Hvordan beskytte elever mot skadelig innhold på nett

Innledning

Skolen skal bidra til at elevene gradvis utvikler selvstendighet og dømmekraft i valg og bruk av digitale kilder og verktøy. I flere fag, blant annet samfunnsfag og norsk, er digital dømmekraft og kritisk bruk av kilder viktige områder.

Gjennom utdanningsløpet skal elevene lære ansvarlig, positiv og trygg nettbruk. Skolen skal legge til rette for at elevene reflekterer over problemstillinger knyttet til kildekritikk, personvern, nettvett, digital mobbing og digital danning.

Brukt på en god måte, kan digitale enheter, digitale verktøy og digitale ressurser bidra positivt til elevers læring og motivasjon. Samtidig kan tilgang til internett og apper, uten tilsyn av voksne eller tekniske begrensninger, øke risikoen for at elever eksponeres for innhold som er skadelig for dem. Skoleeier må ha rutiner for å unngå dette.  

En alderstilpasset begrensning av internett- og apptilgang i skolen kan bidra til å redusere risikoen for at elever blir eksponert for skadelig innhold via skolens enheter, og samtidig utnytte læringspotensialet i digitale verktøy og digitale ressurser på en trygg og god måte.

Elever har rett til ytringsfrihet som omfatter frihet til å søke, motta og spre informasjon. Begrensinger i tilgang til nett må avveies mot elevene ytringsfrihet. Alderstilpasning av begrensninger i tilgang til nett kan være en god måte å gjøre dette på, samtidig som det beskytter elvene mot skadelig innhold.

Viktig å huske for å skjerme elevene mot skadelig innhold: