Fag- og timefordeling og tilbudsstruktur for Kunnskapsløftet Udir-1 - 2015
3.4 Yrkesfaglige utdanningsprogram
Yrkesfaglig videregående opplæring består normalt av to år i skole og to år i bedrift, hvorav ett år verdiskaping (hovedmodellen). Noen utdanningsløp blir avsluttet med Vg3 i skole. Det finnes noen yrkesfaglige utdanningsløp som avviker fra dette, se punktene 3.3.5 og 3.4. For øvrig henvises til vedlegg 2.
Omfang i timer | Vg1 | Vg2 | Totalt over to år | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kolonne nummer | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
| Ordinær | Med stud.spes Vg1 | Samisk | Hørsels-hemmede | Ordinær | Med stud.spes Vg1 | Samisk | Hørsels-hemmede | Ordinær | Med stud.spes Vg1 | Samisk | Hørsels-hemmede |
Norsk 1 | 56 | 113 |
|
| 56 |
|
|
| 112 | 113 |
|
|
Førstespråk samisk/norsk 1 |
|
| 45 |
|
|
| 45 |
|
|
| 90 |
|
Andrespråk norsk/samisk/finsk 1 |
|
| 45 |
|
|
| 45 |
|
|
| 90 |
|
Norsk for hørselshemmede 1 |
|
|
| 56 |
|
|
| 56 |
|
|
| 112 |
Norsk tegnspråk 1 |
|
|
| 56 |
|
|
| 56 |
|
|
| 112 |
Matematikk 1 | 84 | 140 | 84 | 84 |
|
|
|
| 84 | 140 | 84 | 84 |
Naturfag | 56 | 140 | 56 | 56 |
|
|
|
| 56 | 140 | 56 | 56 |
Engelsk 1 | 84 | 140 | 84 | 84 | 56 |
| 56 | 56 | 140 | 140 | 140 | 140 |
Fremmedspråk 1 |
| 113 |
|
|
|
|
|
|
| 113 |
|
|
Samfunnsfag |
| 84 |
|
| 84 |
| 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 |
Geografi |
| 56 |
|
|
|
|
|
|
| 56 |
|
|
Kroppsøving | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 112 | 112 | 112 | 112 |
Sum fellesfag | 336 | 842 | 370 | 392 | 252 | 56 | 286 | 308 | 588 | 898 | 656 | 700 |
Felles programfag fra eget programområde | 477 |
| 477 | 477 | 477 | 477 | 477 | 477 | 954 | 477 | 954 | 954 |
Prosjekt til fordyping 3 | 168 |
| 140 | 112 | 253 | 253 | 225 | 197 | 421 | 253 | 365 | 309 |
Programfag fra studieforberedende eller yrkesfaglig utdanningsprogram |
|
|
|
|
| 1962 |
|
|
| 196 |
|
|
Totalt omfang | 981 | 842 | 987 | 981 | 982 | 982 | 988 | 982 | 1963 | 1824 | 1975 | 1963 |
1 Se den nærmere beskrivelsen av disse fagene under punkt 3.4.1. |
3.4.1 Felles bestemmelser
Hovedbestemmelsene knyttet til innhold og omfang i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene går fram av kapittel 3 i opplæringsloven og kapittel 1 i forskrift til opplæringsloven. Her har vi beskrevet den nærmere inndelingen i fag og bestemmelser om krav til fellesfag og programfag. Vi gjør også greie for de egne bestemmelsene som gjelder for
- elever som har rett til opplæring i samisk (§ 6-3 i opplæringsloven)
- elever som har rett til opplæring i tegnspråk (§ 3-9 i opplæringsloven)
Fellesfag
Norsk
Opplæringen i norsk skal følge ordinær læreplan hvis ikke annet er bestemt. I forskrift til opplæringsloven er det fastsatt hvem som er unntatt fra opplæring i norsk sidemål, og hvem som er fritatt fra vurdering i skriftlig sidemål.
Elever med samisk som første- eller andrespråk
For elever som har rett til opplæring i samisk i henhold til opplæringsloven § 6-3, er det utarbeidet egne læreplaner i samisk som første- og andrespråk. Læreplanen i samisk som andrespråk har to alternativer; samisk 2 og samisk 3.
