Hvordan beskytte elever mot skadelig innhold på nett

Alderstilpasset tilgang til nett

Utdanningsdirektoratet anbefaler alle skoleeiere å sørge for alderstilpassede løsninger som begrenser tilgang til internett og apper i form av filter på elevenes digitale enheter og på skolens nettverk. Filter på enhetene bidrar til å begrense tilgang til skadelig innhold uavhengig av hvor elevene bruker enhetene. Det vil være stor variasjon i modenhet innenfor de ulike aldersgruppene, men særlig for yngre og sårbare elever er det aktuelt med løsninger som i stor grad begrenser tilgang til internett og hvilke apper elevene har tilgang til. Tekniske løsninger er ikke hundre prosent effektive. Valg av alderstilpassede løsninger må derfor komme i tillegg til, og ikke gå på bekostning av, grundig opplæring i digital dømmekraft og god klasseledelse.  

Filter på enhetene er bare aktuelt for digitale enheter som skolen eier. Skoleeier kan ikke ta ansvar for filter på private enheter. Filter på nettverket begrenser tilgang til skadelig innhold uavhengig av hvilke enheter som benyttes, så lenge de er koblet til skolens nettverk. 

Legg inn liste

Barneskolen

1.–7. trinn: Udir anbefaler filter som kun tillater tilgang til forhåndsdefinert innhold

De yngste elevene er ekstra sårbare og trenger derfor mer beskyttelse enn eldre elever. Utdanningsdirektoratet anbefaler derfor streng begrensning av tilgangen til internett og apper for de yngste elevene. Dette gjelder spesielt 1.–4. trinn.

Dersom elevene har egen digital enhet fra skolen, anbefaler vi "tillatt-filter". Det innebærer at elevene kun har tilgang til spesifikt, forhåndsbestemt innhold på nett. Dette er særlig viktig dersom elevene bruker digital enhet på egen hånd, enten på skolen eller at de har den med hjem.

Dersom elevene bare bruker digitale enheter på skolen og sammen med lærer, kan enklere tekniske løsninger enn filter være aktuelle. Da kan filter basert på "ikke tillatt-filter" være et alternativ.

Læreplanene på 5.–7. trinn har økt vekt på at elevene utvikler digital dømmekraft, blant annet når det kommer til deling og beskyttelse av informasjon. De legger også vekt på hvordan elevene kan utøve digital dømmekraft i samhandling med andre. 

Også for disse elevene anbefaler vi “tillatt-filter" for å hindre at elevene får tilgang til skadelig innhold, men understreker at det vil være naturlig med en utvikling hvor elevene gradvis får tilgang til mer innhold, og det kan være aktuelt å vurdere et "ikke tillatt-filter". Også på disse trinnene kan, der elevene bare bruker digitale enheter på skolen og sammen med lærer, enklere tekniske løsninger enn filter være aktuelle.  

Det er ofte skoleeier som anskaffer digitale læremidler og ressurser. Lærere velger i tillegg relevante digitale ressurser til bruk i klassen. Lærerne må vurdere elevenes modenhet og avgjøre når og hvordan de digitale ressursene skal brukes. Vurderingene må ta utgangspunkt i læreplanen og de rammene som skoleeier har satt. 

 

Ungdomsskolen

8.–10.trinn: Udir anbefaler filter som blokkerer tilgang til skadelig innhold

Udir anbefaler også en begrensning av tilgang til internett og apper på ungdomstrinnet. Elevene på ungdomsskolen skal gjennom skoleløpet utvikle digitale ferdigheter og dermed også ha utviklet større grad av digital dømmekraft enn hva de yngre elevene har. I tillegg er det også større behov for tilgang til internett som en del av opplæringen i fagene. Ett av målene i samfunnsfag etter 10. trinn er at elevene skal kunne: «utforske og reflektere over eigne digitale spor og høvet til å få sletta spora og å verne om retten ein sjølv og andre har til privatliv, personvern og opphavsrett.»

Udir anbefaler at ungdomsskoler bruker "ikke tillatt-filter" for å begrense tilgangen til skadelig innhold.  "Ikke tillatt-filter" er motsetningen til "tillatt-filter" og innebærer at et filter bare begrenser tilgang til forhåndsdefinert innhold.

Videregående opplæring

Udir anbefaler filter som blokkerer tilgang til skadelig innhold

Videregående opplæring er siste del av grunnopplæringen før elevene skal ut i arbeidslivet eller videre i høyere utdanning. Elevene på dette nivået bør ha utviklet stor grad av digital dømmekraft tidligere i opplæringen. Udir anbefaler likevel "ikke tillatt-filter" av skadelig innhold på videregående skole.