1. Vi har god kjennskap til PP-tjenestens mandat
2. Det er god balanse mellom det forebyggende arbeidet, kompetanse- og organisasjonsutvikling og sakkyndighetsarbeidet i vår PP-tjeneste
3. I all kommunikasjon med barn, elever, og foreldre, legger vi til rette for at alle skal bli hørt og forstått
4. Vi er tilgjengelige for alle våre barnehager
5. Vi er tilgjengelige for alle våre skoler
6. Vi bidrar til gode overganger for barn og elever i barnehage og skole
7. Vi er en aktiv del av det lokale laget rundt barn og unge
8. Vi bidrar til at barn og unge opplever å få et godt og koordinert tilbud
9. Vi er trygge i PP-tjenestens uavhengige faglige rolle og praktiserer denne til det beste for barn og unge
10. Sammen med våre barnehager og skoler analyserer vi og reflekterer over tilgjengelige barnehage- og skoledata, og bruker dette som grunnlag for kvalitetsutvikling
11. I vår PP-tjeneste har vi en felles forståelse for hva tidlig innsats innebærer for vårt arbeid
12. Vi er organisert slik at vi er tett på og arbeider med tidlig innsats i barnehager og skoler
13. Vi bruker kunnskap, teori og forskning som grunnlag for vår praksis
14. I vår PP-tjeneste har vi delingskultur
15. Vi har god kjennskap til rammeplanen for barnehagen
16. Vi har god kjennskap til læreplanverket
17. Våre anbefalinger og vurderinger gjøres med utgangspunkt i barnet og elevens beste
18. Vår PP-tjeneste bidrar i barnehagenes arbeid med å skape et trygt og godt barnehagemiljø
19. Vår PP-tjeneste bidrar i skolenes arbeid med å skape et trygt og godt skolemiljø
20. Vi kjenner det lokale oppvekstmiljøet til barn og unge, og utnytter de mulighetene som finnes på en god måte
1. Vi har en felles forståelse av begrepet inkludering
2. Vi kommer tidlig inn i saker og arbeider forebyggende
3. Våre sakkyndige vurderinger fremmer inkluderende praksis
4. Barnets/elevens egne meninger om deltakelse i fellesskapet, vektlegges i veilednings- og sakkyndighetsarbeidet
5. Vi lytter til foreldrenes meninger og innspill om barnet/elevens deltakelse i fellesskapet
6. Vi hjelper våre barnehager med å tilrettelegge tilbudet sitt, slik at barn med særskilte behov får et godt barnehagetilbud innenfor fellesskapet
7. Vi hjelper våre skoler med å tilrettelegge tilbudet sitt, slik at elever som kan ha behov for tilrettelegging får et godt opplæringstilbud innenfor fellesskapet
8. Vi samarbeider med aktuelle lærebedrifter for å tilrettelegge opplæringstilbudet for lærekandidater/lærlinger
9. Hvis vi erfarer at barn/elever ikke er en del av fellesskapet, har vi trygghet til å si fra om dette til barnehagen/skolen
10. I overgangen mellom grunnskole og videregående veileder vi elever med særskilte behov i å gjøre gode skolevalg, som bidrar til at de opplever å være en viktig del av fellesskapet
11. Vi bidrar til å utvikle kultur og holdninger for inkludering i våre barnehager og skoler
12. Vi bidrar til at våre barnehager og skoler tilrettelegger sin pedagogiske praksis ut i fra mangfoldet av barn og elever
13. Sammen med våre barnehager og skoler vurderer vi hva som kan være en god organisering for å lykkes med inkludering
14. Vi bidrar i kommunens/fylkeskommunens helhetlige arbeid med å styrke inkluderende praksis i barnehager og skoler
1. Vi har et godt samarbeid med alle våre barnehager
2. Vi har et godt samarbeid med alle våre skoler
3. Vi har gode rutiner for samarbeid mellom kommunal og fylkeskommunal PP-tjeneste
4. Vi har et godt samarbeid med alle aktuelle lærebedrifter
5. Vi hjelper våre skoler med å tilrettelegge tilbudet sitt, slik at elever som kan ha behov for tilrettelegging får et godt opplæringstilbud innenfor fellesskapet
6. Hos oss får alle barn og elever uttale seg i saker som angår dem, og deres stemme tillegges stor betydning
7. Vi har gode rutiner for samarbeid med foreldre
8. Vi har gode rutiner for å innhente samtykke fra elev/foreldre til samarbeid med andre tjenester
9. Vi er trygge på taushetsplikten og vet hvilket handlingsrom for samarbeid som ligger i den
10. Vi er kjent med ansvarsområdene til aktørene i det lokale laget rundt barn og unge
11. Vi har gode strukturer for samarbeid med det lokale laget rundt barn og unge
12. Vår PP-tjeneste har et godt samarbeid med aktørene i det lokale laget rundt barn og unge
13. Vi samarbeider med andre PP-tjenester for å dele erfaringer og utvikle praksis
14. Vi bruker digitale møteplasser når det er formålstjenlig
15. Vi har et godt samarbeid med barne- og ungdomspsykiatrien (BUP)
16. Vi har et godt samarbeid med habiliteringstjenesten (HAB)
17. Vi samarbeider med Statped om barn og elever med komplekse utfordringer og/eller varige og omfattende behov
18. Vi har kjennskap til og vet når vi kan søke støtte fra Samisk spesialpedagogisk tjeneste (SEAD)
1. Vi har kompetanse om pedagogisk og spesialpedagogisk praksis som fremmer inkludering
2. Vi har kompetanse til å jobbe med organisasjonsutvikling i barnehagen
3. Vi har kompetanse til å jobbe med organisasjonsutvikling i skolen
4. Vi har kompetanse til å hjelpe barnehager og skoler i arbeidet med å fremme et trygt og godt barnehage- og skolemiljø
5. Vi har kompetanse til å forebygge, avdekke og iverksette tiltak mot bekymringsfullt skolefravær og -frafall
6. Vi har kompetanse til å utarbeide sakkyndige vurderinger til beste for barn og elever
7. Gjennom sakkyndighetsarbeidet er vi trygge på å utnytte handlingsrommet som ligger i opplæringsmålene i læreplanverket
8. Vi har kompetanse til å vurdere og ta i bruk ulike metoder for observasjon
9. Vi har kompetanse til å bruke og tolke relevante utrednings- og kartleggingsverktøy
10. Vi har kompetanse på digitale læringsressurser og holder oss oppdaterte på hva som er egnet til pedagogisk bruk i barnehagen/skolen
11. Vi har kompetanse på de brede spesialpedagogiske fagområdene
12. Vi har kompetanse på tilrettelegging for barn og elever med nevroutviklingsforstyrrelser
13. Vi har kompetanse på tilrettelegging for barn og elever med sammensatte lærevansker
14. Vi har kompetanse på forebygging og tilrettelegging for barn og elever med sosioemosjonelle vansker
15. Vi har kompetanse på forebygging og tilrettelegging for barn og elever med lesevansker
16. Vi har kompetanse på forebygging og tilrettelegging for barn og elever med språkvansker
17. Vi har kompetanse på alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
18. Vi har kompetanse på flerspråklighet og kulturmangfold
19. Vi har kompetanse på forebygging og tilrettelegging for barn og elever med matematikkvansker
20. Vi har kompetanse til å bistå våre barnehager og skoler med å tilrettelegge for barn og elever med stort læringspotensiale
21. Vi jobber etter en langsiktig plan for å heve PP-tjenestens samlede kompetanse
22. I vår PP-tjeneste vet vi når vi bør innhente spesialisert kompetanse (f.eks. fra Statped, BUP, HABU, Frambu, osv.)
1. Vi er godt kjent med bestemmelsene i barnehageloven som har betydning for PP-tjenestens arbeid
2. Vi er godt kjent med bestemmelsene i opplæringsloven som har betydning for PP-tjenestens arbeid
3. Vi er godt kjent med regelverket for videregående opplæring som har betydning for PP-tjenestens arbeid
4. Vi har god kjennskap til regelverket om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen
5. Vi har god kjennskap til regelverket om individuell tilrettelegging i skolen
6. Vi har god kjennskap til regelverket om individuell tilrettelegging i opplæringen av voksne
7. Vi er godt kjent med regelverket som omhandler barn og elevers rett til trygt og godt barnehage- og skolemiljø
8. Vi er godt kjent med aktuelle bestemmelser i forvaltningsloven
9. Vi behandler sensitiv informasjon på en forsvarlig måte og med tilbørlig respekt
10. Vi har gode rutiner for å sikre at personvernet ivaretas etter bestemmelsene i GDPR til en hver tid
11. I vår PP-tjeneste har vi en felles forståelse for hvordan vi utøver taushetsplikten
12. Vi har god kjennskap til ansvarsområdene til våre samarbeidspartnere i laget rundt barn og unge
13. Vi vet når vi kan dele, og hva vi kan dele, med våre samarbeidspartnere i laget rundt barn og unge
14. Vi er godt kjent med plikten til å vurdere hensynet til barnets beste i barnekonvensjonen artikkel 3, og hvordan dette påvirker vårt direkte arbeid med barn og elever
15. Vi er godt kjent med barns rett til å bli hørt i barnekonvensjonen artikkel 12, og hvordan dette påvirker vårt direkte arbeid med barn og elever
16. Vi har god kjennskap til retten til utdanning i artikkel 24 i FN-konvensjonen for mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD)
17. I vår tjeneste holder vi oss løpende oppdatert på endringer og justeringer i relevant regelverk