- Opplæring i samisk som førstespråk skal kombineres med opplæring i norsk etter læreplanen i norsk for elever med samisk som førstespråk. Elever som ønsker det, kan få opplæring etter den ordinære læreplanen i norsk, men da med rett til fritak fra opplæring og vurdering i skriftlig sidemål.
- Opplæring i samisk som andrespråk skal kombineres med opplæring i norsk etter ordinær læreplan i norsk, men med rett til fritak fra opplæring og vurdering i skriftlig sidemål.
Elever med finsk som andrespråk
Det er utarbeidet en egen læreplan i finsk som andrespråk. Opplæring i finsk som andrespråk skal kombineres med opplæring i norsk etter ordinær læreplan i norsk, men med rett til fritak fra opplæring og vurdering i skriftlig sidemål.
Norsk tegnspråk og norsk for hørselshemmede
For elever som har rett til opplæring i norsk tegnspråk i henhold til opplæringsloven § 3-9, er det utarbeidet egne læreplaner i norsk tegnspråk og norsk for hørselshemmede. Normalt skal opplæringen etter læreplanen i norsk tegnspråk kombineres med opplæring etter læreplanen i norsk for hørselshemmede, men elever som ønsker det, kan få opplæring etter den ordinære læreplanen i norsk, men med fritak fra opplæring og vurdering i skriftlig sidemål.
Engelsk
Opplæringen skal følge læreplanen i fellesfaget engelsk om ikke annet er bestemt. For elever som har rett til opplæring i/på norsk tegnspråk, er det utarbeidet en egen læreplan i engelsk.
Opplæringsloven § 3-9.
Matematikk
Opplæringen skal følge læreplanen i fellesfaget matematikk. Denne læreplanen har to alternativ: matematikk P (praktisk rettet) og matematikk T (teoretisk rettet).
Naturfag, samfunnsfag og kroppsøving
Opplæringen i disse fellesfagene skal følge de fastsatte læreplanene.
3.4.2 Vg1 og Vg2 i skole
Elevene skal ordinært ha totalt 1 963 timer i løpet av Vg1 og Vg2. Det går fram av fag- og timefordelingen i tabell 15 hvordan disse timene skal fordeles. Det er en forutsetning at opplæringen i fellesfag og programfag på hvert årstrinn blir gitt slik det er fastsatt i tabell 15 og i den enkelte læreplanen. Fagene kan ikke deles opp i enheter av annet omfang enn det som er bestemt i læreplanene i fellesfag og felles programfag.
I tabell 15 er det, i tillegg til de kolonnene som viser ordinær fag- og timefordeling (kolonne 1, 5 og 9), egne kolonner for elever som
- har samisk som første- eller andrespråk eller finsk som andrespråk (kolonne 3, 7, og 11)
- har norsk tegnspråk og norsk for hørselshemmede (kolonne 4, 8 og 12)
- i samsvar med tilbudsstrukturen fastsatt i vedlegg 2 kan tas inn til Vg2 på grunnlag av Vg1 i utdanningsprogrammet for studiespesialisering (kolonne 2, 6, og 10).
Krav til fagsammensetning
Fellesfag
Elevene i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene skal på hvert av årstrinnene Vg1 og Vg2 ha opplæring i de fagene som er satt opp i fag- og timefordelingen i tabell 15 under fellesfag, dvs. ordinært totalt 588 timer.
Felles programfag fra eget programområde
Elevene i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene skal i løpet av to år ha 954 timer felles programfag fra eget programområde. Felles programfag på Vg1 og Vg2 i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene går fram av tabellene 16 og 17a–17i.
Prosjekt til fordyping
Elevene i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene skal i løpet av Vg1 og Vg2 ordinært ha 421 timer innenfor prosjekt til fordyping. Detaljerte bestemmelser er gitt av Utdanningsdirektoratet i forskrift om prosjekt til fordypning.
Tilpassede ordninger
Med samisk, finsk eller norsk tegnspråk på Vg1 og Vg2
Elever med samisk som første- eller andrespråk, finsk som andrespråk eller norsk tegnspråk har egne timetall i prosjekt til fordyping. Se tabell 15.
