De statlige støtteordningene for kompetanseutvikling omfatter både videreutdanning og etterutdanning.
Videreutdanning er individuell og skal øke den enkeltes formelle kompetanse. Etterutdanning gir ikke formell kompetanse, men har som formål å øke organisasjonens og den enkeltes kompetanse.
For at barnehager og skoler skal utvikle seg i ønsket retning, må individuelle og kollektive kompetansetiltak planlegges i sammenheng ut fra definerte behov.
Arbeidsbasert kompetanseutvikling er tiltak som gjennomføres på arbeidsplassen i skole eller lærebedrift. Arbeidsplassen blir brukt som læringsarena for å frem individuelle og kollektive prosesser for profesjonsutvikling.
Kollektiv kompetanseutvikling - utvikle praksis sammen
Arbeidet med kvalitet er en varig læringsprosess, der barnehager og skoler utvikler sin pedagogiske praksis. Lærere, ledere og andre ansatte skal reflekterer over felles verdier. De skal vurdere og videreutvikle sin praksis gjennom å sette mål og legge planer, gjennomføre tiltak, prøve ut ny praksis og evaluere tiltakene.
Barnehage- og skoleeiere har det overordnede ansvaret for dette arbeidet. Styrere og rektorer, i samarbeid med lærerne og de ansatte, må etablere og utvikle samarbeidet i den enkelte barnehage og skole.
Å utvikle profesjonelle læringsfellesskap handler om å flytte oppmerksomheten fra den enkelte barnehagelærer, lærer og instruktør, til fellesskapet og alle ansatte. Det dreier seg også om å stille seg selv og andre utforskende og åpne spørsmål for å finne svar som kan bidra til læring og utvikling.
Forslag til hvordan du kan legge til rette for utvikling av gode profesjonsfellesskap finnes på Utvikle praksis sammen.
Individuell kompetanseutvikling
Videreutdanning for lærere, ledere og andre ansatte i barnehage og skole skal bidra til god faglig og pedagogisk kvalitet.
Videreutdanningen er individuell og gir deltakerne studiepoeng. Videreutdanning for lærere i skolen er i stor grad knyttet opp til kravet om relevant kompetanse i alle skolefag. Det finnes også statlige videreutdanningstilbud som går på tvers av skolefagene, blant annet innenfor fag- og yrkesopplæringen.
Barnehage- og skoleeiere bør tilrettelegge for at individuell kompetanseutvikling også kan støtte opp om mål for kollektiv kompetanseutviklingen for hele barnehagen eller skolen.
En viktig oppgave og utfordring er å utvikle og lede profesjonsfellesskapet, og få alle med i utvikling av kompetanse og god praksis. Det er ledelsens oppgave å legge til rette for vurdering av behov og prioritering av tiltak i dialog og samarbeid med de ansatte, og sikre nødvendig tid og ressurser til å følge opp og gjennomføre tiltakene.
Kompetanse i ledelse og organisasjonsutvikling er en viktig forutsetning for å lykkes med utviklingsarbeidet. Dette er vektlagt i videreutdanningstilbudene for styrere og skoleledere.