Eiers ansvar for kompetanseutvikling
Dere som er barnehage- og skoleeiere har ansvaret for nødvendig kvalitet og kompetanse for å gi barn og elever et likeverdig tilbud.
Barnehageloven
Barnehageloven § 7. Krav til barnehagen virksomhet
Barnehageloven § 9 Internkontroll i barnehagen
Rammeplan for barnehagen, ansvar og roller - kapittel 2
Opplæringsloven
Opplæringslova, § 17-1 Krav om kompetanse i skolen
Opplæringslova § 17-8 Faglig og pedagogisk utvikling
Opplæringslova §17-12 andre til fjerde ledd Skolefaglig kompetanse og kvalitetsutvikling
Eierne har det juridiske ansvaret for riktig kompetanse. Det er viktig at de gir mulighet for at ansatte kan oppdatere og videreutvikle sin kompetanse – både individuelt og kollektivt.
Dette ansvaret har dere som eiere uavhengig av statlige tilskudd og ordninger. Statlig tilskudd gjennom kompetanseordninger og tiltak, er et bidrag for å støtte opp om barnehage- og skoleeieres ansvar.
Helhetlig plan for kompetanseutvikling
Utvikling av en helhetlig plan for etter- og videreutdanning er en god måte å ivareta ansvaret barnehage- og skoleeier har for kvalitet- og kompetanseutvikling. Planen bør bidra til at individuelle og kollektive tiltak utfyller og støtter hverandre. For å planlegge dette må eiere og ledere i barnehage og skole ha god kjennskap til behovene. Kvalitet og kompetanse må vurderes og analyseres.
Kommunens og fylkeskommunens ansvar
Dere som er kommune eller fylkeskommunen har, i tillegg til et ansvar som barnehage- og skoleeier, et ansvar for å sikre laget rundt barna og elevene. Dere må inkludere og koordinere PP-tjenesten og andre støttefunksjoner i relevante tiltak, for eksempel i kompetanseløftet. For barnehage har dere også et ansvar som lokal barnehagemyndighet og for å gi veiledning og føre tilsyn med kommunale og private barnehager. Dette kan gi dere nyttig kunnskap om kompetansebehov og gir en viktig innsikt for samarbeid i kompetansenettverk og samarbeidsfora.