Kryssløp fra Vg1 i studieforberedende utdanningsprogram til Vg2 i yrkesfaglige utdanningsprogram
Enkelte Vg2 har i samsvar med tilbudsstrukturen fastsatt i vedlegg 2 også inntak fra Vg1 i et studieforberedende utdanningsprogram (kryssløp).
- Elever som har hatt 842 timer på Vg1 i utdanningsprogram for studiespesialisering, har fullført alle fellesfag som elever i yrkesfaglige utdanningsprogram har på Vg2, unntatt kroppsøving. Disse elevene skal ha 196 timer med andre fag i stedet for disse fellesfagene på Vg2, slik at timetallet totalt på Vg2 blir minst 982 timer. Fagene kan være felles programfag fra yrkesfaglige utdanningsprogram eller programfag fra de studieforberedende utdanningsprogrammene. Totalt skal omfanget over to år være minst 1 824 timer.
- Elever som har hatt 982 timer på Vg1 i ett av de studieforberedende utdanningsprogrammene, følger samme ordning. Disse elevene tar samfunnsfag på Vg2 og kravet til valg av programfag og/eller prosjekt til fordypning på Vg2 blir derfor 112 timer. Fag- og timefordeling på Vg1 for disse elevene følger den som gjelder for det aktuelle studieforberedende utdanningsprogrammet. Totalt skal omfanget over to år for disse elevene være minst 1 963 timer.
Felles programfag på Vg1 i yrkesfaglige utdanningsprogram
Utdanningsprogram | Programfag | Timer |
---|---|---|
Bygg- og anleggsteknikk | ||
| Produksjon | 337 |
| Tegning og bransjelære | 140 |
Design og håndverk | ||
| Kvalitet og dokumentasjon | 140 |
| Produksjon | 337 |
Elektrofag | ||
| Automatiseringssystemer | 140 |
| Data- og elektronikksystemer | 197 |
| Elenergisystemer | 140 |
Helse- og oppvekstfag | ||
| Helsefremmende arbeid | 197 |
| Kommunikasjon og samhandling | 140 |
| Yrkesutøvelse | 140 |
Medier og kommunikasjon | ||
| Mediedesign og medieuttrykk | 159 |
| Mediekommunikasjon | 159 |
| Medieproduksjon | 159 |
Naturbruk | ||
| Naturbasert aktivitet | 140 |
| Naturbasert produksjon | 337 |
Restaurant- og matfag | ||
| Bransje, fag og miljø | 150 |
| Kosthold og livsstil | 150 |
| Råstoff og produksjon | 177 |
Service og samferdsel | ||
| Drift og oppfølging | 168 |
| Kommunikasjon og service | 140 |
| Planlegging | 169 |
Teknikk og industriell produksjon | ||
| Dokumentasjon og kvalitet | 140 |
| Produksjon | 197 |
| Tekniske tjenester | 140 |
Felles programfag på Vg2 i yrkesfaglige utdanningsprogram
Tabellene 17a–17i viser felles programfag på Vg2 i hvert av programområdene i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene.
Programområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Anleggsteknikk | ||
| Bransjelære | 140 |
| Produksjon | 337 |
Byggteknikk |
| |
| Bransjelære | 140 |
| Produksjon | 337 |
Klima-, energi- og miljøteknikk |
| |
| Bransjelære | 140 |
| Produksjon | 337 |
Overflateteknikk |
| |
| Bransjelære | 140 |
| Produksjon | 337 |
Treteknikk |
| |
| Bransjelære | 140 |
| Produksjon | 337 |
Programområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Aktivitør | ||
| Administrasjonsfag | 140 |
| Aktiviseringsfag | 337 |
Blomsterdekoratør | ||
| Produksjon | 337 |
| Produktutvikling | 140 |
Børsemaker | ||
| Produksjon | 277 |
| Produktutvikling | 200 |
Båtbyggerfag | ||
| Produksjon | 337 |
| Produktdesign | 140 |
Design og duodji/duodje/duedtie | ||
| Design og næring | 140 |
| Duodji/duodje/duedtie | 267 |
| Kulturforståelse | 70 |
Design og gullsmedhåndverk | ||
| Design og produktutvikling | 140 |
| Gullsmedhåndverk | 337 |
Design og tekstil | ||
| Design og produktutvikling | 140 |
| Produksjon og materialer | 337 |
Design og trearbeid | ||
Produksjon | 337 | |
Produktdesign | 140 | |
Frisør | ||
Frisyredesign | 140 | |
Produksjon | 337 | |
Interiør og utstillingsdesign | ||
Produksjon | ||
Produktdesign | ||
Pianostemming og pianoteknikk | ||
Pianostemming | 215 | |
Pianoteknikk | 262 | |
Smed | ||
Design og produktutvikling | 140 | |
Smedhåndverk | 337 | |
Ur- og instrumentmaker | ||
Produksjon og vedlikehold | 337 | |
Produktutvikling | 140 |
Programområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Automatisering | ||
| Automatiseringssystemer | 337 |
| Elenergisystemer | 140 |
Data og elektronikk | ||
| Data- og elektronikksystemer | 281 |
| Elektronisk infrastruktur | 196 |
Elenergi | ||
| Automatiseringssystemer | 140 |
| Data- og elektronikksystemer | 140 |
| Elenergisystemer | 197 |
Flyfag | ||
| Luftfartøylære | 337 |
| Teknisk vedlikehold 1 | 140 |
Kulde- og varmepumpeteknikk | ||
| Elenergi- og automatiseringssystemer | 140 |
| Kulde- og varmepumpesystemer | 337 |
Programområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Ambulansefag | ||
| Ambulansemedisin | 197 |
| Ambulanseoperative emner | 112 |
| Grunnleggende helsefag | 168 |
Barne- og ungdomsarbeiderfag | ||
| Helsefremmende arbeid | 140 |
| Kommunikasjon og samhandling | 140 |
| Yrkesutøvelse | 197 |
Fotterapi og ortopediteknikk | ||
| Helsefremmende arbeid | 197 |
| Kommunikasjon og samhandling | 140 |
| Yrkesutøvelse | 140 |
Helsearbeiderfag | ||
| Helsefremmende arbeid | 197 |
| Kommunikasjon og samhandling | 140 |
| Yrkesutøvelse | 140 |
Helseservicefag | ||
| Helsefremmende arbeid | 197 |
| Kommunikasjon og samhandling | 140 |
| Yrkesutøvelse | 140 |
Hudpleie | ||
| Helsefremmende arbeid | 140 |
| Kommunikasjon og samhandling | 140 |
| Yrkesutøvelse | 197 |
Programområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Medier og kommunikasjon | ||
| Mediedesign og medieuttrykk | 159 |
| Mediekommunikasjon | 159 |
| Medieproduksjon | 159 |
Programområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Akvakultur | ||
| Anlegg og teknikk | 140 |
| Drift og produksjon | 197 |
| Oppdrett og miljø | 140 |
Anleggsgartner- og idrettsanleggsfag | ||
| Drift og vedlikehold | 224 |
| Nyanlegg | 253 |
Fiske og fangst | ||
| Drift av fartøy | 337 |
| Fangst og redskaper | 140 |
Heste- og hovslagerfag | ||
| Aktiviteter med hest | 141 |
| Hest og hestehold | 168 |
| Stalldrift | 168 |
Landbruk og gartnernæring | ||
| Forvaltning og drift | 197 |
| Produksjon og tjenesteyting | 280 |
Reindrift | ||
| Reinen og dens naturmiljø | 140 |
