Fag- og timefordeling og tilbudsstruktur for Kunnskapsløftet Udir-1 - 2015
3.3 Studieforberedende utdanningsprogram
Her finner du bestemmelser om krav til fellesfag og programfag. Vi gjør også greie for bestemmelsene som gjelder for
- elever som har rett til opplæring i samisk (opplæringsloven § 6-3)
- elever som har rett til opplæring i tegnspråk (opplæringsloven § 3-9)
Hovedbestemmelsene om innhold og omfang i de studieforberedende utdanningsprogrammene går fram av kapittel 3 i opplæringsloven og kapittel 1 i forskrift til opplæringsloven.
Generelle bestemmelser for studieforberedende utdanningsprogram
Tilrettelagt treårig løp for elever fra språklige minoriteter
Elever fra språklige minoriteter kan bruke inntil 280 timer til styrking av den ordinære opplæringen i norsk og engelsk. Disse timene kommer i stedet for 280 timer som i den ordinære fag- og timefordelingen skal brukes til valg av programfag i de studieforberedende utdanningsprogrammene. Timetallet til styrket opplæring i norsk og engelsk kan fordeles over tre år.
Vilkåret for at en elev kan gis anledning til en slik omdisponering av timer fra timer til valg av programfag, er at eleven (ved inntaket) fylte de generelle vilkårene for inntak til videregående opplæring i opplæringsloven § 3-1, og at vedkommende i tillegg har
- mangelfull norsk grunnskoleopplæring på grunn av få års opphold i landet
- en språk- og kulturbakgrunn som er fjern fra den norske og som medfører behov for særlig tilrettelegging ut fra dette
- forutsetninger for å kunne ta videregående opplæring og oppnå studiekompetanse på tre år ut fra denne tilretteleggingen
I tillegg kan disse elevene, dersom det er aktuelt
- få opplæring etter midlertidig fastsatt læreplan i norsk for elever med kort botid i Norge
- nytte den privatistordningen som er gjort greie for under fellesfaget fremmedspråk
- om nødvendig få opplæring etter læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter
Opplæringsloven § 3-12.
3.3.1 Fellesfag
3.3.1.1 Norsk
Opplæringen i norsk skal følge ordinær læreplan hvis ikke annet er bestemt. I forskrift til opplæringsloven er det fastsatt hvem som er unntatt fra opplæring i norsk sidemål, og hvem som er fritatt fra vurdering i norsk sidemål.
3.3.1.2 Engelsk
Opplæringen skal følge læreplanen i fellesfaget engelsk. For elever som har rett til opplæring i eller på tegnspråk er det en egen læreplan i engelsk.
Opplæringsloven § 3-9.
3.3.1.3 Fremmedspråk
Opplæringen skal følge læreplanen i fellesfaget fremmedspråk. Læreplanen i fremmedspråk gjelder for alle fremmedspråk bortsett fra engelsk, svensk og dansk. Nordsamisk, sørsamisk, lulesamisk, finsk eller tegnspråk kan være fremmedspråk for de som ikke har samme språk som første- eller andrespråk.
Utdanningsdirektoratet har fastsatt at det i videregående opplæring kan gis opplæring i følgende 40 språk:
albansk, amharisk, arabisk, bosnisk, dari, estisk, filipino, finsk, fransk, hebraisk, hindi, islandsk, italiensk, japansk, kantonesisk, kinesisk (tidligere navn mandarin), koreansk, kurdisk (sorani), latvisk, litauisk, lulesamisk, nederlandsk, nordsamisk, oromo, panjabi, pashto, persisk, polsk, portugisisk, russisk, somali, spansk, sørsamisk, tamil, tegnspråk, tigrinja, tyrkisk, tysk, urdu og vietnamesisk.
Disse språkene vil følge gjeldende ordning for vurdering i fremmedspråk med sentralt gitt skriftlig eksamen og lokalt gitt muntlig eksamen både for elever og privatister. Se også omtale av privatistordning i fremmedspråk.
Dersom et språk må fjernes fra eksamenstilbudet, vil det være overgangsordninger.
Med fremmedspråk i grunnskolen
Elever som har hatt nivå I i et fremmedspråk i grunnskolen og fortsetter med opplæring i det samme språket, skal ha opplæring etter læreplanens nivå II. Elever som har hatt nivå I i et fremmedspråk i grunnskolen, men velger et nytt fremmedspråk i videregående opplæring, skal ha opplæring etter læreplanens nivå I i det nye fremmedspråket.
Uten fremmedspråk i grunnskolen
Elever som ikke er unntatt fra kravet til fremmedspråk, og som ikke har hatt opplæring i andre fremmedspråk enn engelsk i grunnskolen, må velge ett fremmedspråk i tillegg til engelsk i videregående opplæring. Disse elevene skal i tillegg til 113 timer på Vg1 og 112 timer på Vg2 ha 140 timer i fremmedspråket på Vg3. En konsekvens av dette er at timer til valg av programfag på Vg3 reduseres tilsvarende med 140 timer. Se egne kolonner i tabell 4, 7, 9 og 11.
Privatistordning
Elever som ønsker det kan i stedet for å følge opplæringen i fremmedspråk, oppfylle kravet om fremmedspråk ved å ta eksamen som privatist i ett av språkene som eleven ikke får tilbud om opplæring i. Det er bare privatisteksamen for de språkene Utdanningsdirektoratet har fastsatt at det kan gis opplæring i.
En elev som har en standpunktkarakter i fellesfaget fremmedspråk og som går opp til privatisteksamen, vil få det timetallet i fellesfaget fremmedspråk som vedkommende hadde som elev. Hvis vedkommende hadde fellesfaget fremmedspråk i tre år (I +II), er omfanget 365 timer. Dette skal påføres kompetansebeviset/vitnemålet sammen med karakteren for privatisteksamen.
En vanlig privatisteksamen i fellesfaget fremmedspråk på nivå II gir kun en uttelling på 225 timer. Det betyr at en elev som ikke har fått vurdering i fellesfaget fremmedspråk og som går opp til privatisteksamen, kun får et omfang på 225 timer på vitnemålet/kompetansebeviset.
3.3.1.4 Matematikk
På studieforberedende utdanningsprogram er det obligatorisk med matematikk på Vg1 og Vg2.
