Oppfølgingsordningen for kommuner
Hva er oppfølgingsordningen?
Skolen skal gi alle barn og unge like gode muligheter til faglig og sosial utvikling. Norsk skole lykkes på mange områder, men det er fortsatt store kvalitetsforskjeller mellom skoler i en kommune og mellom kommuner. Dette fører til at for mange elever går ut av grunnskolen uten tilstrekkelig kompetanse for videre utdannings- og yrkesliv. Kvaliteten på utdanningen skal ikke være avhengig av hvor i landet barnet bor eller på hvilken skole barnet går.
Dette rammeverket forklarer hovedprinsippene i ordningen og tydeliggjør forventninger og ansvar for de som deltar.
Ansvaret for kvalitets- og kompetanseutvikling ligger hos lokale myndigheter, men kommuner og fylkeskommuner som ikke får til ønsket utvikling på egen hånd skal få støtte og oppfølging fra staten – Meld St 21 (2016-2017) Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen.
Oppfølgingsordningen skal bidra til kvalitetsutvikling i kommuner og skoler slik at de kan nå målene som er satt for opplæringen:
Kunnskapsdepartementet har følgende tre overordnede mål for kunnskapssektoren:
- Kunnskap legger grunnlag for demokrati, velferd, omstilling og bærekraft
- Samfunnet og arbeidslivet har tilgang på relevant kompetanse
- Kunnskapssektoren utjevner sosiale og geografiske forskjeller
De tre hovedmålene beskriver samfunnsoppdraget til Kunnskapsdepartementet og blir utdypet gjennom undermål for de ulike politikkområdene:
- Flere synlige og fremragende forskningsmiljøer
- Flere deltar i internasjonale lærings- og forskningsmiljøer
- Kunnskapssektoren har tilbud av høyere kvalitet
- Kompetanseheving og livslang læring er mer tilgjengelig for alle over hele landet
- Sterkere felles opplærings- og utdanningsmiljøer som fremmer inkludering, motivasjon og mestring
- Medarbeidere i kunnskapssektoren har mer relevant kompetanse
- Opplæring og utdanning som gir flere relevant kvalifisering
- En mer samordnet og tidligere innsats for alle barn og unge