| Reindriftsbasert produksjon | 197 |
| Økonomi og ressursforvaltning | 140 |
Skogbruk | ||
| Drift og vedlikehold | 252 |
| Skogskjøtsel, utmark og bedrift | 225 |
Programområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Kokk- og servitørfag | ||
| Kosthold, ernæring og helse | 140 |
| Råvarer og produksjon | 197 |
| Servering, bransje og miljø | 140 |
Matfag | ||
| Bransje, fag og miljø | 140 |
| Råvarer, produksjon og kvalitet | 197 |
| Salg og marked | 140 |
Programområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
IKT-servicefag |
|
|
| Bruker- og driftsstøtte | 168 |
| Drift og vedlikehold | 169 |
| Virksomhetsstøtte | 140 |
Reiseliv | ||
| Etablering og drift | 140 |
| Salg og markedsføring | 140 |
| Vertskapsrollen | 197 |
Salg, service og sikkerhet | ||
| Markedsføring og salg | 169 |
| Sikkerhet | 140 |
| Økonomi og administrasjon | 168 |
Transport og logistikk | ||
| Bransjeteknikk | 140 |
| Transport og logistikk | 337 |
Programområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Arbeidsmaskiner | ||
| Dokumentasjon og kvalitet | 140 |
| Feilsøking og reparasjon | 337 |
Bilskade, lakk og karosseri | ||
| Dokumentasjon og kvalitet | 140 |
| Karosseri- og lakkteknikk | 337 |
Brønnteknikk | ||
| HMS og kvalitet | 140 |
| Leting, boring, komplettering | 197 |
| Produksjon og brønnvedlikehold | 140 |
Industriell møbelproduksjon | ||
| Dokumentasjon og kvalitet | 140 |
| Materiale og teknikker | 140 |
| Produktutvikling og produksjon | 197 |
Industritekstil og design | ||
| Materialer og materialbruk | 150 |
| Produksjon og styring | 177 |
| Produksjonsforberedelse | 150 |
Kjemiprosess | ||
| Dokumentasjon og kvalitet | 140 |
| Kjemisk teknologi | 168 |
| Produksjon og vedlikehold | 169 |
Kjøretøy | ||
| Dokumentasjon og kvalitet | 140 |
| Verkstedarbeid | 337 |
Laboratoriefag | ||
| Dokumentasjon og kvalitet | 140 |
| Laboratoriearbeid | 337 |
Maritime fag | ||
Dokumentasjon og kvalitet | 150 | |
Drift og operasjon | 167 | |
Skipstekniske tjenester | 160 | |
Industriteknologi | ||
Dokumentasjon og kvalitet | 140 | |
Produksjon | 197 | |
Reparasjons og vedlikehold | 140 |
3.4.3 Særløp – Vg1 i skole og 3 års læretid
Noen utdanningsløp innen de yrkesfaglige utdanningsprogrammene avviker fra hovedmodellen ved at det kun er ett års opplæring i skole. Lærekontrakt tegnes etter Vg1. Dette kalles særløp. Læreplanene for opplæring i bedrift har bare kompetansemål på Vg3-nivå. To års opplæring kombineres med ett års verdiskaping, og lærlingene har totalt 3 års læretid i bedrift. Særløp fremgår av tilbudsstrukturen i vedlegg 2.
Omfang i timer | Totalt over to år, særløp | |||
---|---|---|---|---|
Kolonne nummer | 1 | 2 | 3 | 4 |
| Ordinær | Med stud.spes Vg1 | Samisk | Hørsels-hemmede |
Norsk | 112 | 113 |
|
|
Førstespråk samisk/norsk |
|
| 90 |
|
Andrespråk norsk/samisk/finsk |
|
| 90 |
|
Norsk for hørselshemmede |
|
|
| 112 |
Norsk tegnspråk |
|
|
| 112 |
Matematikk | 84 | 140 | 84 | 84 |
Naturfag | 56 | 140 | 56 | 56 |
Engelsk | 140 | 140 | 140 | 140 |
Fremmedspråk |
| 113 |
|
|
Samfunnsfag | 84 | 84 | 84 | 84 |
Geografi |
| 56 |
|
|
Kroppsøving | 56 | 56 | 56 | 56 |
Sum fellesfag | 532 | 842 | 600 | 644 |
Felles programfag fra eget programområde | 477 |
| 477 | 477 |
Prosjekt til fordyping | 168 |
| 140 | 112 |
Programfag fra studieforberedende eller yrkesfaglige utdanningsprogram |
| 196 |
|
|
Totalt omfang | 1177 | 1038 | 1217 | 1233 |
Fellesfag
Lærlinger som følger særløp, skal ha opplæring i fellesfagene på Vg2-nivå som angitt i tabell 18. Lærlinger som følger særløp er fritatt for kroppsøving på Vg2, og avslutter faget etter Vg1.
