Lekens betydning for et trygt og godt barnehagemiljø

Lek er en viktig arena for utvikling av sosiale ferdigheter. Gjennom leken kan barna oppleve tilhørighet og vennskap, men også ekskludering fra fellesskapet. Et trygt og godt fellesskap gir større muligheter for lek. Barnehagen skal bidra til den gode barndommen ved å gi barna mulighet for lek som kilde til trivsel.  

Barn som går i barnehagen, har en unik mulighet til å etablere relasjoner med andre barn. Dette er avhengig av at dere arbeider for å skape et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. Det psykososiale miljøet er avhengig av hvordan dere opptrer, hvordan dere organiserer hverdagen i barnehagen, og det fysiske inne- og utemiljøet. Barnas lekemiljø, enten det er ute eller inne, påvirker leken deres. For å kunne skape og opprettholde et godt og inkluderende lekemiljø, krever det tilrettelegging, kreativitet, nærvær og deltagelse.  

I barnehager der personalet har god sosial kompetanse, vil det ofte også være gode relasjoner mellom barna, og mellom barna og dere i personalet. Gode relasjoner skaper trygge barn og gjør at barna kan bruke energien sin til lek, utforsking og læring.  

Å være til stede 

For å legge godt til rette for barna, må dere komme tett på og observere dem når de leker. Da kan dere blant annet oppdage om noen av barna ikke er inkludert i leken. Å legge til rette handler også om å se mulighetene i leken og hjelpe barna med å forstå at alle er en del av fellesskapet. 

At dere i personalet er fysisk til stede, har mye å si for hvordan barn engasjerer seg i lek. Gjør dere tilgjengelig for barna dersom de har behov for hjelp, gjerne ved å sette dere ned i nærheten av der de leker. Dere kan støtte leken ved å følge oppmerksomt med på den, sette ord på barnas følelser, intensjoner og atferd, følge barnas initiativ og hjelpe dem i samspillet med hverandre. 

Det er viktig at dere deltar og følger med på at leken er bra for alle. Leken har stor kraft til å samle og skape fellesskap, men den har også et stort potensial til å skape utenforskap for enkelte barn. Utenforskapet barnet kan oppleve når de faller utenfor leken, kan få store konsekvenser for barns liv nå og på sikt.