Barns medvirkning

Barns medvirkning i det psykososiale barnehagemiljøet er avgjørende for å skape et trygt og inkluderende miljø der barna trives og utvikler seg. Ifølge rammeplanen skal alle barn få erfare å ha innflytelse på det som skjer i barnehagen. Barnehagen skal sikre at barna får ta del i og medvirke i fellesskapet.  

Gjennom medvirkning lærer barna å utvikle selvstendighet og oppleve at deres stemme har verdi. Det er viktig at dere skaper et miljø der barna føler seg trygge og respekterte, slik at de tør å uttrykke seg.  

Barns medvirkning i barnehagen handler om å gi barna mulighet til å påvirke sin egen hverdag og utvikling. Dette innebærer at barna får uttrykke sine meninger, ønsker og behov, og at dere i personalet tar disse på alvor.  

Gi barna rom for å uttrykke seg  

Medvirkning kan skje på mange måter, for eksempel gjennom samtaler, valg av aktiviteter og deltakelse i planleggingen av hverdagen. Barn uttrykker seg på mange ulike måter. Derfor må dere i personalet blant annet observere og tolke kroppsspråk, i tillegg til å være i dialog med barna. De yngste barna og barn som kommuniserer på andre måter enn gjennom tale uttrykker seg gjennom non-verbale signaler. Det er viktig at dere er lydhøre og sensitive for alle barns kommunikasjon i hverdagen. Dette krever at dere er emosjonelt tilgjengelige og oppmerksomme på barnas meninger, ønsker og behov.  

For å få en helhetlig og relasjonell tilnærming til barns medvirkning, må dere jevnlig reflektere over egen praksis, være lydhøre overfor signalene til barna og aktivt la barnas synspunkter få betydning for innholdet i barnehagen. 
Det er viktig å utvikle en felles forståelse av hva som ligger i barns medvirkning, og hvordan dere legger til rette for det. I dette arbeidet vil deres kunnskap, verdier og holdninger påvirke. Dette er et stort og komplekst arbeid.