Hvordan beskytte elever mot skadelig innhold på nett
Når elever har sett skadelig innhold
Skolen har ansvar for å håndtere og begrense skadeomfanget av uønskede digitale hendelser som involverer elevene. Alle elever skal ha det trygt og godt på skolen.
Oppfordre til å si ifra
Elever og foresatte bør oppfordres til å kontakte skolen dersom de blir oppmerksomme på at elever har hatt ubehagelige opplevelser på nett. Kontaktpersonen på skolen kan være kontaktlæreren, noen i skolens ledelse eller andre ansatte ved skolen som eleven og foresatte har tillit til.
Sørg for tilstrekkelig støtte til eleven
Skolen må være bevisst på at det er elevens opplevelser som står i fokus, og at ingen elever skal avvises dersom de mener de har hatt ubehagelige opplevelser på nett. Det er viktig at skolen støtter de elevene som har opplevd uønskede digitale hendelser.
Mange elever ønsker ikke å fortelle om uønskede digitale hendelser, fordi de er redde for de praktiske og sosiale konsekvensene av å si ifra. Skolen bør involvere relevante aktører når elever har hatt opplevelser som påvirker deres fysiske eller psykiske helse. Dersom involveringen innebærer å dele taushetsbelagt informasjon, krever det samtykke fra elev/ foreldre. For å kunne sette seg inn i elevenes opplevelser på nett, trenger skolen kunnskap og kompetanse om hvordan elevene har det i det digitale rom og hvilke erfaringer de gjør seg der.
Aktivitetsplan med tiltak
Skolen må lage en aktivitetsplan med tiltak dersom eleven ikke opplever å ha det trygt og godt på skolen. Det gjelder også dersom årsaken er at eleven har blitt utsatt for skadelig innhold på nett. Det er viktig å ha en klar plan på hvordan skolen blant annet vil sørge for å hindre flere slike hendelser, og hvem den aktuelle eleven og foreldrene kan snakke med. Alle involverte skal få mulighet til å fortelle hvordan de opplever situasjonen.
Elevene har rett til å bli hørt og å si noe om hva som kan gjøre skolehverdagen bedre. Dette gjelder også om det påvirker elevens miljø på SFO.