Eksempel på beredskapsplan ved alvorlige hendelser
11. Informasjonshåndtering og mediekontakt
Målet med god informasjonshåndtering og mediekontakt er å sikre at informasjon formidles til alle aktuelle målgrupper så raskt og presist som mulig. For å unngå rykter og spekulasjoner må all informasjon være troverdig og tillitvekkende.
Virksomheten skal legge så godt som mulig til rette for en forsvarlig mediedekning, samtidig som en skal beskytte barn/elever/studenter, foreldre og ansatte mot det store medietrykket som oppstår. Dette gjøres i samråd og nært samarbeid med politiet og kommunens kriseledelse.
Noen generelle råd
- Sørg for å holde åpne kanaler og god nok bemanning til informasjonsoppgavene (samarbeid tett med politiet og kriseledelsen i kommunen).
- Oppdater nettsidene fortløpende. Hvis krisen vurderes som alvorlig nok, erstattes virksomhetens (ev. kommunens/fylkeskommunens) ordinære forside på nett med en kriseweb.
- Vær troverdig og vis empati/medfølelse. Bidra med faktainformasjon og unngå spekulasjoner.
- Velg talsperson utad (vanligvis øverste leder).
- Mediene vil raskt stille spørsmål til krisehåndteringen. Vær forberedt på dette for å unngå å få en krise i krisen.
Målgrupper for informasjon
Virksomheten må på forhånd ha tenkt gjennom hvilke målgrupper de trenger å kommunisere med i en krise, og hvilke kanaler som bør brukes for å nå disse.
Målgruppe | Foretrukne kanaler |
---|---|
Sentrale samarbeidspartnere (politi, brannvesen, helsepersonell) | Telefon og personlig kontakt |
Barn/elever/studenter | Muntlig kontakt, nettsider, info-tv, fronter, gruppe-e-post |
Ansatte (lærergruppe, kontaktlærere, andre ansatte) | Muntlig og per telefon etter linjeansvar, nettsider, fronter, gruppe-e-post |
Eier | Telefon, møter, personlig kontakt, e-post |
Pårørende | Nettsider, pårørendetelefon og eventuelt personlig kontakt gjennom pårørendesenter |
Medier | Nettsider, pressemeldinger, pressekonferanser, intervjuer, telefon |
Naboer | Nettsider (øvrig nabovarsling/orientering tilfaller politiet) |
Medier
Når politiet har beredskapsansvaret, skal de ha den overordnede mediekontakten. Virksomhetsleder er ansvarlig for mediekontakt i forståelse med politiet og virksomhetseier.
Mediene skal henvises til virksomhetens eier dersom krisens omfang tilsier det.