På Vg1 skal alle elever ha fellesfag matematikk på 140 timer. De kan velge mellom to ulike fag; praktisk matematikk (1P) eller teoretisk matematikk (1T).
På Vg2 skal eleven velge ett matematikkfag. De kan velge mellom fire ulike fag:
- praktisk matematikk (2P), 84 timer
- teoretisk matematikk (2T), 84 timer
- samfunnsfaglig programfag i matematikk (S1), 140 timer
- realfaglig programfag i matematikk (R1), 140 timer
Det er ikke krav om at eleven på Vg2 må velge samme alternativ (praktisk eller teoretisk) som eleven hadde på Vg1.
For å få vitnemål må eleven ha minimum 224 timer matematikk som skal omfatte 140 timer fellesfag i matematikk 1T/1P på Vg1 og i tillegg enten 84 timer fellesfag i matematikk 2T/2P på Vg2 eller programfag i matematikk R1/S1.
Erstatningsfag for elever som ikke velger fellesfag i matematikk på Vg2 (2P/2T)
Elever som velger ett av programfagene i matematikk (R1 eller S1) på Vg2 i stedet for fellesfaget matematikk 2P eller 2T, må ta ett ekstra programfag på minst 84 timer for å oppfylle kravet til minstetimetall over tre år, se tabell 4, 7, 9 og 11. Dette programfaget kan enten være 84 timer programfag i matematikk, geofag eller teknologi og forskningslære (fagnavn merket X i tabell 5) eller et ordinært programfag på 140 timer fra studieforberedende utdanningsprogram.
Matematikk som fellesfag og programfag
Elever kan ikke ta fellesfaget i matematikk 2P eller 2T på Vg2 samtidig med programfag i matematikk (S1/R1) på Vg2 på grunn av overlappende mål. Men elever som har tatt fellesfaget i matematikk på Vg2, kan likevel velge programfag i matematikk (S/R) på Vg3.
3.3.1.5 Elever med opplæring i samisk , elever med opplæring i tegnspråk og elever med opplæring i finsk som andrespråk
Elever med samisk som første- eller andrespråk
For elever som har rett til opplæring i samisk (opplæringsloven § 6-3) er det utarbeidet egne læreplaner i samisk som første- og andrespråk. Opplæring i samisk som førstespråk skal normalt kombineres med opplæring i norsk etter læreplanen i norsk for elever med samisk som førstespråk. Elever som ønsker det, kan likevel få opplæring etter den ordinære læreplanen i norsk, men da med rett til fritak fra opplæring og vurdering i skriftlig sidemål.
Opplæring i samisk som andrespråk skal kombineres med opplæring i norsk etter ordinær læreplan i norsk, men med rett til fritak fra opplæring og vurdering i skriftlig sidemål.
Elever som ikke har hatt opplæring i samisk i grunnskolen, kan velge opplæring i samisk i videregående. Disse elevene kan bruke 140 timer valgfritt programfag til samisk. Dette gjelder bare elever som velger samisk som andrespråk - samisk 4. Samisk 4 er et tilbud for nybegynnere i samisk i videregående opplæring som ikke har hatt samisk i grunnskolen.
Se for øvrig eget oppsett for samisk fag- og timefordeling i tabell 4, 7, 9 og 11.
Elever med norsk tegnspråk og norsk for hørselshemmede
For elever som har rett til opplæring i tegnspråk (opplæringsloven § 3-9), er det egne læreplaner i norsk tegnspråk og norsk for hørselshemmede. Normalt skal opplæringen etter læreplanen i norsk tegnspråk kombineres med opplæring etter læreplanen i norsk for hørselshemmede. Elever som ønsker det, kan få opplæring etter den ordinære læreplanen i norsk, men med fritak fra opplæring og vurdering i skriftlig sidemål. Se for øvrig egen fag- og timefordeling for hørselshemmede i tabell 4, 7, 9 og 11.
Elever med finsk som andrespråk
Det er en egen læreplan i finsk som andrespråk. Opplæring i finsk som andrespråk skal kombineres med opplæring i norsk etter ordinær læreplan i norsk, men med rett til fritak fra opplæring og vurdering i skriftlig sidemål.
Unntak fra kravet om fremmedspråk
Noen elever er unntatt fra kravet om fremmedspråk. Dette gjelder elever som får opplæring etter læreplaner i
- samisk som første- eller andrespråk
- finsk som andrespråk
- norsk tegnspråk
Elever som har opplæring etter én av disse læreplanene, men som likevel ønsker fremmedspråk, må ta dette utenfor timerammen.
Forskrift til opplæringsloven § 1-10 andre ledd.
Særskilt for elever med opplæring i samisk som velger fremmedspråk
Elever med opplæring i samisk er fritatt fra opplæring i fremmedspråk. Elever som likevel velger fremmedspråk i videregående opplæring uten å ha hatt faget i grunnskolen, skal ha 225 timer fremmedspråk eller nivå 1. For å få timer til fremmedspråk brukes 140 timer fra valgfritt programfag, og de øvrige timene (85 timer) tas som tilleggstimer. Kravet til fordypning innenfor studiespesialiserende utdanningsprogram opprettholdes, se punkt 3.3.2.1
3.3.2 Utdanningsprogram for studiespesialisering
Utdanningsprogram for studiespesialisering er inndelt i tre programområder på Vg2 og Vg3:
- programområde for realfag
- programområde for språk, samfunnsfag og økonomi
- programområde for formgiving
Fra og med skoleåret 2016-2017 vil programområde for formgivingsfag blir omgjort til et eget studieforberedende utdanningsprogram for kunst, design og arkitektur.
Timeomfang
Elever som blir tatt inn til Vg1 i utdanningsprogram for studiespesialisering, kan ordinært ha to forskjellige timeomfang på Vg1:
- 842 timer, hvor fagene samfunnsfag og geografi er lagt til Vg1 (se kolonne 1 i tabell 4).
- 982 timer, hvorav 140 timer i formgivingsfag og 140 timer til valg av programfag fra studieforberedende utdanningsprogram. Fagene samfunnsfag og geografi er lagt til Vg2 (se kolonne 2 i tabell 4).
