Barnehagen er en arena for sosialt samspill, både mellom barn og personalet, og barna imellom. Alle barn trenger å bli sett, forstått og verdsatt for den de er, og de trenger å oppleve den trivselen, tryggheten og tilhørigheten som gode relasjoner gir.
Relasjoner vil alltid utvikles i en kontekst. God ledelse og gode relasjoner mellom dere i personalet kan skape et solid grunnlag for gode relasjoner mellom personalet og barna, mellom barna og med foreldrene.
Personalet har alltid ansvar for relasjonen
Relasjonene mellom barna og dere som jobber i barnehagen har mye å si for barns trivsel, psykiske helse, læring og utvikling, både på kort og lang sikt. Det er derfor noe alle bør ha et bevisst forhold til.
I relasjoner mellom barn og personalet, er det alltid du som ansatt som har ansvar for kvaliteten på relasjonen. Dette er en del av rollen som voksen og profesjonell. Du har ansvar for å utvikle og vedlikeholde gode relasjoner til alle barn.
Din evne til å være sensitiv er viktig for å bygge gode relasjoner. Sensitivitet handler om å være emosjonelt tilgjengelig og genuint opptatt av å fange opp barns signaler. Hvis relasjoner ikke fungerer, må du vende blikket mot deg selv og ditt bidrag i relasjonen.
Du kan bli trigget i møte med ulik type atferd hos barn. Det er viktig å bli kjent med egne triggere, enten gjennom selvrefleksjon eller refleksjon med kollegaer. Dette vil hjelpe deg å legge bedre til rette for en god relasjon med barna.
Kjennetegn på en god relasjon
En god relasjon kjennetegnes av at du viser omsorg, respekt, anerkjennelse og har forventninger til barna. Barna skal oppleve tillit, trygghet og engasjement fra deg. Det er viktig at du forstår hvert enkelt barns perspektiv og handlinger, og tilbyr både emosjonell støtte og trygge rammer. Dette er viktig for alle barn, og særlig for barn som strever.
Relasjoner er preget av gjensidighet der begge parter både påvirker og blir påvirket av hverandre. Dette gjør at relasjoner alltid er dynamiske og kan endres. For eksempel kan en ansatt som endrer på sin forståelse av og væremåte overfor et barn med utfordrende adferd føre til endringer.
Relasjoner mellom barna
Å ha venner og tilhøre et fellesskap er viktig for barns sosiale utvikling. Vennskap skaper trygghet for barn. Barnehagen er en av barns viktigste arenaer for vennskap. Barn som har gode venner i barnehagen, som føler seg inkludert i et sosialt fellesskap, og som opplever støtte og hjelp fra andre, har bedre forutsetninger for å trives i barnehagen.
Dere som jobber i barnehagen, skal legge til rette for at alle barn får mulighet til å etablere positive relasjoner til andre barn. Inkluderende fellesskap skapes gjennom din aktive involvering og ledelse.
For å skape et fellesskap i barnehagen er det viktig at dere jobber med å styrke samhørighet og trygge og gode relasjoner på tvers av etablerte vennegrupper. Dette arbeidet må bygge på god kjennskap til dynamikker og samspillet mellom barna. Å utvikle og opprettholde trygge og gode relasjoner er et kontinuerlig arbeid.
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan jobber vi aktivt for å bygge gode relasjoner med barna?
- Hvordan jobber vi for at alle barn blir sett, forstått og verdsatt for den de er?
- Hvordan håndterer vi situasjoner der relasjoner mellom personalet og et barn ikke fungerer godt?
- Hvordan reflekterer vi over egen rolle og bidrag i relasjonen når det oppstår utfordringer?
- Hvordan identifiserer vi egne triggere i møte med ulik type atferd hos barn, og hvordan håndterer vi disse?
- Hvordan bidrar vi til å skape et inkluderende fellesskap på avdelingen og i barnehagen?
- Hvordan bruker vi kjennskapen vi har til dynamikker og samspillet mellom barna for å utvikle og opprettholde trygge og gode relasjoner?