Modulstrukturert opplæring for voksne i videregående
Modulstrukturert opplæring er en opplæringsmodell for voksne som fører frem til fag- eller svennebrev.
Opplæringen er bedre tilpasset voksnes behov, utgangspunkt og livssituasjon, slik at det blir enklere å veksle mellom opplæring, arbeid og andre forpliktelser
Modulstrukturert opplæring er ett av flere tiltak i fullføringsreformen som skal bidra til at flere voksne kan ta fag- eller svennebrev, og at norsk arbeidsliv får dekket sitt behov for kvalifisert arbeidskraft.
Opplæringen blir bedre tilpasset voksnes behov, utgangspunkt og livssituasjon, slik at det blir det enklere å veksle mellom opplæring, arbeid og andre forpliktelser.
Modulstrukturert opplæring mot fag- eller svennebrev er en opplæringsmodell i utvalgte lærefag for de som har rett til videregående opplæring for voksne. Opplæringsmodellen skiller seg fra andre ordninger for ungdom og voksne, både når det gjelder organisering, tidsbruk og innhold. Formålet med opplæringsmodellen er at den voksne raskt og effektivt skal oppnå den kompetansen som er nødvendig for å bestå eksamen og fag- eller svenneprøven i det aktuelle lærefaget. Nivået på sluttkompetansen er den samme som for ordinært løp.
Som for opplæring for voksne ellers, har ikke lærefag som er modulstrukturert en fastsatt lengde på opplæringstiden. At det ikke er fastsatt opplæringstid, betyr at det ikke finnes en bestemt varighet – for eksempel et visst antall måneder eller år – som alle deltakere må følge. I stedet tilpasses lengden på opplæringen ut fra den voksnes realkompetanse og progresjon i opplæringen.
Intensjonen med modulstrukturert opplæring er at opplæringen skal foregå i en lærebedrift. For å oppnå dette, er det en forutsetning at fylkeskommunen samarbeider med lærebedriften om opplæringen. Fylkeskommunen har stor fleksibilitet på i hvordan opplæringen organiseres. Dette står i § 18-6 i opplæringsloven.
Når skal det gis opplæring etter modulstrukturerte læreplaner?
Når fylkeskommunen tilbyr opplæring i et lærefag som er modulstrukturert, skal opplæringen for voksne gis etter den modulstrukturerte læreplanen. Dette står i opplæringsforskriften § 14-1. Det betyr at voksne som søker inntak til et modulstrukturert lærefag, ikke kan få opplæring etter den ordinære læreplanen i faget. Fylkeskommunen kan likevel velge å ta inn den voksne til videregående opplæring for ungdom, men dette er ikke en rettighet. Dette står i opplæringsloven § 18-3.
For at en voksen skal få opplæring i et modulstrukturert lærefag, må den voksne søke om inntak til utdanningsprogrammet hos fylkeskommunen. Fylkeskommunen tar imot og behandler søknader fortløpende. Dette står i opplæringsforskriften § 13-3. Når fylkeskommunen har fattet vedtak om inntak til lærefaget, skal fylkeskommunen formidle voksne som har rett til læreplass til en lærebedrift. Når voksne deltakere får opplæring i bedrift, gjelder kapittel 7 i opplæringsloven for den delen av opplæringen. Voksne som ikke blir formidlet til læreplass, har rett til å få et annet opplæringstilbud i lærefaget som er organisert av fylkeskommunen. Det står i opplæringsloven § 18-6 og opplæringsforskriften § 13-6.
Formidling til læreplass
Dersom den voksne blir formidlet til læreplass, skal lærebedriften og fylkeskommunen skrive kontrakt om opplæring med den voksne. I kontrakten skal det blant annet fremgå hvem som har ansvaret for de ulike delene av opplæringen. For eksempel kan fylkeskommunen ta ansvaret for opplæringen i kompetansemål fra fellesfag og programfag på vg1 og vg2. Det er også naturlig at fylkeskommunen tar ansvar for opplæringen i modulen for norsk og samfunnskunnskap.
