Juss for ledere
Et felles studietilbud for ledere i barnehager og skoler der du blir bedre kjent med lover og forskrifter som grunnlag for å lede juridisk arbeid i barnehage og skole.
Formålet med studiet
Studiet skal gi deg som er leder kompetanse som er nødvendig for å se på mulighet er og løse utfordringer ved din barnehage eller skole. Studiet er praksisnært og forskningsbasert.
Målet med modulen er å gi ledere juridisk kompetanse til å kunne:
- etterleve regelverket og utnytte handlingsrommet
- håndtere barn-, elev- og personalsaker
- videreutvikle rutiner og systemer
Behov for lederkompetanse
Styrer og rektor er ansvarlig for at barnehagens og skolens samfunnsoppdrag blir utført. Dette innebærer at leder handler på vegne av sentrale og lokale myndigheter. Det forutsettes at leder kjenner og følger lov og forskrift, herunder barnehage- og opplæringsloven, læreplanverket og rammeplan. Leder har også ansvar for å ha god intern administrasjon og personalledelse.
Leders evne til å lede alle ansatte i henhold til nasjonalt og lokalt vedtatt politikk er avgjørende.
En utfordring kan være at mange ledere ikke er klar over eller utnytter sitt handlingsrom. Derfor er kunnskap om lov- og avtaleverket, herunder hvilken styringsrett leder har, særskilt viktig.
Det stilles store forventninger til ledere når det gjelder å etterleve regelverket og håndtere barn-, elev- og personalsaker på en god måte. Mange saker er krevende å løse, derfor må skoleledere ha en god system- og rolleforståelse. I tillegg er det viktig å være trygg i lederrollen og ha personlig og faglig kompetanse for ledelse.
Det er stor variasjon når det gjelder barnehager- og skoler og eieres etterlevelse av regelverket. Det er ulike grunner til det, men kunnskap om hvordan et regelverk blir til og forståelse for formålet med reglene, er avgjørende for god regelverketterlevelse.
Mer juridisk kunnskap kan bidra til å øke leders handlingsrom, og gi økt trygghet til å løse saker.
De færreste juridiske saker kan løses ved å finne et fasitsvar i regelverket. Det må ofte utvises skjønn i behandlingen av saker. Skjønnsutøvelse kan være vanskelig, og krever erfaring med og kunnskap om gjeldende regelverk og intensjonen med disse. Det er heller ikke alltid jussen kan løse en konflikt eller problemstilling alene. Ofte kreves det også klokt lederskap, samhandling, pedagogisk- og mellommenneskelig innsikt.
Studietilbud 2025 – Juss for ledere
- Universitet i Oslo, Oslo
- Nord universitet, Bergen, Tromsø og Stjørdal
- BI, Oslo og Stavanger
- OsloMet, Oslo
Varighet: 1 år
Søknadsfrist: 1. april 2025. Søk direkte til universitetet eller høyskolen du ønsker å studere ved.