Gode undersøkelser og analyser er en forutsetning for at dere skal kunne vurdere hva som er egnede tiltak. Bruk deres profesjonelle skjønn og vurder hva som er til barnets beste. Kvaliteten på gjennomføringen av tiltak avhenger i stor grad av de ansattes kompetanse, motivasjon og holdninger.
Det er viktig at dere samarbeider godt med foreldrene når dere setter inn tiltak for et barn som ikke har det trygt og godt i barnehagen.
Tiltak fungerer best når de er systematiske. Det betyr at det ofte vil være behov for å sette inn tiltak både på individ-, gruppe-, og barnehagenivå samtidig. Ofte er det slik at tiltak på individnivå må støttes på gruppe- og systemnivå. Barnehagen skal lage en skriftlig plan når det skal gjøres tiltak i en sak.
Eksempler på individuelle tiltak kan være:
- tett voksenkontakt
- lek i smågrupper
- samtaler hvor barnet kan snakke om hvordan hen har det
- samtaler med barn og foreldre som har som formål å gjenopprette tillit og relasjoner
Tiltak i gruppen kan være:
- faste smågrupper
- gjennomtenkt og forutsigbar plassering
- arbeid med inkluderende fellesskap og verdier i barnegruppa
Tiltak på barnehagenivå kan være at:
- alle som jobber i miljøet til barnet er godt informert og kjenner til felles avtaler og rutiner
- personalet arbeider med tematikken sammen
- barnehagen jobber systematisk over tid med felles mål og med felles forståelse av for eksempel nulltoleranse, krenkelser og inkluderende fellesskap.
- barnehagen utarbeider felles rutiner om hvordan dere jobber med trygt og godt barnehagemiljø og hvordan dere følger opp dette i det daglige arbeidet
Det kan også være aktuelt å sette inn noen tiltak umiddelbart, samtidig som dere undersøker saken. Det er viktig at dere gjennomfører disse tiltakene på en måte som ikke kan forverre situasjonen for barnet.
Regelverk
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan jobber vi for å ha god kvalitet på undersøkelser og analyser, slik at vi kan vurdere hva som er egnede tiltak?
- Hvordan kan vi balansere behovet for å sette inn tiltak både på individ-, gruppe-, og barnehagenivå?
- Hvordan kan vi sikre at tiltakene vi gjennomfører er til barnets beste?