Kunnskapsgrunnlag for kvalitetskriterium for læremiddel i norsk
1.1 Oppdraget: Kvalitetskriterium for læremiddel i norsk og engelsk
For arbeidet med å utvikle rettleiarar i norsk og engelsk tilsvarande den som allereie ligg føre for matematikk, har Utdanningsdirektoratet gitt desse føringane:
Formål: Kvalitetskriterier for læremidler i norsk og engelsk skal
- gi støtte til arbeid med valg og vurdering av læremidler for skoler og skoleeiere som kan inngå i utviklingsprosesser i profesjonsfellesskapet, og bidra til kompetanseutvikling både mht. kvalitet i læremidler og læreplanens innhold
- gi signaler til læremiddelutviklere om hva som kjennetegner læremidler med god kvalitet
- støtte desentralisert kompetanseutvikling
Vidare har Utdanningsdirektoratet formulert desse måla for arbeidet:
- Utvikle kvalitetskriterier for flere fag: norsk og engelsk
- Utarbeide et kunnskapsgrunnlag med oversikt over forskning på læremidler og fagdidaktikk i det aktuelle faget, samt definere kvalitetskriterier for læremidler basert på denne oversikten.
- Utarbeide påstander til en digital veileder som er verktøyet for vurdering av læremidler for skoler og skoleeiere.
Formålet er altså både å støtte arbeidet med vurdering og val av læremiddel og å gi hjelp til kompetanseutvikling og gode utviklingsprosessar ved den enkelte skolen, i tråd med det som blir omtalt under punktet «Profesjonsfellesskap og skoleutvikling» i den overordna delen av læreplanen.
1.2 Forfattere
Kunnskapsgrunnlaget er forfattet av Gudrun Kløve Juuhl og Dagrun Skjelbred (leder av arbeidsgruppa). Øvrige medlemmer av arbeidsgruppa for å utarbeide kvalitetskriterier for læremidler i norsk har bidratt med innspill og tekst (i alfabetisk rekkefølge): Stine Aarønes Angvik, Karin Ultvedt Målerud, Ingvild Pedersen Nordheim, Vibeke Halvorsen Sæther. Bjørn-Håkon Solberg og Torill Sommerlund har representert Utdanningsdirektoratet. Arbeidsgruppa takker for innspill underveis i arbeidet fra både medlemmer i referansegruppa og utvalgte personer i Utdanningsdirektoratet.