Evaluering av fagfornyelsen – hva, hvorfor og hvordan
Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Arbeidet med å utvikle de nye læreplanene, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Fagfornyelsen skal evalueres over en periode på fem år.
Sentrale temaer i evalueringen
Evalueringen kretser rundt fire hovedtema:
- Prosessen med å utvikle det nye læreplanverket
- Kvaliteten på læreplanverket
- Tiltak for at det nye læreplanverket tas i bruk: veiledning, kompetanse og støtte
- Endringer i skolen som følge av fagfornyelsen
Målene med evalueringen
Evalueringen av fagfornyelsen skal
- gi kunnskap om hvorvidt læreplanverket fornyes i tråd med målene med fagfornyelsen
- gi kunnskap om hvorvidt strategiene for utvikling og implementering bidrar til å nå målene med fornyelsen
- vurdere virkningene av fagfornyelsen
Evalueringen skal både kunne brukes til å justere fagfornyelsen underveis, og som grunnlag for fremtidig politikkutforming. Den skal være nyttig for sentrale myndigheter, forvaltning, skoleeiere, skoler, lærere og andre sentrale aktører.
Evalueringen er delt inn i flere prosjekter
Evalueringen av fagfornyelsen består av flere forskningsprosjekter som lyses ut av Utdanningsdirektoratet. Den økonomiske rammen for evalueringen er 50 millioner kroner.
Målene med fagfornyelsen
Fagfornyelsen skal gi et læreplanverk som forbereder elevene på fremtiden. Fagene skal få mer relevant innhold og tydeligere prioriteringer, og sammenhengen mellom fagene skal bli bedre. Fagfornyelsen skal styrke utviklingen av elevenes dybdelæring og forståelse. Demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring skal prioriteres som temaer i fag der det er relevant.
Programstyre og sekretariat
Utdanningsdirektoratet har etablert et eksternt programstyre som skal sikre høy faglig kvalitet i evalueringsprogrammet. Programstyret tar de endelige beslutningene når det gjelder tildeling av oppdrag.
Programstyret ledes av Ola Andres Erstad, professor ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo.
Programstyret
Ola Andres Erstad (leder), professor ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo
Elaine Munthe (nestleder), professor i pedagogikk og senterleder for Kunnskapssenter for utdanning, Universitetet i Stavanger.
Lise Tingleff Nielsen, områdesjef for grunnskole, Danmarks Evalueringsinstitutt
Knut Martin Mørken, professor i matematikk og visedekan for utdanning ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo
Torjer Andreas Olsen, professor ved Senter for samiske studier, Universitetet i Tromsø
Elise Wedde, seniorrådgiver i Utdanningsforbundet
Kristin Eidet Robstad, kommunaldirektør i Kristiansand kommune
Sissel Skillinghaug, divisjonsdirektør for Divisjon for kunnskap og teknologi, Utdanningsdirektoratet
Observatører
Hallvard Thorsen, seniorrådgiver i Kunnskapsdepartementet
Kari Sara Skoglund, seniorrådgiver i Sametinget