Kort om historie og historie samisk
Historiebevissthet og forståelse for historiske sammenhenger har en sentral plass i læreplanen i historie. Samtidig legger læreplanen opp til en metodiske tilnærming til hvordan elevene skal lære faget.
Læreplanen legger opp til at elevene skal utvikle historiebevissthet og se sammenhenger i fortiden. Slik skal elevene også utvikle forståelse for at de selv er historieskapt og historieskapende, og kunne se fortidens relevans for nåtiden og framtiden.
Læreplanen legger også opp til at elevene skal se hendelser i fortiden fra ulike perspektiver og utvikle forståelse for menneskers utfordringer og handlinger i fortiden. Videre legger læreplanen opp til at elevene skal ha en utforskende og nysgjerrig tilnærming til historien, samtidig som de utvikler kildekritisk bevissthet.
Læreplanen inneholder historiske hovedspørsmål som skal hjelpe elevene å se sammenhengene mellom ulike historiske epoker og få en grundigere forståelse av historisk begreper og fenomener, samtidig som elevene opparbeider seg innsikt i og oversikt over viktig historisk innhold, temaer og perioder.
Viktige sider ved læreplanen i historie og historie samisk er oppsummert i denne filmen: