Skoleeiere mottar en e-post fra Utdanningsdirektoratet som beskriver rutiner for behandlingen av søknader.
Fra 2.mars får skoleeiere tilgang til å behandle søknadene i søknadssystemet.
Skoleeier må godkjenne eller avslå søknadene, og prioritere mellom de godkjente søknadene innen 15. mars. Denne fristen er endelig. Kun søknader som er godkjent går videre til Utdanningsdirektoratet.
Dersom det er flere søkere fra samme kommune eller fylkeskommune, kan skoleeier prioritere søkerne, men kun prioritere søkere innen samme stillingskategori. For eksempel vil rektorer alltid gå foran andre skoleledere, men har skoleeier flere rektorer eller flere andre skoleledere, kan disse gis en innbyrdes prioritet.
Skoleeier kan selv endre opplysninger om godkjenning eller avslag på søknader frem til 15. mars. Dette gjøres ved å klikke på knappen «Unsend» dersom søknaden allerede er godkjent og sendt til Utdanningsdirektoratet. Du trenger altså ikke ta kontakt med Utdanningsdirektoratet for å gjøre slike endringer.
Når søknadene er behandlet og sendt videre til Utdanningsdirektoratet, får rektor eller skoleleder automatisk en e-post med beskjed om at skoleeier har godkjent eller avslått søknaden.
Dersom skoleeier endrer status fra godkjent til avslått eller omvendt på en søknad som allerede er sendt, mottar søkeren automatisk en ny e-post. Det er den sist sendte e-posten som er den gjeldende. Skoleeier har ansvar for den videre dialogen med rektorer/skoleledere som har søkt.
Private og statlige skoler
Private og statlige skoler har ansvar for å behandle søknader fra ansatte ved egne skoler. Vi forutsetter at ledere i private skoler har avklart behandlingen av skolens søknader med sin administrative eier.