Elevene har, etter fullført Vg1, rett til inntak til ett av programområdene på Vg2, uavhengig av hvilket timeomfang de har hatt på Vg1. Kravet til timetall og sammensetning av fag over tre år er tilpasset den fag- og timefordelingen elevene har hatt på Vg1.
Tabell 4 Fag- og timefordeling i utdanningsprogram for studiespesialisering, programområde for realfag og språk, samfunnsfag og økonomi
Omfang i timer | Vg1 | Vg2 | Vg3 | Totalt over 3 år | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kolonne nummer | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
| Ordinær | Med formgiv. Vg1 | Samisk | Hørsels-hemmede | Ordinær | Med formgiv. Vg1 | Samisk | Hørsels-hemmede | Ordinær | Uten fr.språk gr.sk | Med formgiv. Vg1 | Samisk | Hørsels-hemmede | Ordinær | Uten fr.språk gr.skole | Med formgiv. Vg1 | Samisk | Hørsels-hemmede |
Religion og etikk |
|
|
|
|
|
|
|
| 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 |
Norsk 1 | 113 | 113 |
|
| 112 | 112 |
|
| 168 | 168 | 168 |
|
| 393 | 393 | 393 |
|
|
Førstespråk samisk/norsk 1 |
|
| 103 |
|
|
| 103 |
|
|
|
| 103 |
|
|
|
| 309 |
|
Andrespråknorsk/samisk/finsk 1 |
|
| 103 |
|
|
| 103 |
|
|
|
| 103 |
|
|
|
| 309 |
|
Norsk for hørselshemmede 1 |
|
|
| 113 |
|
|
| 112 |
|
|
|
| 168 |
|
|
|
| 393 |
Norsk tegnspråk 1 |
|
|
| 75 |
|
|
| 75 |
|
|
|
| 75 |
|
|
|
| 225 |
Matematikk 1 | 140 | 140 | 140 | 140 | 84 | 84 | 84 | 84 |
|
|
|
|
| 224 | 224 | 224 | 224 | 224 |
Naturfag | 140 | 140 | 140 | 140 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| 140 | 140 | 140 | 140 | 140 |
Engelsk 1 | 140 | 140 | 140 | 140 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| 140 | 140 | 140 | 140 | 140 |
Fremmedspråk 1 | 113 | 113 |
|
| 112 | 112 |
|
|
| 140 |
|
|
| 225 | 365 | 225 |
|
|
Samfunnsfag | 84 |
| 84 | 84 |
| 84 |
|
|
|
|
|
|
| 84 | 84 | 84 | 84 | 84 |
Geografi | 56 |
| 56 | 56 |
| 56 |
|
|
|
|
|
|
| 56 | 56 | 56 | 56 | 56 |
Historie |
|
|
|
| 56 | 56 | 56 | 56 | 113 | 113 | 113 | 113 | 113 | 169 | 169 | 169 | 169 | 169 |
Kroppsøving | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 168 | 168 | 168 | 168 | 168 |
Sum fellesfag | 842 | 702 | 822 | 804 | 420 | 560 | 402 | 383 | 421 | 561 | 421 | 459 | 496 | 1683 | 1823 | 1683 | 1683 | 1683 |
Programfag fra eget programområde1 (fordypning) |
|
|
|
| 280 | 280 | 280 | 280 | 280 | 280 | 280 | 280 | 280 | 560 | 560 | 560 | 560 | 560 |
Felles programfag fra Vg1 formgivingsfag |
| 140 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 140 |
|
|
Programfag fra studieforberedende utdanningsprogram |
| 140 |
|
| 140 |
| 140 | 140 | 140 |
| 140 | 140 | 140 | 280 | 140 | 280 | 280 | 280 |
Totalt omfang | 842 | 982 | 822 | 804 | 840 | 840 | 822 | 803 | 841 | 841 | 841 | 879 | 916 | 2523 | 2523 | 2663 | 2523 | 2523 |
1 Se den nærmere beskrivelsen av disse fagene og fordypning i punkt 3.3.1 og 3.3.2.1. |
3.3.2.1 Programområdene for realfag og for språk, samfunnsfag og økonomi
Elevene skal ordinært ha totalt 2 523 timer over tre år. Det framgår av fag- og timefordelingen i tabell 4 hvordan disse timene skal fordeles. Det er en forutsetning at opplæringen på hvert årstrinn organiseres i fellesfag og programfag slik som fastsatt i tabell 4 og i den enkelte læreplan. Fagene kan ikke deles opp i enheter av annet omfang enn det som er beskrevet i læreplanene for fellesfag og programfag.
I tabell 4 er det, i tillegg til de kolonnene som viser ordinær fag- og timefordeling (kolonne 1, 5, 9 og 14), egne kolonner for elever som
- har formgiving på Vg1, og er tatt inn til programområde for realfag eller for språk, samfunnsfag og økonomi på Vg2 og Vg3 (kolonne 2, 6, 11 og 16)
- ikke har hatt fremmedspråk i grunnskolen (kolonne 10 og 15)
- har samisk som første- eller andrespråk eller finsk som andrespråk (kolonne 3, 7, 12 og 17)
- har norsk tegnspråk og norsk for hørselshemmede (kolonne 4, 8, 13 og 18)
Krav til fagsammensetning
Fellesfag
Elevene i programområdene for realfag og for språk, samfunnsfag og økonomi skal på hvert årstrinn ha opplæring i de fagene som er satt opp i fag- og timefordelingen i tabell 4 under fellesfag, ordinært totalt 1683 timer over tre år. I det ordinære løpet innenfor dette programområdet er samfunnsfag og geografi lagt til Vg1.
Programfag
Elevene i programområdene for realfag og for språk, samfunnsfag og økonomi skal ordinært i løpet av tre år ha 840 timer programfag.
I noen læreplaner står det at et programfag bygger på et annet programfag. Det betyr at eleven bør ha den faglige kompetansen som beskrives i læreplanen for å starte med faget på et høyere nivå. En elev kan likevel ta programfaget på høyere nivå uten å ha tatt faget på lavere nivå dersom rektors vurdering er at eleven har tilstrekkelig kompetanse.
