Søknadsprosessen og viktige frister for yrkesfaglærere
Her finner du informasjon om søknadsprosessen, finansiering, endringer og frafall. Fristen for å søke på videreutdanning er 1. mars hvert år.
Steg i søknadsprosessen
Før søknadsprosessen begynner er det viktig at yrkesfaglæreren snakker med lederen sin for å avklare kompetansebehovet.
Skoleeier skal følge opp yrkesfaglærere
Skoleeiere har ansvar for å følge opp lærere i søknadsprosessen, og besvare spørsmålene lærerne har. Dette gjelder både før, under og etter selve søknadsprosessen.
Skoleeiere bør ha en plan for kompetanseutvikling for sine ansatte, som viser hvordan kompetansebehovene skal dekkes.
Læreren må registrere søknaden i søknadssystemet innen 1. mars. Ved innloggingsproblemer, ta kontakt med brukerstøtte for ID-porten eller Feide.
Hva kan yrkesfaglærere søke på?
- Studietilbud i Udirs studiekatalog: Læreren kan gå direkte inn i søknadssystemet via studietilbudene i studiekatalogen.
- Studietilbud utenfor Udirs studiekatalog: Læreren må velge “annet studietilbud” i søknadssystemet og i tillegg søke om studieplass direkte til studiestedet. Les mer om tilbud utenfor Udirs studiekatalog.
- Videreutdanningstilbud fagskoler tilbyr som gir studiepoeng.
I søknadssystemet søker læreren også om stipend- eller vikarordning. Les mer om vikarordning og stipendordning.
Ulike studiesteder og studier kan ha ulike krav til opptak. Yrkesfaglæreren har ansvar for å undersøke om de formelle opptakskravene er oppfylt.
Læreren kan bare søke på ett studietilbud, og det er mulig å angi første- og andreprioritet i søknadsskjemaet.
Læreren kan selv endre opplysningene i søknaden fram til 1. mars.
Personvern
Udir behandler personopplysninger gjennom søknadssystemet. Les mer om behandlingen av personopplysninger inne i søknadssystemet eller se mer om personvern i Udir.
Fra 2. mars får skoleeierne tilgang til å behandle søknadene i søknadssystemet.
Les mer om behandling av søknader studieåret 2024-2025.
Skoleeierne må godkjenne eller avslå søknadene, og prioritere mellom de godkjente søknadene innen 15. mars. Denne fristen er endelig.
I tillegg kan skoleeiere i perioden 2.–15. mars:
- åpne for at lærere gjør endringer i egen søknad
- hente inn nye søknader fra lærere som ikke har søkt innen 1. mars
Dersom skolen har flere lærere som har behov for videreutdanning i samme fag, kan utbyttet bli større hvis disse studerer sammen.
Yrkesfaglæreren får beskjed om skoleeierens behandling
Etter at skoleeieren har ferdigbehandlet søknadene, får lærerne en automatisk e-post med beskjed om at skoleeier har godkjent eller avslått søknaden, og hvilken finansieringsordning søknaden er godkjent for.
Skoleeier har ansvar for den videre dialogen med lærerne.
Etter 15. mars behandler Udir søknader som er godkjent av skoleeierne.
Skoleeierne kan logge seg inn i søknadssystemet og se resultatet av søknadsbehandlingen etter 30. april. Det er skoleeierens ansvar å informere lærerne som har søkt om resultatet.
Avslag på søknaden
Den vanligste grunnen til at lærere får avslag hos Udir er at det er for få søkere til å gjennomføre videreutdanningstilbudet, eller at søknaden ikke er høyt nok prioritert av skoleeier. Les mer om bytte av studiested og studietilbud.
Studiesteder i Udirs studiekatalog som har ledig kapasitet etter Udirs søknadsbehandling, kan ta opp lærere utenfor stipend- eller vikarordningen. Dette foregår i så fall lokalt, og det må søkes direkte til studiestedene. Disse deltakerene vil ikke være en del av stipend- eller vikarordningen.
Det er høgskolene, universitetene og fagskolene som setter opptakskravene og gjennomfører opptaket til studiene. Dette gjelder uansett om læreren har søkt på et tilbud i Udirs studiekatalog og blitt godkjent av Udir, eller om læreren har søkt på et tilbud utenfor Udirs studiekatalog.
- For lærere som har søkt gjennom Udirs studiekatalog tar studiestedene som regel direkte kontakt med søkeren. Lærere bør ta kontakt med studiestedet, dersom de ikke blir kontaktet.
- Lærere som har søkt på andre studietilbud må søke direkte til studiestedet innenfor de fristene som gjelder der.
For å få utbetalt vikarmidler og stipend, må skoleeiere bekrefte at læreren deltar i studiet:
- Mellom 1. august og 1. september må skoleeier bekrefte at lærerne har startet studiene. Dette gjøres ved at skoleeier logger inn i søknadssystemet og endrer status til «Bekreftet deltakelse semester 1» for lærerne.
- Skoleeier skal også registrere hvilke lærere som ikke tar imot studieplassen eller ikke bestod opptaket. Frem til 1. september kan skoleeier overføre midler til en annen yrkesfaglærer. Les mer om bytte av lærer.
For å få utbetalt stipend- og vikarmidler, må skoleeier bekrefte at læreren deltar på studiet i vårsemesteret:
- Mellom 1. februar og 15. mars må skoleeier bekrefte at læreren deltar på studiet i vårsemesteret. Dette gjøres ved at skoleeier logger inn i søknadssystemet og endrer status til "Bekreft deltakelse semester 2" for lærerne.