Påstander Ståstedsanalysen for SFO – bokmål

Påstander modul 1: Verdigrunnlag og innhold:

  • I vår SFO har vi en felles forståelse av SFOs verdigrunnlag.
  • I vår SFO introduserer vi nye aktiviteter for alle barn.
  • I vår SFO legger vi særlig vekt på selvvalgt lek og annen barnestyrt aktivitet.
  • I vår SFO har barna tid og rom til lek hver dag.
  • I vår SFO legger vi til rette for og inspirerer til et godt lekemiljø for alle barna.
  • I vår SFO får alle barna mulighet til å delta og oppleve mestring i lek.
  • I vår SFO legger vi til rette for at barna får delta på ulike kunstneriske og kulturelle aktiviteter.
  • I vår SFO legger vi til rette for at alle barna får delta i variert fysisk aktivitet og bevegelseslek.
  • I vår SFO legger vi til rette for aktiviteter skal bidra til bevegelsesglede hos barna.
  • I vår SFO legger vi til rette for måltidsglede som bidrar til opplevelse av deltakelse og fellesskap for alle.
  • I vår SFO får barna tilstrekkelig tid og ro til å spise i løpet av SFO-tiden.
  • I vår SFO jobber vi aktivt for å ha et fellesskap der alle barna kan delta og få en opplevelse av å høre til.
  • I vår SFO jobber vi på en måte som sikrer at alle barna opplever seg sett, respektert og anerkjent.
  • I vår SFO er det variasjon i tilbudet som tar hensyn til barnegruppen med tanke på alder, utvikling og interesser.
  • I vår SFO ivaretar, anerkjenner og synliggjør vi mangfold gjennom ulike språk, uttrykksformer og kulturer.
  • I vår SFO bidrar vi til at barna møter samisk kultur.
  • I vår SFO bruker vi digitale ressurser for at barna skal utforske, være kreative og skape noe sammen med andre.

Påstander modul 2: Samarbeid og kvalitetsutvikling:

  • I vår SFO jobber vi for å bygge trygge og gode relasjoner mellom alle barna.
  • I vår SFO jobber vi for å bygge trygge og gode relasjoner mellom barna og personalet.
  • I vår SFO er vi gode rollemodeller for barna.
  • I vår SFO har vi god dialog og godt samarbeid med foreldrene.
  • I vår SFO samarbeider vi med skolen og hjemmet for å skape en best mulig helhet i hverdagen for barna.
  • I vår SFO bidrar vi til en trygg og god overgang for barna fra barnehage til skole og SFO.
  • Vår SFO er en lærende organisasjon der vi vurderer og videreutvikler vår praksis.
  • I vår SFO bruker vi den nasjonale rammeplanen og lokale forhold som grunnlag for planarbeidet vårt.
  • I vår SFO er arbeidet med planer basert på barnas medvirkning.
  • I vår SFO er arbeidet med planer basert på barnas inkludering.