Barnehagekulturen viser seg i hvordan dere som jobber i barnehagen trives på jobb, samarbeider med hverandre og hvordan dere snakker til og om hverandre, barn og foreldre. Barnehagekulturen viser seg også i hvordan dere tilrettelegger for barnas utvikling, lek og læring.
Kultur er det som faktisk skjer
Barnehagekulturen har stor betydning både for barnas barnehagemiljø og personalets arbeidsmiljø. Alle i barnehagen bidrar til den kulturen dere er en del av. Kultur må bygges, jobbes med og vedlikeholdes. Den kan ikke tas for gitt, og her har alle et ansvar.
Kultur er det som faktisk skjer, og kommer til uttrykk gjennom hvordan dere er med hverandre. Den etablerte barnehagekulturen har stor betydning for det daglige arbeidet ved enhver barnehage. Dere som jobber i barnehagen, er rollemodeller for sosial samhandling. Barna legger merke til hvordan dere i personalet forholder dere til ulike barn, og bruker dette som en referanse for hvordan de selv kan oppføre seg mot hverandre.
Kulturen påvirker hvilke holdninger dere i personalet har til egen rolle, og hvilket ansvar dere tar i møte med barn og foreldre. I arbeidet med å fremme et trygt og godt barnehagemiljø, vil barnehagens kultur være avgjørende.
En god barnehagekultur krever kontinuerlig arbeid
Styrer og pedagogisk leder bør ha et særlig fokus på å være rollemodeller i arbeidet med en trygg og god barnehagekultur der alle møtes med respekt og tillit. Felles verdier, regler og rutiner er viktig for å bygge en god barnehagekultur, og er med på å skape forutsigbarhet og lik praksis. Å utvikle og vedlikeholde en god barnehagekultur er et kontinuerlig arbeid som krever tid til kollektive prosesser i personalet. Det innebærer blant annet å sørge for en god kommunikasjons- og tilbakemeldingskultur, slik at dere kan fortsette med det som fungerer, og være endringsvillige og fleksible når det trengs.
Arbeidet med å utvikle og vedlikeholde en god barnehagekultur krever et kontinuerlig holdningsarbeid, der dere fokuserer på hvordan grunnleggende verdier viser seg i praksis. Støtt hverandre når det trengs, og utfordre og stopp hverandre de gangene det er nødvendig. Dette gjør det lettere å være åpne for kritikk og utfordrende tilbakemeldinger, slik at ulike perspektiver får komme frem og blir tatt imot på en respektfull måte.
Refleksjon rundt egen barnehagekultur
For å utvikle en trygg og god barnehagekultur må det være rom for å øve, prøve, mestre og feile. Å jobbe med etiske refleksjoner rundt barnehagekulturen kan bidra til at det er lettere å vite hvordan dere skal handle i konkrete situasjoner. Gjennom etisk refleksjon kan den enkelte ansattes verdier bli tydeliggjort, og skape grunnlag for videre refleksjon. Refleksjonene skjer i spenningsfeltet mellom de åpne verdiene alle kan være enige om, som anerkjennelse og respekt, og individuelle, skjulte eller lukkede verdier hos den enkelte ansatte. Etiske refleksjoner med utgangspunkt i konkrete hverdagshistorier eller hendelser vil bidra til bevisstgjøring av de skjulte verdiene, og også tilføre de åpne verdiene konkret innhold.
Relevante ressurser
Regelverk
Refleksjonsspørsmål
- Hva legger vi i begrepet "barnehagekultur"?
- Hvordan tror vi en nyansatt vil beskrive kulturen i vår barnehage?
- Hvordan viser vår barnehagekultur seg i praksis i barnehagehverdagen?
- Hvordan påvirker vår barnehagekultur barnas barnehagemiljø og de ansattes arbeidsmiljø?
- Hvordan reflekterer vi over vår egen rolle i kulturen?
- Hvordan håndterer vi utfordringer som oppstår?
- Hvordan jobber vi med å være gode rollemodeller for sosial samhandling?
- Hvordan påvirker barnehagekulturen vår holdning til egen rolle og ansvar i møte med det enkelte barn?
- Hvordan jobber vi med å utvikle og vedlikeholde en god kommunikasjons- og tilbakemeldingskultur?
- Hvordan håndterer vi kritikk og utfordrende tilbakemeldinger på en konstruktiv måte?