Indikatorveiledning – Ståstedsanalysen og tilstandsrapporten for grunnskolen

Skolebidrag 5.-7.trinn

Tolkning av resultater

Skolebidrag 5.-7. trinn indikerer hvor mye skolen har bidratt til elevenes læring i de grunnleggende ferdigheter/fag som testes på nasjonale prøver på 8. trinn sammenlignet med bidraget til elever med tilsvarende elevbakgrunn på landsnivå. Skole-/kommunebidraget tilsvarer dermed forskjellen mellom de gjennomsnittlige skalapoengene elevene faktisk oppnår på de nasjonale prøvene og det snittet de forventes å oppnå dersom skolens/kommunens bidrag var likt med landsgjennomsnittet.
Det er viktig å ta hensyn til usikkerheten ved tolkning av resultatene. Slik kan du lese ut av diagrammet/tabellen om skolebidraget er likt/over/under landsgjennomsnittet:

  • Skolens bidrag er ikke forskjellig fra landsgjennomsnittet dersom usikkerhetsintervallet overlapper med null.
  • Skolens bidrag er over landsgjennomsnittet dersom verdien er positiv og usikkerhetsintervallet ikke overlapper med null.
  • Skolens bidrag er under landsgjennomsnittet dersom verdien er negativ og usikkerhetsintervallet ikke overlapper med null.

Skolebidragsindikatoren er en statistisk beregnet verdi hvor det kontrolleres for forskjellene i skolenes gjennomsnittlige skalapoeng som skyldes forskjeller i elevenes forutsetninger (prestasjoner på nasjonale prøver på 5. trinn og familiebakgrunn).

En negativ verdi på skolebidraget betyr ikke at elevene ikke har noen progresjon i løpet av 5.-7. trinn, eller at skolen ikke har bidratt positivt til elevenes læring. En negativ verdi indikerer kun at elevene på skolen har hatt lavere progresjon enn andre elever i landet med tilsvarende forutsetninger.

Skolebidraget forteller ikke hele sannheten om en skoles bidrag til elevenes læring. Beregningene har ikke tatt høyde for alle tenkelige forhold som skolen ikke rår over. Det er derfor viktig å se resultatene i sammenheng med annen informasjon om skolen, og like viktig, i sammenheng med den lokale kunnskapen om elevene som skolen besitter.
Les mer om skolebidragsindikatorer på udir.no.

Usikkerhet

Det er usikkerhet knyttet til det estimerte skolebidraget. Usikkerheten påvirkes hovedsakelig av to forhold: spredning i elevenes resultater og antall elever bak det beregnede skolebidraget. Stor spredning i resultatene fører til større usikkerhet. Det samme gjør et lavt antall elever.
Skolebidragsindikatorer beregnet for små skoler og kommuner vil være sårbare for enkeltprestasjoner. Én enkelt elev som presterer svært godt eller svært dårlig vil påvirke gjennomsnittet mye mer på en liten skole enn på en stor skole.
Vi har beregnet usikkerhetsintervallene for at skolene skal kunne måle seg opp mot landsgjennomsnittet, ikke opp mot andre skoler eller på tvers av år. Det er derfor ikke mulig å si hvorvidt en skole statistisk sett er signifikant forskjellig fra andre skoler, eller har en signifikant endring over tid.

Publiseringsregler

Internasjonale skoler og skoler med under 20 elever (for to sammenslåtte årganger) med skriftlige eksamensresultater/resultat fra nasjonale prøver utelates også fra publisering, fordi usikkerheten i indikatorene til skoler med under 20 elever blir stor. På samme måte publiseres det ikke indikatorer for kommuner med færre enn 20 elevobservasjoner. Videre publiseres ikke indikatorer for skoler/kommuner der vi bare har resultater for én av de to sammenslåtte årgangene (f.eks. p.g.a. skolenedleggelser eller endringer i kommunestruktur) eller der over halvparten av elevene mangler tidligere resultater.

Kilder

Det er Statistisk sentralbyrå (SSB) som har beregnet skolebidragsindikatorene. Det primære datagrunnlaget er eksamen- og nasjonale prøvedata hentet fra VIGO og PAS. I tillegg benytter SSB registerdata om elevenes familiebakgrunn (foreldres utdanning, husholdningsinntekt og innvandringsbakgrunn).

Beregninger

Du finner mer detaljerte beskrivelser om populasjonsutvalg og statistiske hos SSB (PDF).