Søknadsprosessen og viktige frister
Finn informasjon om stegene i søknadsprosessen og viktige frister gjennom studieåret. Fristen for å søke på videreutdanning er 1. mars hvert år.
Steg i søknadsprosessen
Før søknadsprosessen begynner er det viktig at læreren snakker med lederen sin for å avklare kompetansebehovet.
Skoleeier skal følge opp lærere
Skoleeiere har ansvar for å følge opp lærere i søknadsprosessen, og besvare spørsmålene lærerne har. Dette gjelder både før, under og etter selve søknadsprosessen.
Skoleeiere bør ha en plan for kompetanseutvikling for sine ansatte, som viser hvordan kompetansebehovene skal dekkes.
Læreren må registrere søknaden i søknadssystemet mellom 1. februar og 1. mars. Ved innloggingsproblemer, ta kontakt med brukerstøtte for ID-porten eller Feide.
Hva kan lærere søke på?
- Studietilbud i Udirs studiekatalog: Læreren kan gå direkte inn i søknadssystemet via studietilbudene i studiekatalogen.
- Studietilbud utenfor Udirs studiekatalog: Læreren må da velge "annet studietilbud" i søknadssystemet og i tillegg søke om studieplass direkte til studiestedet. Les mer om tilbud utenfor Udirs studiekatalog.
I søknadssystemet søker læreren om vikar- eller stipendordning. Les mer om vikarordning og stipendordning.
Ulike studiesteder og studier kan ha ulike krav til opptak. Læreren har ansvar for å undersøke om de formelle opptakskravene er oppfylt.
Dersom det er flere studiesteder som tilbyr det samme studiet i Udirs studiekatalog, bør læreren angi både første- og andreprioritet for studiested når man fyller ut søknadsskjemaet.
Læreren kan selv endre opplysningene i søknaden fram til 1. mars.
Les om Udirs prioriteringer av søknader.
Rektor ved skolen må kjenne til at søknaden sendes.
Personvern
Udir behandler personopplysninger gjennom søknadssystemet. Les mer om behandlingen av personopplysninger inne i søknadssystemet eller se mer om personvern i Udir.
Fra 2. mars får skoleeierne tilgang til å behandle søknadene i søknadssystemet.
Les mer om behandling av søknader studieåret 2024-2025.
Skoleeierne må godkjenne eller avslå søknadene, og prioritere mellom de godkjente søknadene innen 15. mars. Denne fristen er endelig.
I tillegg kan skoleeiere i perioden 2.–15. mars:
- åpne for at lærere kan gjøre endringer i egen søknad
- hente inn nye søknader fra lærere som ikke har søkt innen 1. mars
Dersom skolen har flere lærere som har behov for videreutdanning i samme fag, kan utbyttet bli større hvis disse studerer sammen.
Læreren får beskjed om skoleeiers behandling
Etter at skoleeieren har ferdigbehandlet søknadene, får lærerne en automatisk e-post fra søknadssystemet med beskjed om at skoleeier har godkjent eller avslått søknaden, og hvilken finansieringsordning søknaden er godkjent for.
Skoleeier har ansvar for den videre dialogen med lærerne.
Etter 15. mars behandler Udir søknader som er godkjent av skoleeierne. Les mer om de nasjonale prioriteringene her.
Skoleeierne kan logge seg inn i søknadssystemet og se resultatet av søknadsbehandlingen etter 30. april. Det er skoleeiers ansvar å informere lærerne som har søkt om resultatet.
Avslag på søknaden
Den vanligste grunnen til at lærere får avslag hos Udir er at søknaden ikke er høyt nok prioritert av skoleeier. Lærere som har spørsmål om dette bør ta kontakt med lederen sin.
Det finnes ingen sentral venteliste for lærere som ikke kom inn på førstevalget sitt. Les mer om bytte av studiested og studietilbud.
Studiesteder med studier i Udirs studiekatalog som har ledig kapasitet etter Udirs søknadsbehandling, kan ta opp lærere utenfor stipend- eller vikarordningen. Dette foregår i så fall lokalt, og lærere som ønsker dette må søke direkte til universitetet eller høgskolen.
Det er høgskolene og universitetene som fastsetter opptakskravene og gjennomfører opptaket til studiene. Dette gjelder uansett om læreren har søkt på et tilbud i Udirs studiekatalog og blitt godkjent av Udir, eller om læreren har søkt på et tilbud utenfor Udirs studiekatalog.
- For lærere som har søkt gjennom Udirs studiekatalog tar studiestedene som regel direkte kontakt med søkeren. Lærere bør ta kontakt med studiestedet, hvis de ikke blir kontaktet.
- Lærere som har søkt på andre studietilbud må søke direkte til studiestedet innenfor de fristene som gjelder der.
For å få utbetalt stipend- og vikarmidler, må skoleeiere bekrefte at læreren deltar på studiet.
Mellom 1. august og 1. september må skoleeier bekrefte at lærerne har startet studiene. Dette gjøres ved at skoleeier logger inn i søknadssystemet og endrer status til "Bekreft deltakelse for semester 1" for lærerne.
Skoleeier skal også registrere hvilke lærere som ikke tar imot studieplassen eller ikke bestod opptaket. Frem til 1. september kan skoleeier overføre midler til en annen lærer. Les mer om bytte av lærer.
For å få utbetalt stipend- og vikarmidler, må skoleeier bekrefte at læreren deltar på studiet i vårsemesteret:
- Mellom 1. februar og 15. mars må skoleeier bekrefte at læreren deltar på studiet i vårsemesteret. Dette gjøres ved at skoleeier logger inn i søknadssystemet og endrer status til "Bekreft deltakelse semester 2" for lærerne.