Kort om duodji

Innholdet i læreplanen legger vekt på formidling av tradisjonell kunnskap og det praktisk skapende arbeidet er i sentrum for elevenes læring.

Duodji/duodje/duedtie-faget tar utgangspunkt i naturmaterialer, uttrykkstrang og tradisjonskunnskap. Faget skal bygge på et bærekraftig naturgrunnlag. Faget skal bidra til at elevene får bevisste holdninger til miljø og samfunn, og til å ivareta samfunnets framtidige behov.

Elevene skal få mulighet til å utvikle materiell og visuell kunnskap, og forholdet mellom mennesker, natur og ulike miljøer skal være synlig i faget. Læreplanen legger vekt på kunnskapsoverføring mellom generasjoner både når det gjelder selve duodji/duodje/duedtie-faget og fagets terminologi. Formidling av tradisjonell kunnskap er sentralt i faget.

Det praktisk skapende arbeidet er i sentrum for elevenes læring. Dette kommer til syne ved at alle kompetansemål har en aktiv praktisk og skapende del. Faget skal forberede elevene på et hverdags- og arbeidsliv som stiller krav til både praktiske ferdigheter, kompetanse i kreative prosesser og evne til å ta miljøbevisste valg. Dette vil også være viktig for dem i forbindelse med deres medvirkning i kultur- og samfunnsutvikling.