Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse
Om rammeverket
Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse er et retningsgivende dokument som kan brukes som et felles begrepsapparat og felles referanseramme for hva lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse innebærer.
Med rammeverket vil Utdanningsdirektoratet synliggjøre lærerprofesjonens rolle i digitalisering i skolen og ansvar for å utvikle digitalt kompetente elever. Rammeverket baserer seg på en helhetlig tilnærming der den omfattende og sammensatte lærerkompetansen blir sett fra et digitalt perspektiv. Til grunn for rammeverket ligger nasjonale forskrifter om rammeplaner og retningslinjer for lærerutdanningene, læreplanverket, opplæringsloven, samt nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.
Rammeverket gir rom for at ulike brukere kan tilpasse det etter eget behov. Rammeverket kan anvendes i
policyutvikling:
- i utvikling av nasjonale forskrifter om rammeplaner og retningslinjer for lærerutdanningene
- i nasjonale styringsdokumenter som omtaler digitalisering i skolen, i lærerutdanning, samt i høyere utdanning
- lokale og regionale planer og strategier for digital utvikling i skolen
kompetanseheving i grunn-, etter-, og videreutdanning av lærere og lærerutdannere:
- i utvikling av læringsutbyttebeskrivelser i ulike emner ved lærerutdanninger som tilbyr grunn-, etter- og videreutdanning for lærere
- i utvikling av kompetansepakker for lærere og skoleledere
- som referansedokument i utvikling av videreutdanningstilbud innen digitalisering for skoleledere
forsknings- og utviklingsarbeid:
- i nasjonale spørreundersøkelser om digital tilstand i skoler
- i samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjoner og skoler for å skape et dynamisk utviklingsarbeid om digital praksis
- i forskning på digital utvikling i norske lærerutdanninger
Lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse er en dynamisk og sammensatt kompetanse. Hensikten med denne oppdaterte versjonen er å harmonisere innholdet i rammeverket med nye læreplaner, forsknings- og utviklingsarbeid på feltet, nasjonal policy, endringer i relevant regelverk, samt den digitale utviklingen i samfunnet.