Nye læreplaner med fordypningsområder – vg3 opplæring i bedrift
Vi har publisert fire nye læreplaner med fordypningsområder. Tre av læreplanene er innen bygg- og anleggsteknikk. En av læreplanene er innen teknologi- og industrifag.
Hva er læreplaner med fordypningsområder?
En læreplan med fordypningsområder gjelder ett lærefag og fører til samme fagbrev/svennebrev og samme yrkesbetegnelse, men læreplanen har ulike fordypningsområder du kan velge mellom. Hvilket fordypningsområde du har valgt skal stå på vitnemålet. Det er ikke mulig å velge flere fordypningsområder.
Læreplanen har ett sett kompetansemål for hvert av fordypningsområdene. Noen av kompetansemålene er spesifikke for fordypningsområdet, men de fleste er like. Dermed blir både bredden i faget og fordypning ivaretatt. "Om faget" i læreplanen er felles for alle fordypningsområdene.
Bygg- og anleggsteknikk
Vg3 trevare- og bygginnredningsfaget, skifter navn til vg3 snekkerfaget. Fordypningsområdene er:
- innredning
- dør og vinduer
- trapp
Se læreplan i vg3 snekkerfaget med fordypningsområder
Vg3 limtreproduksjonsfaget og vg3 trelastfaget er slått sammen til vg3 trelast- og limtreproduksjonsfaget. Fordypningsområdene er:
- konstruksjonslimtre
- limtreplater og komponenter
- høvellastproduksjon
- skurlastproduksjon
Se læreplan i vg3 trelast- og limtreproduksjonsfaget med fordypningsområder
Vg3 fjell- og bergverksfaget får fordypningsområdene:
- fjellsikring
- knuseverk
- bergsprenging
Se læreplan i vg3 fjell- og bergverksfaget med fordypningsområder
Teknologi- og industrifag
De fem industritekstilfagene er slått sammen til vg3 industritekstilfaget. Fordypningsområdene er:
- farging, trykking og etterbehandling
- garnframstilling
- industrisøm
- trikotasje
- veving
Se læreplan i vg3 industritekstilfaget med fordypningsområder
Fordypningsområder i andre lærefag
Det er mulig å foreslå læreplaner med fordypningsområder i andre lærefag. Læreplaner med fordypningsområder er et alternativ til splitting av lærefag, til sammenslåing av fag eller opprettelse av nye lærefag. Hensikten med å innføre fordypningsområder på vg3 er å bidra til mer relevant kompetanse i et arbeidsmarked i endring. Fordypningsområdene skal ikke være så smale at sluttkompetansen kan begrense fagarbeiderens muligheter i arbeidsmarkedet.