Kort om norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge – videregående opplæring

Elevene skal ha en progresjon i grunnleggende språkferdigheter, med særlig vekt på lytteforståelse, uttale, ordforråd og begrepsapparat.

Læreplanen i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge gjelder for elever i videregående opplæring, privatister, og deltakere i videregående opplæring for voksne.

I opplæringsforskrifta finner du informasjon om vilkår for å bruke læreplanen: 

Faget er både et språkfag og et kulturfag som utvikler elevenes språkkompetanse i norsk, samtidig som det gir innsikt i og forståelse for norsk kulturarv og det norske samfunnet elevene er en del av. Faget legger til grunn at elevenes språklige og kulturelle bakgrunn er en ressurs for den enkelte og for samfunnet, og læreplanen legger vekt på å gi elevene et språklig fundament som setter dem i stand til å fungere godt i andre fag.

Språklæring er prioritert på alle nivåer og progresjonen i grunnleggende språkferdigheter er tydeliggjort, med særlig vekt på utviklingen av lytteforståelse, uttale, ordforråd og begrepsapparat. Læreplanen vektlegger at elevene skal utvikle digitale ferdigheter; det gjelder både informasjonsinnhenting, tekstskaping og kommunikasjon. Elevene skal bruke nettressurser aktivt i språklæringsarbeidet, og lære å være bevisste om egen bruk av digitale medier.

Innholdet i faget er konkretisert i en slik grad at det gir tydelig retning uten å begrense lærerens handlingsrom til å tilpasse opplæringen til den enkelte elevs forutsetninger og behov.

På yrkesfag har en fjerdedel av kompetansemålene yrkesfaglig innhold for å gjøre opplæringen mer relevant for elevene. Tilsvarende er mål på studieforberedende utdanningsprogram gjort studierettet for å forberede elevene på videre utdanning.

Timefordelingen mellom norsk og engelsk ble endret på de yrkesfaglige studieretningene med innføringen av LK20. Elevene skal ha hele opplæringen i engelsk på vg1, mens opplæringen i norsk er lagt til vg2. 

Elever som har rett til særskilt språkopplæring etter opplæringsloven § 6-5, har likevel rett til dette også på vg1. Det er skoleeier som har ansvar for å legge til rette for særskilt språkopplæring, også på trinn der norskopplæring ikke gis etter den ordinære fag- og timefordelingen.

I denne filmen får du en kort introduksjon om læreplanen i norsk for språklige minoriteter med kort botid, sammen med de andre læreplanene for særskilt språkopplæring.