Det må også fremgå av lærekontrakten hvor lenge opplæringen skal vare. Dersom det viser seg at den voksne har behov for kortere eller lengre opplæringstid enn angitt i kontrakten, kan kontrakten endres. Det står i opplæringsloven § 7-2.
Innhold i læreplanene
Modulene omfatter innholdet fra den ordinære læreplanen for vg3 i faget. I tillegg er det tatt inn kompetansemål fra vg1 og vg2 som er relevante. Kompetansemål fra lavere trinn skal legges til dersom de er nødvendig for å oppnå sluttkompetansen og ikke allerede inngår i kompetansemålene i vg3-læreplanen. Kompetansemål dette gjelder er merket med hvor de er hentet fra. Det er fagenes egenart som bestemmer hvor mange kompetansemål som hentes fra vg1 og vg2.
Alle de modulstrukturerte opplæringsløpene skal ha opplæring i utvalgte kompetansemål fra norsk/norsk for språklige minoriteter og samfunnskunnskap. Disse er lagt til en egen læreplan som er felles for alle opplæringsløpene. Læreplanen inneholder relevante kompetansemål fra norsk vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram og samfunnskunnskap vg1 og vg2.
Formålet med læreplanen er å sørge for at deltakeren tilegner seg kompetansen i norsk og samfunnskunnskap som trengs for å jobbe som fagarbeider i norsk arbeidsliv, og å delta som medborger i samfunnet. Modulen tilbys i to varianter, hvor én variant er utviklet for språklige minoriteter. Den voksne skal kun ha opplæring i én av disse. Det stilles ingen vilkår for å tilby opplæringen etter læreplanen i norsk og samfunnskunnskap for språklige minoriteter. Det betyr at fylkeskommunen kan velge selv hvilken læreplan som passer den aktuelle voksne deltakeren.
Norsk og samfunnskunnskap for språklige minoriteter har et særlig ansvar for språklæring. Gjennom læreplanen skal deltakeren utvikle muntlig og skriftlig kompetanse på norsk, utvikle og utvide ordforråd og begrepsapparat og skal kunne lytte til, forstå og delta i faglige samtaler. Dette er beskrevet i kjerneelementet Språk og tekst i bruk. Læreplanen skal også utvikle muntlige og skriftlige ferdigheter, samt leseferdigheter på norsk. Dette er beskrevet i de grunnleggende ferdighetene i læreplanen. Læreplanen inneholder flere kompetansemål enn ordinær læreplan i norsk og samfunnskunnskap. Kompetansemålene har også samme faglige nivå som den ordinære. Voksne deltakere som har et annet morsmål enn norsk eller samisk, har også rett til forsterket opplæring i norsk. Det står i § 19-8 i opplæringsloven.
Opplæring
Vurderingsordningene i modulstrukturert opplæring må forstås i lys av vurderingsordningene som gjelder for lærlinger som får opplæring i bedrift etter den ordinære vg3-læreplanen. Modulene utgjør ulike deler av et opplæringsløp frem til sluttvurderingen. Det skal gis opplæring i alle modulene før sluttvurderingen, med unntak av de delene som er realkompetansegodkjent. Selv om modulene utgjør selvstendige opplæringsenheter, er det faglige sammenhenger mellom modulene. Den voksne kan ta én eller flere moduler samtidig. Kompetanse som er utviklet i opplæringen i en modul vil derfor kunne videreutvikles gjennom opplæringen i andre moduler.
Underveisvurdering
All vurdering som skjer før avslutningen av opplæringen, er underveisvurdering. Deltakere i modulstrukturert opplæring har samme rett til underveisvurdering som andre. Les mer om underveisvurdering
Midtveisvurdering
For voksne deltakere er uttrykket halvårsvurdering erstattet av midtveisvurdering. Dette utgjør en språklig presisering ettersom opplæring for voksne ikke følger et fastsatt skoleår på samme måte som elever. Midtveisvurderingen er en del av underveisvurderingen. Midtveisvurdering for voksne deltakere er regulert i opplæringsforskriften § 15-9.
