KI). Den skal gi grunnleggende innsikt i KI, og hvordan KI bør ses i sammenheng med læreplanene og pedagogisk praksis.
Pakken tar for seg utfordringer og muligheter med denne teknologien – spesielt i tilknytning til undervisningspraksis, vurdering, personvern, informasjonssikkerhet og alderstilpasning av KI-verktøy. Den inneholder også drøftingsoppgaver og aktiviteter som skal bidra til refleksjoner i profesjonsfelleskapene.
Informasjon til dere som skal bruke kompetansepakken
Målgruppene for kompetansepakken er skoleeiere, skoleledere og lærere i skolen. Innholdet i pakken vil bli endret og oppdatert jevnlig og annonseres gjennom kunngjøring til alle påmeldte. I modul 1 er det egne sider med støtte til skoleeiere og skoleledere. Disse er merket med L foran nummerering.
Arbeid med sidene i pakken krever ikke at de som deltar registrerer seg med bruker i en KI-tjeneste. Bruk av KI krever at skoleeier/skoleleder må gjøre en vurdering av om personvern og informasjonssikkerhet er ivaretatt i den aktuelle tjenesten.
Moduler:
- Om kunstig intelligens
- Læreplan, vurdering og kunstig intelligens
- Tilnærming til KI i praksis
Kompetansepakken skal støtte skoleledere og skoleeiere i å tilrettelegge for og lede utviklingsarbeid i profesjonsfaglig digital kompetanse - PfDK. I pakken finner du kunnskap om PfDK. Du finner også støtte til å utvikle skoleeierleddet og skolene som lærende organisasjoner på dette feltet gjennom grunnleggende modeller, metoder og erfaringsdelinger fra andre skoleeiere og skoleledere.
Kompetanspakken vil ha tre tematiske deler:
- Skoleeiers og leders viktigste oppgaver
- Teknologi og profesjonsfaglig digital kompetanse
- Metodikk for utvikling av digital kompetanse
Du finner en egen kompetansepakke om multimodale lærings- og vurderingsformer (MuLVu) på kompetanseportalen, på vegne av MuLVu-prosjektet.
Prosjektet om multimodal læring og vurdering i en-til-en klasserom (MuLVu) er et samarbeidsprosjekt mellom Bærum kommune og Universitetet i Oslo. Prosjektet er finansiert gjennom Forskningsrådet ordning Innovasjonsprosjekter i offentlig sektor.
MuLVu har studert hvordan elever på ungdomsskolen arbeider med multimodale tekster og hvordan lærerne vurderer dette arbeidet i klasserom der alle elever har sin egen digitale enhet.
Hovedformålet med MuLVu-prosjektet er å styrke læreres kompetanse i læringsprosesser og vurderingsarbeid i arbeid med multimodale tekster. I slike tekster uttrykker elevene sin kompetanse i fag gjennom for eksempel lyd, bilder, tekst og animasjon. Derfor har de også laget en egen kompetansepakke for lærere om tematikken.
Denne kompetansepakken består av tre moduler:
- Den første legger vekt på hvilke uttrykksformer eleven kan bruke ved hjelp av digitale verktøy. Og for å beskrive dette bruker vi begrepet multimodale tekster.
- Den andre kompetansepakken skaper utgangspunkt for å diskutere hvordan vi kan forstå hva læring er i ulike fag.
- Og den siste legger vekt på vurdering og utvikling av læreres vurderingskompetanse.
Kompetansepakken "Teknologi og digitale ferdigheter i LK20" er et tiltak for å støtte fylkeskommuner, kommuner og skoler innenfor fagfeltet digital kompetanse. Kompetansepakken er et av flere tiltak i handlingsplanen og må derfor ses i sammenheng med planens øvrige tiltak.
Kompetansepakken har fokus på hvordan digital kompetanse kommer til uttrykk i læreplanverket, og vil støtte eiere, ledere og lærere i å tolke, forstå og bruke det digitale innholdet i LK20. Pakken har relevant kunnskapspåfyll, er praksisnær og byr på ulike modeller for arbeid med digital praksis.
Innholdet i kompetansepakken har koblinger til rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse og viser til nyere forskning fra GrunnDIG.
Kompetansepakken bygger på omfattende brukerundersøkelser, og er utviklet av Utdanningsdirektoratet i samarbeid med Karabin AS. Innholdet er skapt av miljøer fra Oslo Met, UiS og har flere praksiseksempler fra skoler i Asker, Oslo og Øygarden.
