Oppfølgingsordningen for kommuner
Hvem har ansvaret?
Utdanningsdirektoratet
Oppfølgingsordningen er et statlig tiltak og det er Utdanningsdirektoratet som har det overordna ansvaret for drift og utvikling av ordningen.
Udir skal:
- identifisere kommunene som får delta i ordningen.
- arrangere samling for nye kommuner i ordningen.
- fordele midler for kvalitetsutviklingstiltak i kommunene til statsforvalter.
- fordele midler til regionale samlinger for kommuner i ordningen til statsforvalter.
- samarbeide med statsforvalterne for å finne gode løsninger for kommunene i ordningen.
- vurdere behov for videre utvikling av ordningen.
- utforme og motta rapporteringer.
Kommunene
Kommunen har ansvaret for at lov og forskrift blir oppfylt. I arbeidet med oppfølgingsordningen skal kommunen:
- lage plan for arbeidet i forfasen i samarbeid med veiledere
- involvere nødvendige aktører i de ulike fasene for å sikre god fremdrift, kvalitet og forankring i arbeidet med kvalitetsutviklingen.
- inngå avtaler med aktuelle kompetansemiljøer som kan bistå kommunene.
- prioritere arbeidet med kvalitetsutvikling gjennom hele innsatsperioden.
- søke midler hos statsforvalter for pågående eller nye tiltak.
- rapportere til statsforvalter og Udir i henhold til rapporteringsrutiner
Statsforvalteren
Statsforvalteren har ansvar for å støtte, veilede og følge opp kommuner i oppfølgingsordningen, og skal:
- ha kontakt med kommunene om grunnlaget for uttrekket og rammer for ordningen.
- informerer kommunene om mulighetene i ordningen.
- være en pådriver og tilrettelegger i forfasen.
- finne lokale kompetansemiljøer og/eller ressurspersoner som kan støtte og veilede kommunene i forfasen.
- være en samarbeidspartner for kommunene og veilede gjennom hele innsatsperioden. Statsforvalter har god kjennskap til det statlige virkemiddelapparatet og de lokale UH-miljøene, og kan støtte og veilede kommunene i valg av tiltak.
- arrangere regionale samlinger for kommuner i oppfølgingsordningen.
- gjøre midler for kvalitetsutviklingstiltak kjent for kommunene og behandle søknader.
- vurdere hvordan tildelte midler kan fordeles på tiltak.
- motta rapportering fra kommunene om bruk av midlene.
- delta på aktuelle samlinger i regi av Udir.
- vurdere muligheter for regional veiledning som kan støtte og veilede skoleeier og skoleleder i utviklingsarbeidet.
- støtte kommunene i å se de ulike kompetanseordningene i sammenheng.
Universitet og høyskoler (UH)
Universiteter og høyskoler er en viktig samarbeidspartner og støttespiller for kommunene i utviklingsarbeidet. Gjennom partnerskapsavtalen, skal kommunene og UH samarbeide om å vurdere kompetansebehov. De skal også planlegge og gjennomføre tiltak.
Kommunene står fritt til å velge kompetansemiljø som kan bistå kommunen, men i mange sammenhenger vil det være aktuelt å samarbeide med lokale UH-miljø. I arbeidet med oppfølgingsordningen kan UH:
- støtte og veilede kommunene i forfasen.
- bistå med kompetansetiltak i tråd med kommunens utfordringer.
- bistå kommunene med å finne frem til alternative kompetansemiljø dersom de selv ikke har den kompetansen som kreves eller ikke har kapasitet.
- bistå skoleeier og skoleleder med støtte og veiledning i å lede endrings- og utviklingsarbeid i egen kommune.
- se tiltak i kommunene i sammenheng med arbeid i de øvrige ordningene.
Eksterne veiledere
Alle kommuner i ordningen skal få støtte og veiledning av eksterne veiledere gjennom forfasen. Det er statsforvalter som finner tilgjengelige ressurser lokalt og tilrettelegger en forfase i samarbeid med kommunene og veilederne. UH-sektor vil være en naturlig samarbeidspartner i dette arbeidet.
De eksterne veilederne skal:
- støtte og veilede kommunene med å nå målsettingen for forfasen.
- samarbeide med statsforvalter.
- delta på samlinger i regi av Udir og statsforvalter.
- hjelpe kommunene til å finne gode samarbeidspartnere i arbeidet med kompetanseutvikling.