Midtveisvurdering underveis i opplæringen
Midtveisvurderingen skal gjennomføres midtveis i opplæringen av den enkelte modulen, eller minst hvert halvår der opplæringsperioden strekker seg over en lengre periode.
Om opplæringsperioden er svært kort, skal det ikke gis midtveisvurdering midt i opplæringen. Hva en “svært kort” opplæringsperiode utgjør må vurderes konkret, men kan for eksempel være aktuelt hvis opplæringen i en modul blir så kort som én til to måneder. Det er allikevel ikke noe i veien for at deltakeren får en tilbakemelding tilsvarende en midtveisvurdering, men det er ikke en rettighet eller et krav i forskriften.
Midtveisvurderingen underveis i opplæring av modulen gis uten karakter, tilsvarende som det gjøres i dag for de med læretid i bedrift.
Midtveisvurdering ved avslutningen av modulen
Den voksne deltakeren skal få én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i modulen. Denne midtveisvurderingen skal ha karakteruttrykket «Godkjent» eller «Ikke godkjent». «Godkjent» skal tilsvare tilfredsstillende eller god kompetanse. Se også opplæringsforskriften § 15-3 og § 15-9.
Midtveisvurderingen som gis ved avslutningen av opplæringen er en underveisvurdering, og skal være læringsfremmende. Dette betyr i praksis at i tillegg til at modulen blir «godkjent/ikke godkjent» skal deltakerne få råd om hvordan de kan videreutvikle kompetansen sin frem til fag- eller svenneprøven f.eks. gjennom de andre modulene.
Avslutningen av opplæringen i en modul er når den som har stått for hoveddelen av opplæringen vurderer at den voksne deltakeren har utviklet og vist tilstrekkelig kompetanse i modulen. Dette innebærer at deltakeren har rett på opplæring i den enkelte modulen frem til deltakeren har oppnådd karakteren “Godkjent”.
En deltaker som får opplæringen i bedrift, har inngått en kontrakt om opplæring hvor tidsperioden for opplæringen er satt. Dersom konktrakten utløper før deltakeren er vurdert til å ha vist tilstrekkelig kompetanse i en eller flere moduler, kan lærebedriften og deltakeren avtale å forlenge kontrakten. Deltakeren kan også henvende seg til fylkeskommunen for å få opplæring i modulen/modulene som ikke er godkjent. Det vil derfor være få tilfeller der en deltaker gjennomfører opplæringen uten å få karakteren «Godkjent». Dersom deltakeren likevel har gjennomført opplæringen uten at hen blir vurdert til å ha tilstrekkelig kompetanse, kan opplæringen avsluttes med karakteren «Ikke godkjent». Deltakeren må ha avsluttet opplæringen med en karakter i alle modulene, uavhengig av om karakteren er «Godkjent»/»Ikke godkjent», før lærebedriften eller fylkeskommunen skal melde deltakeren opp til fag- eller svenneprøve. Ettersom oppmeldingsfristen til eksamen er kun to ganger i året, har fylkeskommunen anledning til å melde opp deltaker til eksamen før opplæringen er avsluttet i alle modulene. Eksamen kan imidlertid ikke gjennomføres før deltakeren har fått karakter i alle modulene.
Dialog om tidspunkt for midtveisvurderingen
Det skal være dialog mellom den som skal gjennomføre midtveisvurderingen og deltakeren om forventet tidspunkt for midtveisvurderingen, både underveis i og ved avslutningen av opplæringen
Hvem gjør midtveisvurderingen
Dersom opplæringen er gitt av flere personer, skal midtveisvurderingen gjøres av den som har stått for hoveddelen av opplæringen, i samråd med de andre. Dette gjelder både underveis (uten karakter) og ved avslutningen av modulen (med karakter).
