På denne siden finner dere støtte til å jobbe med engelsk på barne- og ungdomstrinnet.
Faget skal gi elevene et grunnlag for å kommunisere med andre lokalt og globalt, uavhengig av kulturell og språklig bakgrunn. Engelsk skal bidra til å utvikle elevenes interkulturelle forståelse av ulike levemåter, tenkesett og kommunikasjonsmønstre.
Du kan lese mer om dette i læreplanen for engelsk.
Eksempel for barne- og ungdomstrinnet
Vi har laget eksempler på to temaer dere kan jobbe med i engelskfaget.
Kjerneelementer i engelsk
I engelsk er det tre kjerneelementer
Kommunikasjon – skape mening med språk og å kunne bruke språket i formelle og uformelle sammenhenger.
Språklæring – utvikle språkbevissthet og kunnskap om engelsk som system og å kunne bruke språklæringsstrategier.
Møte med engelskspråklige tekster – språklæringen skjer i møte med engelskspråklige tekster. Tekstbegrepet brukes i vid forstand: muntlige og skriftlige, trykte og digitale, grafiske og kunstneriske, formelle og uformelle, skjønnlitterære og sakpregede, fra nåtid og fortid.
I LK20 under kjerneelementet kommunikasjon står det at «Elevene skal få oppleve, bruke og utforske språket fra første stund. Opplæringen skal legge til rette for at elevene får utfolde seg og samhandle i autentiske og praktiske situasjoner».
Det naturlige utgangspunktet for å jobbe med dette kjerneelementet, er de muntlige ferdighetene å lytte og å snakke. Begge disse ferdighetene krever naturlig samhandling mellom flere parter, og kommunikasjon handler om å bruke språket sammen med andre.
Læreren er en viktig rollemodell for språklæringen til elevene. Lærere som hovedsakelig bruker engelsk som klasseromsspråk, gir elevene inspirasjon til å bruke engelsk mer. Dialogen mellom lærer og elevgruppen som helhet hjelper også elevene til innlæring av en del vanlige fraser på engelsk. Samtidig kan det være naturlig å supplere med lydopptak eller filmer av sanger, rim, regler og dialoger på engelsk, slik at elevene tidlig blir vant til å høre ulike varianter av engelsk i klasserommet.
Eksempler på aktiviteter som kan fremme kommunikasjon mellom elever
- «Show and tell» – her kan man bruke bilder eller gjenstander, og større eller mindre grupper.
- Aktiviteter der elevene må finne informasjon ved å spørre medelever. Eksempler på dette er «Find someone who» og «Information gap»
- Ulike typer rollespill og samtalestartere
- Å lage filmsnutter, podcaster eller korte presentasjoner
- Interaktive engelskspråklige møter med elever fra andre land
- Tekstsamtale – gi to og to elever ulik tekst, og la dem fortelle hverandre om teksten på engelsk.
Bruk gjerne tid sammen med andre lærere for å dele aktiviteter som fungerer godt for å fremme naturlig kommunikasjon på engelsk.
Veiledet lesing gir elever mulighet til å arbeide på sitt nivå, og få hjelp til å identifisere hvordan de skal komme videre i egne læringsprosesser. Elevene deles inn i grupper, og jobber med ulike tekster. Hver gruppe jobber med tekster som er relevante for alle i gruppa, både når det gjelder innhold og vanskegrad.
I veiledet lesing kan læreren enten bestemme samtalen på forhånd, eller la elevene medvirke i dette valget. Veiledningssamtaler i engelskfaget bør i all hovedsak være på engelsk, men for noen elever kan det være nødvendig å bruke noen norske ord. Teksten kan jobbes med flere ganger i løpet av en uke.
Det finnes mange kilder til tekster på engelsk, f.eks. tekster fra nasjonal prøve, tekster fra lærebøker og internett, barnebøker på engelsk, og det kan være nyttig å variere mellom ulike tekstsjangre.
Eksempler på fokusområder i veiledningssamtalene kan være
- Overblikk over teksten – hva handler teksten om og hvordan er den organisert?
- Vokabular – hvilke nye ord finner vi, hvordan er uttalen og oppbygning av disse, bruke ordene i setninger?
- Grammatikk – hvilke grammatiske strukturer inneholder teksten og hvordan kan du beskrive disse?
- Tekstsamtale – hva tenker du om teksten, hva er hovedinnholdet, personbeskrivelser?
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan kan vi involvere elevene i tekstutvalg og arbeidsmetoder i engelskfaget?
- Hvilke systemer trenger vi for å ha underveisvurdering der elevene får vise sin kompetanse i å lese, lytte, skrive og snakke engelsk?
- Hvilke rutiner har vi for å dele ressurser og ideer med hverandre slik at vi sikrer elevaktivitet og variasjon i engelskundervisningen?