Kjennetegn på måloppnåelse – samisk som andrespråk, samisk 3, nivå 6, vg3 SF og vg3 påbygging
Kjennetegnene på måloppnåelse gjelder Læreplan i samisk som andrespråk, samisk 3, nivå 6 (SAS03-01). De er veiledende for standpunktvurdering.
Veiledende kjennetegn på måloppnåelse er utarbeidet for å støtte lærere i arbeidet med standpunktvurdering. Det er fortsatt kompetansemålene i læreplanen som er grunnlag for vurdering, og kjennetegnene må derfor brukes sammen med læreplanen. Kjennetegnene er kvalitetsbeskrivelser av hvordan elevenes kompetanse kan se ut på ulike nivå.
Handlingsrommet i læreplanen gir lærere og elever anledning til å velge innhold, og hvordan opplæringen skal organiseres. Kjennetegnene er derfor formulert på et overordnet nivå og for tre karakterer: lav kompetanse (karakter 2), god kompetanse (karakter 4) og framifrå kompetanse (karakter 6), jf. forskrift til opplæringslova.
Veiledende kjennetegn på måloppnåelse skal bidra til en felles nasjonal retning for standpunktvurderingen. Skoler og lærere kan bruke disse for å skape tolkningsfellesskap.
Her kan du lese mer om samarbeid og tolkningsfellesskap.
Her kan du lese mer om hvordan du kan ta i bruk læreplanene.
Lav kompetanse i faget, karakter 2 | God kompetanse i faget, karakter 4 | Framifrå kompetanse i faget, karakter 6 |
---|---|---|
Lytte | Lytte | Lytte |
Eleven forstår og gjør rede for hovedinnholdet i muntlige tekster. | Eleven forstår og gjør rede for hovedinnholdet og noen detaljer i ulike muntlige tekster. | Eleven forstår, tolker og videreformidler hovedinnholdet og flere detaljer i ulike muntlige tekster. |
Muntlig samhandling | Muntlig samhandling | Muntlig samhandling |
Eleven stiller oppklarende spørsmål og følger opp innspill i samtaler. | Eleven stiller oppklarende og utdypende spørsmål og følger opp med relevante innspill i samtaler. | Eleven stiller oppklarende og utdypende spørsmål, videreutvikler innspill i samtaler. |
Muntlig produksjon | Muntlig produksjon | Muntlig produksjon |
Eleven snakker med sammenheng, tilstrekkelig ordforråd, bruker språkstrukturer nokså korrekt, til dels tilpasset innhold, situasjon og mottaker. | Eleven snakker med klar sammenheng, stort sett variert ordforråd, bruker språkstrukturer stort sett korrekt, stort sett tilpasset innhold, situasjon og mottaker. | Eleven snakker med tydelig sammenheng, variert ordforråd, bruker språkstrukturer gjennomgående korrekt, tilpasset innhold, situasjon og mottaker. |
Lese | Lese | Lese |
Eleven forstår og gjør rede for hovedinnholdet i skriftlige tekster. | Eleven forstår og gjør rede for hovedinnholdet og noen detaljer i ulike typer skriftlige tekster. | Eleven forstår, tolker og gjør rede for hovedinnholdet og flere detaljer i ulike typer skriftlige tekster. |
Skrive | Skrive | Skrive |
Eleven skriver tekster med noe sammenheng og struktur til dels tilpasset innhold, formål og mottaker, med tilstrekkelig ordforråd og bruker språkstrukturer nokså korrekt. | Eleven skriver tekster med klar sammenheng og struktur stort sett tilpasset innhold, formål og mottaker, med stort sett variert ordforråd og bruker språkstrukturer stort sett korrekt. | Eleven skriver tekster med tydelig sammenheng og struktur tilpasset innhold, formål og mottaker, med et variert ordforråd og bruker språkstrukturer gjennomgående korrekt. |