Sluttvurdering
Sluttvurdering skal gi informasjon om kompetansen til deltakeren ved avslutningen av opplæringen. Det er to sluttvurderinger i de modulstrukturerte læreplanene i videregående opplæring for voksne. Det er en fag- eller svenneprøve og en sentralt gitt skriftlig eksamen.
Fag- og svenneprøvene er de samme uavhengig av om opplæringen har fulgt modulstrukturerte læreplaner eller ikke. Prøvene tar utgangspunkt i den ordinære læreplanen for vg3 i faget. Prøven kan ikke avlegges tidligere enn tre måneder før læretiden er over, og det er lærebedriften eller fylkeskommunen som melder opp den voksne til prøven. Dette står i opplæringsforskriften §§ 9-55 og 9-56.
Før oppmelding til fag- eller svenneprøve må deltakeren bestå skriftlig eksamen. Eksamenen er laget ut fra den ordinære læreplanen for vg3 i faget. Eksamenen blir utarbeidet sentralt og sensurert lokalt. Det er fylkeskommunen eller lærebedriften som melder opp deltakeren til eksamen.
Kompetansemål som er tatt inn fra vg1 og vg2 i den modulstrukturerte læreplanen inngår verken i fag- og svenneprøven eller i eksamenen. Det er ingen sluttvurdering i den modulstrukturerte læreplanen for norsk og samfunnskunnskap, men den skal avsluttes med midtveisvurdering med karakter.
Vitnemål og kompetansebevis
Les «Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet – 2025» punkt 13, hvordan dokumentasjonen skal føres i modulstrukturert opplæring for voksne, inkludert føring av godkjent realkompetanse.
Kommunen og fylkeskommunen kan gi videregående opplæring blant annet til voksne som ikke har fullført grunnskoleopplæring eller tilsvarende jf. opplæringsloven § 9-7 og § 18-5. Det betyr at det åpnes for at voksne kan få opplæring både i moduler på videregående nivå og nivået under videregående nivå samtidig. Dette kalles kombinasjonsløp. Med ny opplæringslov heter grunnskole for voksne nå forberedende opplæring for voksne.
Å kunne kombinere moduler fra nivået under videregående opplæring med opplæring i lærefag, kan gi kortere og mer effektive opplæringsløp. Dette forutsetter samarbeid mellom fylkeskommunen og kommunen. Kombinasjonsløpet er ingen egen opplæringsmodell, men opplæring i moduler fra læreplaner i videregående opplæring for voksne og forberedende opplæring for voksne samtidig.
Udir og HK-dir har det faglige ansvaret for innhold, informasjon, veiledning og utvikling av ressurser og støttemateriell for kombinasjonen av de to nivåene.
Utvidelse med flere lærefag
Udir har oppdrag om å utvide med flere modulstrukturerte lærefag. Innføring av flere lærefag vil skje i puljer. I samarbeid med de faglige rådene har vi utviklet kriterier for å modulstrukturere et lærefag
- arbeidslivets behov for kompetanse
- mangel på rekruttering (der det er stor tilgang på læreplasser, og samtidig enten mangler vg2-tilbud eller at vg2-tilbudet har få søkere/elever)
- lærefag der andelen voksne som tar fag- og svennebrev er stor. At bransjen ønsker modulstrukturert opplæring
Forberedende opplæring for voksne
Forberedende opplæring for voksne (FOV) erstatter grunnskole for voksne fra 1. august 2024. Du finner informasjon om læreplanene for FOV på HK-dirs nettside.
Læreplanene
- betongfaget
- helsearbeiderfaget
- fiske og fangst
- logistikkfaget
- produksjonsteknikkfaget
- gjenvinningsfaget
- snekkerfaget med fordypningsområde
- renholdsoperatørfaget
- rørleggerfaget
- maler- og overflateteknikkfaget
- salgsfaget
- kokkfaget
- ernæringskokkfaget
Opplæring i norsk og samfunnskunnskap gjelder alle fagene i listen og skal følge en av disse læreplanene: