Aksjonslæring
Aksjonslæring kan beskrives som en læreprosess hvor ansatte observerer og reflekterer over egne erfaringer på en systematisk måte.
Aksjonslæring mobiliserer de ansattes eksisterende kunnskap og forsøker å kombinere den med ny kunnskap i nye utviklingsprosesser. Gjennom observasjon samler de ansatte informasjon som danner grunnlag for refleksjon, analyse og valg av tiltak for å endre eller forbedre praksis. Ny praksis prøves ut med støtte fra kollegaer.
Aksjonslæring skaper læring ved å velge ut spesifikke sider ved praksis som deltakerne vil endre, og deretter formulere gode spørsmål til endringene en ønsker. Gjennom å reflektere over og snakke om handlingene sammen med kollegaer, kan ansatte og ledere få ny forståelse av egen praksis og oppleve nytt handlingsrom.
Metoden kjennetegnes ved å gjennomgå fire faser:
- Planlegging, f.eks. plan for samlingsstund eller opplæringsøkt
- Handling, gjennomføring av planene
- Observasjon av handling
- Refleksjon over handling
Deltakerne forsker på egen praksis ved å stille spørsmål om hvorfor de gjør ting slik de gjør og hva som kan forbedres.
Handling og observasjon foregår i klasserommet eller andre steder der praksis skal endres, mens planlegging og refleksjon foregår som en samtale med kollegaer.
I aksjonslæring er kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling sentralt. Først og fremst foregår kunnskapsprosessene i team eller arbeidsgrupper, men gjennom ulike tiltak kan kunnskapen deles med alle ansatte.
Forslag til framgangsmåte:
- dele i team, velge område, planlegge, gjennomføre, observere (fysisk observasjon og/eller gjenfortelling, film etc.) refleksjon
- dele erfaringer og legge til rette for læring for alle ansatte