Krav til fordypning, programfag fra eget programområde
Minst 560 av de 840 timene skal nyttes til programfag fra eget programområde. Elevene skal ta to programfag á 140 timer fra hvert av to fagområder innen eget programområde (fordypning). Elever kan velge fordypning i to ulike fremmedspråk selv om de ligger innenfor samme fagområde.
Vi har beskrevet noen spesielle regler for matematikk og fremmedspråk når det gjelder fordypning i dette punktet.
Hvilke programfag som inngår i hvert av programområdene, går fram av tabellene 5 og 6.
Programfag fra studieforberedende utdanningsprogram
280 av de 840 timene skal nyttes til programfag fra eget programområde eller fra andre programområder innen utdanningsprogrammene for studiespesialisering, idrettsfag eller musikk, dans og drama. Elevene skal minst ha to programfag à 140 timer.
Tilpassede ordninger
Uten fremmedspråk i grunnskolen
Elever som ikke har hatt fremmedspråk i grunnskolen, skal i tillegg til å ha fremmedspråk på Vg1 og Vg2 også ha 140 timer på Vg3. En konsekvens av dette er at antall timer til programfag blir tilsvarende redusert med 140 timer. Til sammen skal disse elevene ha 1 823 timer fellesfag, 560 timer programfag fra eget programområde og 140 timer til valg av programfag fra studieforberedende utdanningsprogram, totalt 2 523 timer over tre år. Se tabell 4 (kolonne 15).
Med formgivingsfag på Vg1
Elever som har hatt 982 timer og formgivingsfag på Vg1, har ikke hatt fellesfagene samfunnsfag og geografi. De skal ha disse fagene på Vg2. Timene til dette kommer i stedet for 140 timer som i den ordinære fag- og timefordelingen skal brukes til valg av programfag. Til sammen skal disse elevene ha 1 683 timer fellesfag, 560 timer programfag fra eget programområde, 140 timer felles programfag og 280 timer til valg av programfag fra studieforberedende utdanningsprogram, totalt 2 663 timer, se tabell 4 (kolonne 16).
Programfag som inngår i det enkelte programområde
Programfag i programområde for realfag
Tabell 5 viser programfagene som inngår i programområde for realfag. Hvert fagområde består av to eller flere programfag.
Tabell 5 Programfag i programområde for realfag
Programfag | Timer |
---|---|
Biologi 1 | 140 |
Biologi 2 | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Fysikk 1 | 140 |
Fysikk 2 (bygger på fysikk 1) | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Geofag X | 84 |
Geofag 1 | 140 |
Geofag 2 | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Informasjonsteknologi 1 | 140 |
Informasjonsteknologi 2 | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Kjemi 1 | 140 |
Kjemi 2 (bygger på kjemi 1) | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Matematikk X | 84 |
Matematikk R1, realfaglig matematikk 1 | 140 |
Matematikk R2, realfaglig matematikk 2 (bygger på matematikk R1) | 140 |
Matematikk S1, samfunnsfaglig matematikk 1 | 140 |
Matematikk S2, samfunnsfaglig matematikk 2 (bygger på matematikk S1) | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Teknologi og forskningslære X | 84 |
Teknologi og forskningslære 1 | 140 |
Teknologi og forskningslære 2 | 140 |
Matematikk S (for samfunnsfag) og R (for realfag)
Det er ikke anledning til å kombinere programfag matematikk S1 med programfag matematikk R2 eller programfag matematikk R1 med programfag matematikk S2. Det er heller ikke anledning til å føre både matematikk S og matematikk R på samme vitnemål.
Særskilt om programfagene
Geofag X og teknologi og forskningslære X inneholder noen av de samme kompetansemålene som geofag 1 og teknologi og forskningslære 1. Det vil derfor ikke være anledning til å føre X-varianten i disse to fagene på samme vitnemål som de respektive 140 timers programfagene. Matematikk X er et eget programfag og inneholder ikke kompetansemål fra de andre programfagene i matematikk. Matematikk X kan derfor stå på samme vitnemål som andre programfag i matematikk (R1/R2 eller S1/S2).
Programfag i programområde for språk, samfunnsfag og økonomi
Tabell 6 viser programfagene som inngår i programområde for språk, samfunnsfag og økonomi. Et fagområde består av flere programfag.
Tabell 6 Programfag i programområde for språk, samfunnsfag og økonomi
Programfag | Timer |
---|---|
Antikkens kultur | 140 |
Gresk 1 | 140 |
Gresk 2 (bygger på gresk 1) | 140 |
Latin 1 | 140 |
Latin 2 (bygger på latin 1) | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Internasjonal engelsk | 140 |
Samfunnsfaglig engelsk | 140 |
Engelskspråklig litteratur og kultur (bygger på internasjonal engelsk) | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 | 140 |
Entreprenørskap og bedriftsutvikling 2 | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Fremmedspråk I | 140 |
Fremmedspråk II | 140 |
Fremmedspråk III | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Historie og filosofi 1 | 140 |
Historie og filosofi 2 | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Kommunikasjon og kultur 1 | 140 |
Kommunikasjon og kultur 2 | 140 |
Kommunikasjon og kultur 3 (bygger på kommunikasjon og kultur 1) | 140 |
Markedsføring og ledelse
Markedsføring og ledelse 1
140
Markedsføring og ledelse 2
(bygger på markedsføring og ledelse 1)
140
Programfag | Timer |
---|---|
Medie- og informasjonskunnskap 1 | 140 |
Medie- og informasjonskunnskap 2 | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Økonomistyring | 140 |
Økonomi og ledelse | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Sosialkunnskap | 140 |
Samfunnsgeografi | 140 |
Sosiologi og sosialantropologi | 140 |
Politikk og menneskerettigheter | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Psykologi 1 | 140 |
Psykologi 2 | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Reiseliv og språk 1 | 140 |
Reiseliv og språk 2 | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Rettslære 1 | 140 |
Rettslære 2 | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Samfunnsøkonomi 1 | 140 |
Samfunnsøkonomi 2 | 140 |
Programfag | Timer |
---|---|
Samisk historie og samfunn 1 | 140 |
Samisk historie og samfunn 2 | 140 |
Programfag i flere fremmedspråk
To ulike fremmedspråk regnes som to ulike programfag og kan inngå i kravet til fordypning.
