Læreplanen og KI

Kunnskap om kunstig intelligens som teknologi

Overordnet forståelse for hva som ligger i begrepet kunstig intelligens (KI), hva generativ KI er, og hvordan KI som teknologi er utviklet og fungerer, er temaer som vil være relevante å inkludere i elevenes opplæring i flere fag. Dette er et viktig tillegg til ferdigheter og den kunnskape elevene utvikler gjennom praktisk bruk av KI.

Å ha kunnskap om kunstig intelligens som teknologi, vil gi elevene bedre forutsetninger for å kunne utøve digital dømmekraft, samt å reflektere, være kritiske og ta gode valg i møte med teknologien. Elevene får et bedre utgangspunkt for å være utforskende og kreative, slik at de kan utnytte mulighetene som KI gir.

Dette utgangspunktet gjelder for bruk av kunstig intelligens i arbeidet med fag. Det gjelder også senere i samfunns- og arbeidsliv, for å kunne ta del i og forme fremtidens teknologiutvikling, og for å kunne gjenkjenne og imøtekomme samfunnsmessige utfordringer som vil følge av kunstig intelligens.

Programmering og algoritmisk tenkning er en del av kompetansen elevene skal utvikle i flere fag. Kunstig intelligens kan være relevant i arbeidet med disse temaene.

Eksempler på aktuelle fag og innhold i læreplanene

Tekstene «Om faget» i hver læreplan gir en innramming av kompetansemålene og dermed føringer for å fortolke kompetansemålene, sammenhengene mellom målene og hva samlet kompetanse i faget er. Det er derfor ikke kun kompetansemålene som avgjør om kunstig intelligens er et aktuelt tema i faget.

Engelsk

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • bruke (ulike/egnede) digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling (kompetansemål etter 10. trinn og etter vg1)

Kunst og håndverk og duodji

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter (kompetansemål etter 10. trinn).

Musikk og musikk samisk

Digitale ferdigheter i musikk og musikk samisk er blant annet å kunne bruke musikkteknologi til å utøve, lage og oppleve musikk. Det innebærer å bruke digitale verktøy kreativt til å gjøre opptak, bearbeide og manipulere lyd og bruke programmering i skapende arbeid (utdrag fra teksten om grunnleggende ferdigheter i læreplanen).

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • lytte, eksperimentere og skape nye uttrykk med instrumenter, kropp, stemme eller lyd fra andre kilder og presentere resultatet (kompetansemål etter 7. trinn)
  • bruke teknologi og digitale verktøy til å skape, øve inn og bearbeide musikk (kompetansemål etter 7. trinn)
  • skape og programmere musikalske forløp, også med joik, ved å eksperimentere med lyd fra ulike kilder (kompetansemål etter 10. trinn)

Matematikk

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • bruke programmering til å utforske data i tabeller og datasett (kompetansemål etter 7. trinn)
  • utforske hvordan algoritmer kan skapes, testes og forbedres ved hjelp av programmering (kompetansemål etter 8. trinn)

Naturfag og naturfag samisk

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer (kompetansemål etter 7. trinn)
  • bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener og gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap (kompetansemål etter 10. trinn)
  • vurdere og lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener eller utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftperspektiv (kompetansemål etter vg1).

Samfunnsfag og samfunnsfag samisk

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske hvordan teknologi har vært og fremdeles er en endringsfaktor, og drøfte innvirkningen teknologien har hatt og har på enkeltmennesket, samfunn og natur (kompetansemål etter 10. trinn)

Samfunnskunnskap og samfunnskunnskap samisk vg1/vg2

Digitale ferdigheter i samfunnskunnskap og samfunnskunnskap samisk er blant annet å kunne forstå hvordan algoritmer påvirker informasjonssøk (utdrag fra teksten om grunnleggende ferdigheter i læreplanen).

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske og drøfte hvordan næringsgrunnlag, innovasjon og teknologi former og påvirker arbeidsliv og lokalsamfunn i Norge (kompetansemål etter vg1/vg2)

Her kan du lese mer om algoritmisk tenkning

Utdanningsdirektoratet har også utviklet flere kompetansepakker som kan være aktuelle støtteressurser: