Ståstedsanalysen for SFO

Ståstedsanalysen for SFO er et refleksjons- og prosessverktøy for støtte til kvalitet i SFO. Verktøyet gir støtte til å identifisere styrker og utfordringer, reflektere sammen og sette mål og tiltak for videre arbeid.

Ståstedsanalysen er delt inn i fire faser, som kan hjelpe dere å gjennomføre en helhetlig utviklingsprosess.

Ståstedsanalysen hjelper dere med å

  • planlegge utviklingsprosessen
  • finne frem til og analysere eksisterende kunnskapsgrunnlag, og vurdere behovet for å utvide dette kunnskapsgrunnlaget
  • gjennomføre en felles vurdering av SFO sin praksis
  • se kunnskapsgrunnlag og felles vurdering i sammenheng, og prioritere og evaluere mål og tiltak for det videre utviklingsarbeidet

Ståstedsanalysen er frivillig å bruke, og gir ingen entydige svar på hvordan den enkelte SFO skal utvikle sin praksis. Målet er å skape felles refleksjon blant hele personalet om praksisen deres, og hjelpe dere med å bli enige om veien videre. Verktøyet kan hjelpe i denne prosessen.

Dere kan bruke Ståstedsanalysen som støtte i både små og store utviklingsprosesser, og det er mulig å opprette flere ståstedsanalyser samtidig.

Gå til Ståstedsanalysen

Eksempler på bruk

I disse to filmene ser vi eksempler på bruk av ståstedsanalysen fra Nedenes skole i Arendal og Rafsbotn skole i Alta. Merk at bruken av ståstedsanalysen i skole kan være noe annerledes enn i SFO.

Nedenes skole

Rafsbotn skole

Fasene i Ståstedsanalysen

Påstander i fase 2

Her finner du påstandende i Ståstedsanalysen på bokmål

Her finn du påstandane i Ståstedsanalysen på nynorsk

Rapport

Gjennom hele prosessen er det mulig å laste ned en rapport. Rapporten vil inneholde kunnskapsgrunnlaget dere legger inn i fase 1, resultatene fra egenvurderingen i fase 2 og mål og tiltak fra fase 3. I tillegg vil kommentarer dere har lagt inn underveis, følge med i rapporten.

Velger du «ferdigstill» blir rapporten tilgjengelig for skoleeier. Du kan når som helt oppheve delingen.

Få tilgang til Ståstedsanalysen for SFO

Kommunen kan hjelpe deg med å få tilgang til UBAS. Du trenger en bruker i UBAS for å logge inn og administrere Ståstedsanalysen. Det er mulig å opprette flere administratorbrukere.

Bruksperiode, nedetid og arkivering

Ståstedsanalysen for SFO følger skoleåret, og kan brukes fra august til slutten av juni. I juli er Ståstedsanalysen stengt for oppgraderinger av systemet.

I juli overføres alle fullførte og påbegynte ståstedsanalyser i verktøyets arkivfunksjon. Dere har tilgang til alle arkiverte ståstedsanalyser i fem år, før de slettes automatisk. Dersom dere ønsker å lagre ståstedsanalysene ut over dette, må dere laste ned rapporten og lagre den lokalt.

Personopplysninger, samtykke og informasjon

Personopplysningsloven setter vilkår for behandling av personopplysninger. Når personalet tar stilling til påstandene i undersøkelsen, regnes dette som personopplysninger. Undersøkelsen er frivillig, og hver enkelt i personalet må samtykke i at han eller hun godtar undersøkelsen. Dette skjer i verktøyet.