Særskilt for elever som velger fremmedspråk som programfag nivå III
Elever som tar fellesfaget fremmedspråk II kan ta 140 timer fremmedspråk III som programfag innen det samme språket og la dette telle som ett av to fordypningsfag innenfor programområdet. I tillegg til de to fordypningsfagene, må disse elevene ta ett programfag til fra eget programområde. Til sammen utgjør dette 560 timer programfag innen eget programområde.
Eksempler på godkjente fagsammensetninger:
- Programfag fransk III med 140 timer som påbygging på fellesfaget fransk II, pluss fordypning i programfaget rettslære med 140+140 timer, og kommunikasjon og kultur 1 med 140 timer, til sammen 560 timer programfag fra eget programområde. I tillegg to valgfrie programfag innenfor studieforberedende utdanningsprogram.
- Programfag tysk III med 140 timer som påbygging på fellesfaget tysk II, pluss kommunikasjon og kultur 1, 2 og 3 med 140+140+140 timer, til sammen 560 timer programfag fra eget programområde. I tillegg to valgfrie programfag innenfor studieforberedende utdanningsprogram.
3.3.2.2 Programområde for formgivningsfag
Elevene skal ordinært ha totalt 2 943 timer over tre år. Det framgår av fag- og timefordelingen i tabell 7 hvordan disse timene skal fordeles. Det er en forutsetning at opplæringen på hvert årstrinn organiseres i fellesfag og programfag slik som fastsatt i tabell 7 og i den enkelte læreplan. Fagene kan ikke deles opp i enheter av annet omfang enn det som er beskrevet i læreplanene for fellesfag og programfag.
I tabell 7 er det, i tillegg til de kolonnene som viser ordinær fag- og timefordeling (kolonne 1, 5, 9 og 14), egne kolonner for elever som
- ikke har hatt formgivingsfag på Vg1, men er tatt inn til programområde for formgivingsfag på Vg2 og Vg3 (kolonne 2, 6, 10 og 15)
- ikke har hatt fremmedspråk i grunnskolen (kolonne 11 og 16)
- har samisk som første- eller andrespråk eller finsk som andrespråk (kolonne 3, 7, 12 og 17)
- har norsk tegnspråk og norsk for hørselshemmede (kolonne 4, 8, 13 og 18).
Omfang i timer | Vg1 | Vg2 | Vg3 | Totalt over 3 år | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kolonne nummer | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
| Ordinær | Uten formgiv. Vg1 | Samisk | Hørsels-hemmede | Ordinær | Uten formgiv. Vg1 | Samisk | Hørsels-hemmede | Ordinær | Uten formgiv. Vg1 | Uten fr.språk gr. skole | Samisk | Hørsels-hemmede | Ordinær | Uten formgiv. Vg1 | Uten fr.språk gr.skole | Samisk | Hørsels-hemmede |
Religion og etikk |
|
|
|
|
|
|
|
| 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 |
Norsk 1 | 113 | 113 |
|
| 112 | 112 |
|
| 168 | 168 | 168 |
|
| 393 | 393 | 393 |
|
|
Førstespråk samisk/norsk 1 |
|
| 103 |
|
|
| 103 |
|
|
|
| 103 |
|
|
|
| 309 |
|
Andrespråknorsk/samisk/finsk 1 |
|
| 103 |
|
|
| 103 |
|
|
|
| 103 |
|
|
|
| 309 |
|
Norsk for hørselshemmede 1 |
|
|
| 113 |
|
|
| 112 |
|
|
|
| 168 |
|
|
|
| 393 |
Norsk tegnspråk 1 |
|
|
| 75 |
|
|
| 75 |
|
|
|
| 75 |
|
|
|
| 225 |
Matematikk 1 | 140 | 140 | 140 | 140 | 84 | 84 | 84 | 84 |
|
|
|
|
| 224 | 224 | 224 | 224 | 224 |
Naturfag | 140 | 140 | 140 | 140 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| 140 | 140 | 140 | 140 | 140 |
Engelsk 1 | 140 | 140 | 140 | 140 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| 140 | 140 | 140 | 140 | 140 |
Fremmedspråk 1 | 113 | 113 |
|
| 112 | 112 |
|
|
|
| 140 |
|
| 225 | 225 | 365 |
|
|
Samfunnsfag |
| 84 |
|
| 84 |
| 84 | 84 |
|
|
|
|
| 84 | 84 | 84 | 84 | 84 |
Geografi |
| 56 |
|
| 56 |
| 56 | 56 |
|
|
|
|
| 56 | 56 | 56 | 56 | 56 |
Historie |
|
|
|
| 56 | 56 | 56 | 56 | 113 | 113 | 113 | 113 | 113 | 169 | 169 | 169 | 169 | 169 |
Kroppsøving | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 168 | 168 | 168 | 168 | 168 |
Sum fellesfag | 702 | 842 | 682 | 664 | 560 | 420 | 542 | 523 | 421 | 421 | 561 | 459 | 496 | 1683 | 1823 | 1683 | 1683 | 1683 |
Programfag fra eget programområde | 140 |
| 140 | 140 | 280 | 420 | 280 | 280 | 420 | 420 | 420 | 420 | 420 | 840 | 840 | 840 | 840 | 840 |
Programfag fra studieforberedende utdanningsprogram | 140 |
| 140 | 140 | 140 | 140 | 140 | 140 | 140 | 140
|
| 140 | 140 | 420 | 280 | 280 | 420 | 420 |
Totalt omfang | 982 | 842 | 962 | 944 | 980 | 980 | 962 | 943 | 981 | 981 | 981 | 1019 | 1056 | 2943 | 2803 | 2943 | 2943 | 2943 |
1 Se den nærmere beskrivelsen av disse fagene og fordypning i punkt 3.3.1 og 3.3.2.1.
Krav til fagsammensetning
Fellesfag
Elevene i programområde for formgivingsfag skal på hvert årstrinn ha opplæring i de fagene som er satt opp i fag- og timefordelingen i tabell 7 under fellesfag, dvs. ordinært totalt 1 683 timer over tre år. I det ordinære løpet innen dette programområdet er samfunnsfag og geografi lagt til Vg2.
