Kjennetegn på måloppnåelse – samisk som andrespråk, samisk 3, nivå 4, vg2 YF

Kjennetegnene på måloppnåelse gjelder Læreplan i samisk som andrespråk, samisk 3, nivå 4 (SAS03-01). De er veiledende for standpunktvurdering.

Veiledende kjennetegn på måloppnåelse er utarbeidet for å støtte lærere i arbeidet med standpunktvurdering. Det er fortsatt kompetansemålene i læreplanen som er grunnlag for vurdering, og kjennetegnene må derfor brukes sammen med læreplanen. Kjennetegnene er kvalitetsbeskrivelser av hvordan elevenes kompetanse kan se ut på ulike nivå. 

Handlingsrommet i læreplanen gir lærere og elever anledning til å velge innhold, og hvordan opplæringen skal organiseres. Kjennetegnene er derfor formulert på et overordnet nivå og for tre karakterer: lav kompetanse (karakter 2), god kompetanse (karakter 4) og framifrå kompetanse (karakter 6), jf. forskrift til opplæringslova. 

Veiledende kjennetegn på måloppnåelse skal bidra til en felles nasjonal retning for standpunktvurderingen. Skoler og lærere kan bruke disse for å skape tolkningsfellesskap. 

Her kan du lese mer om samarbeid og tolkningsfellesskap.

Her kan du lese mer om hvordan du kan ta i bruk læreplanene.

Lav kompetanse i faget, karakter 2God kompetanse i faget, karakter 4Framifrå kompetanse i faget, karakter 6
LytteLytteLytte
Eleven forstår og gjengir hovedinnholdet i muntlige tekster knyttet til fagets emner.Eleven forstår og gjengir hovedinnholdet og noen detaljer i muntlige tekster knyttet til fagets emner.Eleven forstår og gjengir hovedinnholdet og flere detaljer i muntlige tekster knyttet til fagets emner.
Muntlig samhandlingMuntlig samhandlingMuntlig samhandling
Eleven stiller spørsmål og følger opp innspill i samtaler om fagets emner.Eleven stiller oppklarende spørsmål og følger opp innspill i samtaler om fagets emner.Eleven stiller oppklarende og utdypende spørsmål og videreutvikler innspill i samtaler om fagets emner.
Muntlig produksjonMuntlig produksjonMuntlig produksjon
Eleven snakker med noe sammenheng, et stort sett tilstrekkelig ordforråd og et forståelig språk til dels tilpasset innhold og situasjon.Eleven snakker med sammenheng, et tilstrekkelig ordforråd, bruker språkstrukturer nokså korrekt og tilpasser stort sett språket til innhold og situasjon.Eleven snakker med klar sammenheng, et variert ordforråd og bruker språkstrukturer stort sett korrekt og tilpasser språket til innhold og situasjon.
LeseLeseLese
Eleven forstår og gjengir hovedinnholdet i skriftlige tekster knyttet til fagets emner.Eleven forstår og gjengir hovedinnhold og noen detaljer i skriftlige tekster knyttet til fagets emner.Eleven forstår og gjengir hovedinnhold og flere detaljer i skriftlige tekster knyttet til fagets emner.
SkriveSkriveSkrive
Eleven skriver enkle tekster med noe sammenheng, stort sett tilstrekkelig ordforråd og stort sett forståelig språk til dels tilpasset innhold og formål med skrivingen.Eleven skriver tekster med sammenheng, tilstrekkelig ordforråd og et forståelig språk tilpasset innhold og formål med skrivingen.Eleven skriver tekster med klar sammenheng og struktur, variert ordforråd og bruker språkstrukturer stort sett korrekt og tilpasser språket til innhold og formål med skrivingen.