Modulene i kompetansepakken er:
- Undervisning i digitale omgivelser
- Digitale ferdigheter i LK20
- Digital teknologi i LK20
- Programmering og algoritmisk tenkning
Her finner du kompetansepakken om teknologi og digitale ferdigheter i LK20
Kompetansepakken "Inkludering og universell utforming i digital praksis" er et tiltak for å støtte fylkeskommuner, kommuner og skoler innenfor fagfeltet digital kompetanse. Kompetansepakken er et av flere tiltak i handlingsplanen og må derfor ses i sammenheng med planens øvrige tiltak.
Kompetanspakken har fokus på hvordan lærere kan bruke teknologi for å støtte inkluderingsarbeidet i skolen. Teknologi gir nye muligheter til å dele, lære, samhandle og kommunisere. For å lykkes med inkluderende bruk av teknologi i klasserommet, trengs det kunnskap om mulighetene som finnes og hvordan de best kan brukes.
Kompetansepakken har også en praksisnær tilnærming til hvordan lærere kan utvikle digitale læringsressurser som er universelt utformet. I 2018 ble universell utforming av IKT-løsninger lovpålagt i skolen. Det betyr at alle IKT-løsninger skal være tilgjengelige for alle elever, uavhengig av funksjonsnedsettelser. En og samme IKT-løsning skal kunne brukes av alle, og løsningene skal ha bestemte egenskaper som utvikleren må legge til rette for.
Kompetansepakken bygger på omfattende brukerundersøkelser, og er utviklet av Utdanningsdirektoratet i samarbeid med Karabin AS. Innholdet er skapt av fagmiljø ved Høgskolen i Innlandet.
Modulene i kompetansepakken er:
- Inkludering i digital praksis
- Universelt utformede læringsressurser
Her finner du kompetansepakken om inkludering og universell utforming i digital praksis
Som en del av samme tiltak som kompetansepakken digital kompetanse for lærere, utvikler Udir i samarbeid med KS en egen kompetansepakke for eiere og ledere om personvern i læringsteknologi.
Denne pakken skal støtte deg som er skoleeier eller skoleleder konkret. I denne pakken får du støtte til alle fasene i det praktiske arbeidet med personvern og informasjonssikkerhet i prosessen for å vurdere et digitalt læremiddel for trygg bruk i opplæringen.
Kompetansepakken om personvern i læringsteknologi er en utfyllende ressurs for et annet tiltak i handlingsplanen som Udir allerede har publisert: veileder for kvalitet i læremidler. Innholdet inkluderer stegvis støtte til hva du må gjøre, erfaringsdelinger fra andre skoleeiere, maler, verktøy og filmer som gir inspirasjon til eget arbeid. Prosessen for vurderingen av et digitalt læremiddel vil være nokså lik for alle typer læringsteknologi, og vil derfor være overførbar også for vurderinger av digitale læringsressurser, læringsplattformer, digitale verktøy eller digitale enheter.
Modulene i kompetansepakken er:
- Innledende vurdering
- Risiko- og sårbarhetsvurdering
- Personvernkonsekvenser
- Databehandleravtale
- Behandlingsprotokoll
- Forvaltning: avvikshåndtering og tilgangsstyring
Her finner du kompetansepakken om personvern i læringsteknologi for eiere og ledere
Kompetansepakken har som formål å gi støtte til lærere i hvordan arbeide med programmering og algoritmisk tenkning i fagene matematikk, naturfag, kunst og håndverk, duodji og musikk. Kompetansepakken er åpen for alle.
Kompetansepakken er laget for grunnskolen (1.–10. trinn) og videregående trinn. Det er skoleeier eller skoleleder som beslutter om skolen skal benytte seg av kompetansepakken, og som skal organisere arbeidet med modulene.
Kompetansepakken er ikke et komplett programmeringskurs, men vil bidra til å gi lærere en forståelse av hva programmering er, og hvordan de kan arbeide med programmering i sine fag med utgangspunkt i kompetansemålene.
Innhold i modulene
- Fellesmodulen er for både grunnskole og videregående trinn.
- For grunnskolen består kompetansepakken av en fellesmodul og en modul for matematikk, naturfag, kunst og håndverk, duodji og musikk.
- For videregående trinn er det moduler for matematikk og naturfag.