Programfag
Elevene i programområde for formgivingsfag skal i løpet av tre år ha 1 260 timer programfag.
- Felles programfag fra eget programområde
840 av de 1 260 timene skal nyttes til felles programfag fra eget programområde. De felles programfagene går fram av tabell 8. - Valgfrie programfag fra studieforberedende utdanningsprogram
420 av de 1 260 timene ovenfor skal nyttes til å velge programfag enten fra eget programområde (se tabell 8) eller fra andre programområder innen de tre studieforberedende utdanningsprogrammene. Elevene skal ha tre programfag á 140 timer.
Tilpassede ordninger
Uten fremmedspråk i grunnskolen
Elever som ikke har hatt fremmedspråk i grunnskolen, skal i tillegg til å ha fremmedspråk på Vg1 og Vg2 også ha 140 timer på Vg3. En konsekvens av dette er at timer til valg av programfag på Vg3 reduseres tilsvarende med 140 timer.
Til sammen skal disse elevene ha 1 823 timer fellesfag, 840 timer felles programfag og 280 timer til valg av programfag fra studieforberedende utdanningsprogram, totalt 2 943 timer over tre år. Se tabell 7 (kolonne 16).
Uten formgivningsfag på Vg1
For elever som har hatt 842 og ikke 982 timer på Vg1 i utdanningsprogram for studiespesialisering, er kravet til totalt timetall over tre år 2 803 (tabell 7, kolonne 15). Disse elevene har hatt samfunnsfag og geografi på Vg1, og skal derfor i stedet ha 140 timer ekstra felles programfag på Vg2 (tabell 7, kolonne 6).
Til sammen skal disse elevene ha 1 683 timer fellesfag, 840 timer felles programfag og 280 timer til valg av programfag fra studieforberedende utdanningsprogram, se tabell 7 (kolonne 15).
Programfag som inngår i programområde for formgivingsfag
Tabell 8 viser hvilke programfag som inngår i programområde for formgivingsfag. Hvert fagområde består av flere programfag.
Fagområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Felles programfag i formgivingsfag | ||
Design og arkitektur | ||
| Design og arkitektur 1 | 140 |
| Design og arkitektur 2 | 140 |
| Design og arkitektur 3 | 140 |
Visuelle kunstfag | ||
| Visuelle kunstfag 1 | 140 |
| Visuelle kunstfag 2 | 140 |
| Visuelle kunstfag 3 | 140 |
Valgfrie programfag spesielt utarbeidet for formgivingsfag | ||
| Samisk visuell kultur | 140 |
| Scenografi og kostyme | 140 |
| Trykk og foto | 140 |
| Visuell kultur og samfunn | 140 |
3.3.3 Utdanningsprogram for idrettsfag
Elevene skal totalt ha 2 943 timer over tre år. Det fremgår av fag- og timefordelingen i tabell 9 hvordan disse timene skal fordeles. Det er en forutsetning at opplæringen på hvert årstrinn organiseres i fellesfag og programfag slik som fastsatt i tabell 9 og i den enkelte læreplan. Fagene kan ikke deles opp i enheter av annet omfang enn det som er beskrevet i læreplanene som fellesfag og programfag.
I tabell 9 er det, i tillegg til de kolonnene som viser ordinær fag- og timefordeling (kolonne 1, 4, 7 og 11), egne kolonner for elever som
- ikke har hatt fremmedspråk i grunnskolen (kolonne 8 og 12).
- har samisk som første- eller andrespråk eller finsk som andrespråk (kolonne 2, 5, 9 og 13).
- har norsk tegnspråk og norsk for hørselshemmede (kolonne 3, 6, 10 og 14).
Omfang i timer | Vg1 | Vg2 | Vg3 | Totalt over 3 år | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kolonne nummer | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
| Ordinær | Samisk | Hørsels-hemmede | Ordinær | Samisk | Hørsels-hemmede | Ordinær | Uten fr.språk | Samisk | Hørsels-hemmede | Ordinær | Uten fr.språk | Samisk | Hørsels-hemmede |
Religion og etikk |
|
|
|
|
|
| 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 |
Norsk 1 | 113 |
|
| 112 |
|
| 168 | 168 |
|
| 393 | 393 |
|
|
Førstespråk samisk/norsk 1 |
| 103 |
|
| 103 |
|
|
| 103 |
|
|
| 309 |
|
Andrespråk norsk/samisk/finsk 1 |
| 103 |
|
| 103 |
|
|
| 103 |
|
|
| 309 |
|
Norsk for hørselshemmede 1 |
|
| 113 |
|
| 112 |
|
|
| 168 |
|
|
| 393 |
Norsk tegnspråk 1 |
|
| 75 |
|
| 75 |
|
|
| 75 |
|
|
| 225 |
Matematikk 1 | 140 | 140 | 140 | 84 | 84 | 84 |
|
|
|
| 224 | 224 | 224 | 224 |
Naturfag | 140 | 140 | 140 |
|
|
|
|
|
|
| 140 | 140 | 140 | 140 |
Engelsk 1 | 140 | 140 | 140 |
|
|
|
|
|
|
| 140 | 140 | 140 | 140 |
Fremmedspråk 1 | 113 |
|
| 112 |
|
|
| 140 |
|
| 225 | 365 |
|
|
Samfunnsfag |
|
|
| 84 | 84 | 84 |
|
|
|
| 84 | 84 | 84 | 84 |
Geografi |
|
|
| 56 | 56 | 56 |
|
|
|
| 56 | 56 | 56 | 56 |
Historie |
|
|
| 56 | 56 | 56 | 113 | 113 | 113 | 113 | 169 | 169 | 169 | 169 |
Sum fellesfag | 646 | 626 | 608 | 504 | 486 | 467 | 365 | 505 | 403 | 440 | 1515 | 1655 | 1515 | 1515 |
Felles programfag fra eget utdanningsprogram1 | 196 | 196 | 196 | 336 | 336 | 336 | 476 | 476 | 476 | 476 | 1008 | 1008 | 1008 | 1008 |
Programfag fra studieforberedende utdanningsprogram1 | 140 | 140 | 140 | 140 | 140 | 140 | 140 |
| 140 | 140 | 420 | 280 | 420 | 420 |
Totalt omfang | 982 | 962 | 944 | 980 | 962 | 943 | 981 | 981 | 1019 | 1056 | 2943 | 2943 | 2943 | 2943 |
1Se den nærmere beskrivelsen av disse fagene under punkt 3.3.1 og 3.3.3. |
Krav til fagsammensetning
Fellesfag
Elevene i utdanningsprogram for idrettsfag skal på hvert årstrinn ha opplæring i de fagene som er satt opp i fag- og timefordelingen i tabell 9 under fellesfag, dvs. ordinært totalt 1 515 timer over tre år.