Prosjekt til fordypning
Lærlinger som følger særløp er fritatt for prosjekt til fordypning etter Vg1.
3.4.4 Vg3 i yrkesfaglige utdanningsprogram
Yrkesfaglig videregående opplæring omfatter normalt to års opplæring i skole før opplæringen avsluttes som lærefag i bedrift med en kombinasjon av opplæring og verdiskapning (læretid). Noen yrkesfaglige utdanningsløp blir avsluttet med Vg3 i skole. Det finnes også yrkesfaglige utdanningsløp som har Vg3 i skole før de avsluttes med verdiskaping i bedrift, disse er vist i tabell 19b og 19f.
Omfang i timer | Vg3 | ||
---|---|---|---|
Kolonne nummer | 1 | 2 | 3 |
| Ordinær | Samisk | Hørselshemmede |
Kroppsøving | 56 | 56 | 56 |
Felles programfag fra eget programområde | 925 | 925 | 925 |
Totalt omfang | 981 | 981 | 981 |
Yrkesfaglige utdanningsprogram – programfag på Vg3 i skole
I noen yrkesfaglige utdanningsprogram finnes det utdanningsløp som avsluttes med Vg3 i skole og fører til yrkeskompetanse uten fag-/svennebrev. Andre utdanningsløp har Vg3 i skole før opplæringen avsluttes i bedrift og fører til fag-/svennebrev. Det er utarbeidet programfag for Vg3 i skole, se tabell 19a–19f.
Programområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Interiør | ||
Felles programfag | ||
| Interiørarbeid | 660 |
| Presentasjon | 265 |
Utstillingsdesign | ||
Felles programfag | ||
| Utstillingsarbeid | 660 |
| Visuell kommunikasjon | 265 |
Pianostemming og pianoteknikk | ||
Felles programfag | ||
| Bransjekunnskap | 65 |
| Pianostemming | 430 |
| Pianoteknikk | 430 |
Programområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Automatiseringsfaget (avsluttes med verdiskaping i bedrift etter Vg3 i skole) | ||
Felles programfag | ||
| Automatiseringssystemer | 645 |
| Elenergisystemer | 140 |
Mekanisk arbeid | 140 | |
Dataelektronikerfaget (avsluttes med verdiskaping i bedrift etter Vg3 i skole) | ||
Felles programfag | ||
| Apparater og utsyr | 535 |
| Systemer og infrastruktur | 390 |
Romteknologi | ||
Felles programfag | ||
| Elektronikk og kommunikasjonsteknologi | 140 |
| Fjernanalyse og geografiske informasjonssystemer | 140 |
| Romfysikk | 140 |
Romteknologi og satelitteknikk | 140 | |
Telemetri | 140 | |
Fellesfag | ||
Matematikk og naturfag som på Vg3 påbygging til generell studiekompetanse, se punkt 3.5.2 | 224 | |
Avionikerfaget (avsluttes med læretid i bedrift etter Vg3 i skole) | ||
Felles programfag | ||
Luftfartøysystemer | 463 | |
Teknisk vedlikehold 2 | 462 | |
Flytekniske fag (avsluttes med læretid i bedrift etter Vg3 i skole) | ||
Felles programfag | ||
Luftfartøysystemer | 478 | |
Teknisk vedlikehold 2 | 447 |
Programområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Fotterapi | ||
Felles programfag | ||
| Helsefremmende arbeid | 250 |
| Kommunikasjon og samhandling | 250 |
| Yrkesutøvelse | 426 |
Apotekteknikk | ||
Felles programfag | ||
| Helsefremmende arbeid | 371 |
| Kommunikasjon og samhandling | 139 |
| Yrkesutøvelse | 417 |
Helsesekretær | ||
Felles programfag | ||
| Helsefremmende arbeid | 371 |
| Kommunikasjon og samhandling | 184 |
