Hvordan beskytte elever mot skadelig innhold på nett

Hva er skadelig innhold?

Elever kan eksponeres for skadelig innhold i blant annet filmer, videoklipp, tekst, illustrasjoner, bilder, spill, lyd og animasjoner.

Hva som er skadelig vil variere med elevenes alder og modenhet. Eksempler på skadelig innhold kan være grov vold, pornografisk innhold og andre svært skremmende bilder og videoer. 

Skadelig innhold kan også være diskusjoner og illustrasjoner om selvskading, innhold eller måter for å bli/være veldig tynn, bruk av narkotika, eller metoder for å begå selvmord.

Elevmedvirkning er et sentralt element i læreplanverket og elevene har ofte tanker og meninger om hva som er skadelig innhold. God dialog med elevene, tilpasset deres alder og nivå, kan derfor være nyttig. Medietilsynets rapport «Robust, resignert eller nummen?» er basert på intervjuer med elever og foreldre om hva som er skadelig innhold. Denne rapporten gir innsikt i hva ungdommer mener er skadelig innhold og kan brukes som et utgangspunkt for diskusjoner både i personalet og med elevene.