Programfag
Elevene i utdanningsprogram for idrettsfag skal ordinært i løpet av tre år ha 1 428 timer programfag.
- Felles programfag fra eget utdanningsprogram
1 008 av de 1 428 timene skal nyttes til felles programfag fra eget utdanningsprogram. De felles programfagene går fram av tabell 10. - Programfag fra studieforberedende utdanningsprogram
420 av de 1 428 timene skal nyttes til programfag enten fra eget utdanningsprogram (se tabell 10) eller fra programområdene innen de to andre studieforberedende utdanningsprogrammene. Elevene skal ha tre programfag á 140 timer.
Matematikk som fellesfag og programfag
Det vises til punkt 3.3.1.4.
Tilpasset ordning uten fremmedspråk i grunnskolen
Elever som ikke har hatt fremmedspråk i grunnskolen, skal i tillegg til fremmedspråk på Vg1 og Vg2 også ha 140 timer på Vg3. En konsekvens av dette er at timer til valg av programfag på Vg3 reduseres tilsvarende med 140 timer. Til sammen skal disse elevene ha 1 655 timer fellesfag, 1 008 timer felles programfag og 280 timer til valg av programfag fra studieforberedende utdanningsprogram, totalt 2 943 timer over tre år. Se tabell 9 (kolonne 12).
Programfag som inngår i utdanningsprogram for idrettsfag
Tabell 10 viser hvilke programfag som inngår i utdanningsprogram for idrettsfag. De fleste fagområdene består av to eller flere programfag.
Fagområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Felles programfag i idrettsfag | ||
Aktivitetslære | ||
| Aktivitetslære 1 | 140 |
| Aktivitetslære 2 | 140 |
| Aktivitetslære 3 | 140 |
Idrett og samfunn | ||
| Idrett og samfunn Vg2 | 56 |
| Idrett og samfunn Vg3 | 84 |
Treningsledelse | ||
| Treningsledelse 1 | 56 |
| Treningsledelse 2 + 3 | 112 |
Treningslære | ||
| Treningslære 1-Vg1 | 56 |
| Treningslære 1-Vg2 | 84 |
| Treningslære 2 | 140 |
Valgfrie programfag spesielt utarbeidet for idrettsfag | ||
Breddeidrett |
|
|
| Breddeidrett 1 | 140 |
| Breddeidrett 2 | 140 |
| Breddeidrett 3 | 140 |
Friluftsliv |
|
|
| Friluftsliv 1 | 140 |
| Friluftsliv 2 | 140 |
Lederutvikling |
|
|
| Lederutvikling 1 | 140 |
| Lederutvikling 2 | 140 |
Toppidrett |
|
|
| Toppidrett 1 | 140 |
| Toppidrett 2 | 140 |
| Toppidrett 3 | 140 |
3.3.4 Utdanningsprogram for musikk, dans og drama
Utdanningsprogram for musikk, dans og drama har felles Vg1 og er inndelt i tre programområder på Vg2 og Vg3:
- programområde for musikk
- programområde for dans
- programområde for drama
Elevene har etter fullført Vg1 rett til inntak til ett av programområdene på Vg2 uavhengig av hvilke programfag som er valgt innenfor de 196 timene til valg elevene har på Vg1. Kravet til timetall og sammensetning av fag over tre år er tilpasset dette.
Elevene skal totalt ha 2 943 timer over tre år. Det fremgår av fag- og timefordelingen i tabell 11 hvordan disse timene skal fordeles. Det er en forutsetning at opplæringen på hvert årstrinn organiseres i fellesfag og programfag slik som fastsatt i tabell 11 og i den enkelte læreplan. Fagene kan ikke deles opp i enheter av annet omfang enn det som er beskrevet i læreplanene for fellesfag og programfag.
I tabell 11 er det, i tillegg til de kolonner som viser ordinær fag- og timefordeling (kolonne 1, 4, 7 og 11), egne kolonner for elever som
- ikke har hatt fremmedspråk i grunnskolen (kolonne 8 og 12).
- har samisk som første- eller andrespråk eller finsk som andrespråk (kolonne 2, 5, 9 og 13).
- har norsk tegnspråk og norsk for hørselshemmede (kolonne 3, 6, 10 og 14).
