Indikatorveiledning – Ståstedsanalysen og Tilstandsrapporten for videregående
Skolebidrag for videregående skole – karakterpoeng
Skolebidraget viser skolens gjennomsnittlige bidrag til sine elever sammenlignet med landsgjennomsnittet, og usikkerheten knyttet til bidraget (95 prosent konfidensintervall). Dersom skolens bidrag er likt med landsgjennomsnittet, vil skolebidraget være lik null. Skolens bidrag vil være positivt dersom elevene i snitt oppnår høyere karakterpoeng enn forventet ut ifra deres forutsetninger. Skolens bidrag vil være negativt dersom elevene i snitt oppnår lavere karakterpoeng enn forventet ut ifra deres forutsetninger.
Karakterpoeng viser de gjennomsnittlige karakterpoengene elevene på skolen faktisk oppnådde (faktiske karakterpoeng), og hva som er forventet gjennomsnittlige karakterpoeng (forventede karakterpoeng) når vi tar hensyn til elevenes forutsetninger. Beregningen av både faktiske og forventede karakterpoeng er gjort ut fra karakterer hvor vi har justert for skolens karakterpraksis. Du kan lese mer om hvordan vi har gjort dette i metodenotatet.
Du kan velge om du vil se skolebidraget for studieforberedende eller yrkesfaglige utdanningsprogram. Disse er beregnet hver for seg. Det vil si at skolens bidrag til elevene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene kun måles mot landsgjennomsnittet for de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. Tall for studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram er derfor ikke direkte sammenlignbare.
Du kan velge om du vil se skolebidraget for alle trinn samlet, eller om du vil se bidraget for det enkelte trinn.
For fylkene vises kun det samlede bidraget for de offentlige skolene.
Slik tolker du tallene
Skolebidrag – karakterpoeng indikerer hvor mye skolen har bidratt til elevenes læring sammenlignet med bidraget til elever med tilsvarende forutsetninger på landsnivå. Skolebidraget tilsvarer dermed forskjellen mellom det karaktergjennomsnittet (gjennomsnittlig karakterpoeng) elevene faktisk oppnår og det snittet de forventes å oppnå dersom skolebidraget er likt med landsgjennomsnittet.
Skolebidragsindikatoren er en statistisk beregnet verdi hvor vi kontrollerer for forskjellene i skolenes karakterpoeng som skyldes forskjeller i elevenes faglige forutsetninger (karakterpoeng fra året før), samtidig som vi tar hensyn til hvilket utdanningsprogram og trinn den enkelte elev befinner seg på, og om eleven er jente eller gutt.
Det er viktig å ta hensyn til usikkerheten ved tolkning av resultatene. Slik kan du lese om skolebidraget er likt/over/under landsgjennomsnittet:
- Skolens bidrag er ikke forskjellig fra landsgjennomsnittet dersom usikkerhetsintervallet overlapper med null. Det vil si at Usikkerhet – nedre grense har en negativ verdi og Usikkerhet – øvre grense har en positiv verdi.
- Skolens bidrag er over landsgjennomsnittet dersom verdien er positiv og usikkerhetsintervallet ikke overlapper med null. Det vil si at både Usikkerhet – nedre grense og Usikkerhet – øvre grense har positiv verdi.
- Skolens bidrag er under landsgjennomsnittet dersom verdien er negativ og usikkerhetsintervallet ikke overlapper med null. Det vil si at både Usikkerhet – nedre grense og Usikkerhet – øvre grense har negativ verdi.
En negativ verdi på skolebidraget betyr ikke at elevene ikke har noen progresjon i løpet av skoleåret, eller at skolen ikke har bidratt positivt til elevenes læring. En negativ verdi indikerer kun at elevene på skolen har hatt lavere progresjon enn andre elever i landet med tilsvarende forutsetninger.
Skolebidraget forteller ikke hele sannheten om en skoles bidrag til elevenes læring. Beregningene har ikke tatt høyde for alle tenkelige forhold som skolen ikke rår over. Det er derfor viktig å se resultatene i sammenheng med annen informasjon om skolen på Skoleporten, og like viktig, i sammenheng med den lokale kunnskapen om elevene som skolen besitter.
Du finner mer detaljerte beskrivelser om populasjonsutvalg og statistiske beregninger i metodenotatet på udir.no.
Indikatorer
Karakterpoeng
Karakterpoeng tilsvarer elevens karaktersnitt et gitt skoleår (gjennomsnitt av alle standpunktkarakterer, eksamenskarakterer og 2. halvårskarakterer) multiplisert med 10, og har derfor en skala som strekker seg fra 10 til 60. Karakterpoengene vises med én desimal.
Faktiske karakterpoeng viser de gjennomsnittlige karakterpoengene elevene ved den gitte skolen faktisk oppnådde
Forventede karakterpoeng viser forventet gjennomsnittlige karakterpoeng ved skolen ut ifra elevenes forutsetninger.
Skolebidrag – karakterpoeng
Skolebidrag – karakterpoeng indikerer hvor mye skolen har bidratt til elevenes læring sammenlignet med bidraget til elever med tilsvarende forutsetninger på landsnivå. Skolebidraget tilsvarer forskjellen mellom det karaktergjennomsnittet (gjennomsnittlig karakterpoeng) elevene faktisk oppnår (faktiske karakterpoeng) og det snittet de forventes å oppnå dersom skolebidraget er likt med landsgjennomsnittet (forventede karakterpoeng).
Usikkerhet
Det er usikkerhet knyttet til det estimerte skolebidraget. Usikkerheten påvirkes hovedsakelig av to forhold: spredning i elevenes resultater og antall elever bak det beregnede skolebidraget. Stor spredning i resultatene fører til større usikkerhet. Det samme gjør et lavt antall elever.
Skolebidragsindikatorer beregnet for små skoler vil være sårbare for enkeltprestasjoner. Én enkelt elev som presterer svært godt eller svært dårlig vil påvirke gjennomsnittet mye mer på en liten skole enn på en stor skole.
Vi har beregnet usikkerhetsintervallene for at skolene skal kunne måle seg opp mot landsgjennomsnittet, ikke opp mot andre skoler eller på tvers av år. Det er derfor ikke mulig å si hvorvidt en skole er signifikant forskjellig fra andre skoler, eller har en signifikant endring over tid.
Publiseringsregler
Vi publiserer resultater for alle skoler hvor det er 20 eller flere elever bak en beregning. Vi publiserer ikke skolebidrag for skoler hvor samtlige elever går på et tilrettelagt opplæringstilbud (for eksempel tilrettelagt for elever med psykiske vansker eller rusproblemer). Det er heller ikke beregnet skolebidrag for Steinerskoler eller IB-linjer (International Baccalaureate), ettersom disse ikke følger den ordinære eksamensordningen.
Kilder
Skolebidragsindikatorer for videregående skole beregnes av Utdanningsdirektoratet.
Dataene som benyttes til å beregne indikatorene er registerdata på individnivå, hentet fra VIGO sentralbase. Hovedfunksjonen til VIGO er å administrere inntak til de ulike kurstrinnene i videregående opplæring og å administrere retten til videregående opplæring for innbyggerne i den enkelte fylkeskommune.