| Yrkesutøvelse | 371 |
Tannhelsesekretær | ||
Felles programfag | ||
| Helsefremmende arbeid | 250 |
| Kommunikasjon og samhandling | 250 |
| Yrkesutøvelse | 426 |
Hudpleier | ||
Felles programfag | ||
| Helsefremmende arbeid | 250 |
| Kommunikasjon og samhandling | 250 |
| Yrkesutøvelse | 426 |
Programområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Mediedesign | ||
Felles programfag | ||
| Design | 420 |
| Prosjektstyring | 365 |
| Strategi og marked | 140 |
Programområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Gartnernæring | ||
Felles programfag | ||
| Gartnerbedriften | 168 |
| Omsetning | 140 |
| Plantebruk | 197 |
| Planteproduksjon | 420 |
| ||
Landbruk og husdyrhold | ||
Felles programfag | ||
| Gårdsdrift | 168 |
| Plante- og husdyrproduksjon | 337 |
| Utmark og kulturlandskap | 140 |
Valgfrie programfag | ||
| Traktor og maskiner | 140 |
| Økologisk landbruk 1 | 140 |
| Økologisk landbruk 2 | 140 |
| Økonomi og driftsledelse | 140 |
Programområde | Programfag | Timer |
---|---|---|
Anleggsmaskinmekanikerfaget (avsluttes med verdiskaping i bedrift etter Vg3 i skole) | ||
Felles programfag | ||
| Dokumentasjon og kvalitet | 140 |
| Feilsøking og diagnose | 205 |
| Reparasjon og vedlikehold | 580 |
3.4.5 Lærlinger uten Vg2 eller Vg1 og Vg2 i skole
Fylkeskommunen kan i det enkelte tilfellet godkjenne lærekontrakt som fastsetter at hele opplæringen, eller en større del av opplæringen enn det som følger av læreplanen, skal skje i bedrift, jf. opplæringsloven § 3-3, 4. ledd. Dette innebærer at opplæring som ordinært blir gitt i skole på Vg1, Vg2 og for noen fag Vg3, i stedet blir gitt i bedrift.
Omfang i timer | Samlet timetall over to år for lærlingeruten Vg2 eller Vg1 og Vg2 i skole | ||
---|---|---|---|
Kolonne nummer | 1 | 2 | 3 |
| Ordinær | Samisk | Hørselshemmede |
Norsk 1 | 112 |
|
|
Førstespråk samisk/norsk 1 |
| 90 |
|
Andrespråk norsk/samisk/finsk 1 |
| 90 |
|
Norsk for hørselshemmede 1 |
|
| 112 |
Norsk tegnspråk 1 |
|
| 112 |
Matematikk 1 | 84 | 84 | 84 |
Naturfag | 56 | 56 | 56 |
Engelsk 1 | 140 | 140 | 140 |
Samfunnsfag | 84 | 84 | 84 |
Geografi |
|
|
|
Kroppsøving (se teksten nedenfor) |
|
|
|
Sum fellesfag | 476 | 544 | 644 |
Totalt omfang | 476 | 544 | 644 |
1 Se den nærmere beskrivelsen av disse fagene under punkt 3.3.5 i teksten.
Fellesfag
Elever som tar Vg2 eller Vg1 og Vg2 i bedrift, skal likevel ha fellesfagene som framgår av tabell 20. Fylkeskommunen har ansvar for at den enkelte elev får opplæring i fellesfagene.
Opplæringsloven § 3-3 6 ledd.
Fritak fra kroppsøving
- Lærlinger uten Vg1, Vg2 og eventuelt Vg3 i skole er fritatt for kroppsøving.
- Lærlinger uten Vg2 i skole avslutter faget med standpunktkarakter på Vg1.
- Lærlinger uten Vg3 i skole i lærefag som normalt har Vg3 i skole, avslutter faget med standpunktkarakter på Vg2.
Fritak fra prosjekt til fordypning
- Lærlinger uten Vg1 og Vg2 i skole er fritatt for prosjekt til fordypning på Vg1 og Vg2.
- Lærlinger uten Vg2 i skole er fritatt for prosjekt til fordypning på Vg2, og avslutter faget med standpunktkarakter på Vg1.