Omfang i timer | Vg1 | Vg2 | Vg3 | Totalt over 3 år | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kolonne nummer | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
| Ordinær | Samisk | Hørsels-hemmede | Ordinær | Samisk | Hørsels-hemmede | Ordinær | Uten fr.språk | Samisk | Hørsels-hemmede | Ordinær | Uten fr.språk | Samisk | Hørsels-hemmede |
Religion og etikk |
|
|
|
|
|
| 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 |
Norsk 1 | 113 |
|
| 112 |
|
| 168 | 168 |
|
| 393 | 393 |
|
|
Førstespråk samisk/norsk 1 |
| 103 |
|
| 103 |
|
|
| 103 |
|
|
| 309 |
|
Andrespråk norsk/samisk/finsk 1 |
| 103 |
|
| 103 |
|
|
| 103 |
|
|
| 309 |
|
Norsk for hørselshemmede e 1 |
|
| 113 |
|
| 112 |
|
|
| 168 |
|
|
| 393 |
Norsk tegnspråk 1 |
|
| 75 |
|
| 75 |
|
|
| 75 |
|
|
| 225 |
Matematikk 1 | 140 | 140 | 140 | 84 | 84 | 84 |
|
|
|
| 224 | 224 | 224 | 224 |
Naturfag | 140 | 140 | 140 |
|
|
|
|
|
|
| 140 | 140 | 140 | 140 |
Engelsk 1 | 140 | 140 | 140 |
|
|
|
|
|
|
| 140 | 140 | 140 | 140 |
Fremmedspråk 1 | 113 |
|
| 112 |
|
|
| 140 |
|
| 225 | 365 |
|
|
Samfunnsfag |
|
|
| 84 | 84 | 84 |
|
|
|
| 84 | 84 | 84 | 84 |
Geografi |
|
|
| 56 | 56 | 56 |
|
|
|
| 56 | 56 | 56 | 56 |
Historie |
|
|
| 56 | 56 | 56 | 113 | 113 | 113 | 113 | 169 | 169 | 169 | 169 |
Sum fellesfag | 646 | 626 | 608 | 504 | 486 | 467 | 365 | 505 | 403 | 440 | 1515 | 1655 | 1515 | 1515 |
Felles programfag fra eget programområde1 | 140 | 140 | 140 | 336 | 336 | 336 | 476 | 476 | 476 | 476 | 952 | 952 | 952 | 952 |
Programfag fra studieforberedende utdanningsprogram1 | 196 | 196 | 196 | 140 | 140 | 140 | 140 |
| 140 | 140 | 476 | 336 | 476 | 476 |
Totalt omfang | 982 | 962 | 944 | 980 | 962 | 943 | 981 | 981 | 1019 | 1056 | 2943 | 2943 | 2943 | 2943 |
1 Se den nærmere beskrivelsen av disse fagene under punkt 3.3.1 og 3.3.4. |
Krav til fagsammensetning
Fellesfag
Elevene i programområdene for musikk, dans og drama skal på hvert årstrinn ha opplæring i de fagene som er satt opp i fag- og timefordelingen i tabell 11 under fellesfag, dvs. ordinært totalt 1 515 timer over tre år.
Programfag
Elevene i programområdene for musikk, dans og drama skal ordinært i løpet av tre år ha opplæring i 1 428 timer programfag.
- Felles programfag fra eget programområde
952 av 1 428 timene skal nyttes til felles programfag fra eget programområde. De felles programfagene for programområde for musikk går fram av tabell 12. De felles programfagene for programområde for dans går fram av tabell 13. De felles programfagene for programområde for drama går fram av tabell 14. - Programfag fra studieforberedende utdanningsprogram
476 av de 1 428 timene skal nyttes til programfag fra eget programområde eller fra andre programområder innen de tre studieforberedende utdanningsprogrammene, dvs. utdanningsprogrammene for studiespesialisering, idrettsfag og musikk, dans og drama. Elevene må ta tre programfag á 140 timer og et programfag på minst 56 timer..
Tilpasset ordning uten fremmedspråk i grunnskolen
Elever som ikke har hatt fremmedspråk i grunnskolen, skal i tillegg til å ha fremmedspråk på Vg1 og Vg2 også ha 140 timer på Vg3. En konsekvens av dette er at timer til valg av programfag på Vg3 reduseres tilsvarende med 140 timer. Til sammen skal disse elevene ha 1 655 timer fellesfag, 952 timer felles programfag og 336 timer til valg av programfag fra studieforberedende utdanningsprogram, totalt 2 943 timer over tre år. Se tabell 11 (kolonne 12).
Programfag som inngår i utdanningsprogram for musikk, dans og drama
- Tabell 12 viser hvilke programfag som inngår i programområde for musikk. Hvert fagområde består av ett eller to programfag.
- Tabell 13 viser hvilke programfag som inngår i programområde for dans. Hvert fagområde består av ett, to eller flere programfag.
- Tabell 14 viser hvilke programfag som inngår i programområde for drama. Hvert fagområde består av ett eller to programfag.
Fagområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Felles programfag i musikk | ||
Ergonomi og bevegelse | ||
| Ergonomi og bevegelse 1 | 56 |
| Ergonomi og bevegelse 2 | 56 |
Instruksjon og ledelse | ||
| Instruksjon og ledelse | 140 |
Instrument, kor, samspill | ||
| Instrument, kor, samspill 1 | 140 |
| Instrument, kor, samspill 2 | 140 |
Musikk, dans og drama | ||
| Musikk, dans og drama | 140 |
Musikk i perspektiv | ||
| Musikk i perspektiv 1 | 140 |
| Musikk i perspektiv 2 | 140 |
Valgfrie programfag spesielt utarbeidet for musikk | ||
| Bevegelse | 56 |
| Lytting | 56 |
| Musikk | 140 |
| Musikk fordypning 1 | 140 |
| Musikk fordypning 2 | 140 |
| Samisk musikk og scene | 140 |
Tabell 13 - Dans
Fagområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Felles programfag i dans | ||
Dans i perspektiv | ||
| Dans i perspektiv 1 | 140 |
| Dans i perspektiv 2 | 140 |
Grunntrening i dans | ||
| Grunntrening i dans 1 | 56 |
| Grunntrening i dans 2 | 56 |
Musikk, dans og drama | ||
| Musikk, dans og drama | 140 |
Scenisk dans | ||
| Scenisk dans 1 | 140 |
| Scenisk dans 2 | 140 |
| Scenisk dans 3 | 140 |
Valgfrie programfag spesielt utarbeidet for dans | ||
| Bevegelse | 56 |
| Danseteknikker | 140 |
| Scenisk dans fordypning 1 | 140 |
| Scenisk dans fordypning 2 | 140 |
Tabell 14 - drama
Fagområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Felles programfag i drama | ||
Drama og samfunn | ||
| Drama og samfunn | 140 |
Musikk, dans og drama | ||
| Musikk, dans og drama | 140 |
Teater og bevegelse | ||
| Teater og bevegelse 1 | 56 |
| Teater og bevegelse 2 | 56 |
Teater i perspektiv | ||
| Teater i perspektiv 1 | 140 |
| Teater i perspektiv 2 | 140 |
Teaterproduksjon | ||
| Teaterproduksjon 1 | 140 |
| Teaterproduksjon 2 | 140 |
Valgfrie programfag spesielt utarbeidet for drama | ||
| Bevegelse | 56 |
| Samisk musikk og scene | 140 |
| Teaterensemble | 140 |
| Teaterproduksjon fordypning 1 | 140 |
| Teaterproduksjon fordypning 2 | 140 |