Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse

Endring og utvikling

En profesjonsfaglig digitalt kompetent lærer er bevisst på at utvikling og utøving av digital kompetanse er en livslang prosess som er dynamisk, situert og fleksibel. Læreren utvikler egen omstillingsevne, driver utviklingsarbeid og diskuterer utfallet av endringer i profesjonsfelleskapet.

Kunnskap

Læreren

  • kjenner til relevant forskning og utviklingsarbeid om bruk av digitale ressurser i undervisning og vurdering
  • forstår hvordan kunstig intelligens utfordrer lærerens og skolens rolle
  • holder seg orientert i nasjonale styringsdokumenter og gjeldende regelverk om læring og undervisning i digitale omgivelser

Ferdigheter

Læreren

  • kan bidra til lokalt arbeid med læreplaner i samsvar med ny kunnskap om digital utvikling i samfunnet
  • kan reflektere over betydningen digitale ressurser, læringsaktiviteter og uttrykksformer har for egen profesjonsutøvelse

Generell kompetanse

Læreren

  • kan overføre eksisterende kompetanser til nye digitale omgivelser, teknologier og situasjoner
  • kan selvstendig videreutvikle egen profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan delta i utvikling av lokale rammer knyttet til undervisning i digitale omgivelser